Revista científica Pensamiento y Gestión, No 30

Tamaño de la letra:  Pequeña  Mediana  Grande

CORPORATE ENVIRONMENTAL ORIENTATION:CONCEPTUALIZATION AND THE CASE OF ANDEAN EXPORTERS/ORIENTACIÓN AMBIENTAL CORPORATIVA:CONCEPTUALIZACIÓN Y EL CASO DE LOS EXPORTADORES ANDINOS

Anne Marie Zwerg Villegas

Resumen


Abstract:

As more consumers, firms, and governments become aware of environmental degradation and take measures to abate their negative contribution, green practices will play a more prominent role in corporate management. This paper conducts a literature review of firm greening modes, the proposed benefits of firm greening, implementation approaches, and green marketing in order to propose a framework for analyzing firm greening in the international arena, paying particular attention to behavior within developing countries. A survey administered to general managers of three hundred and seventeen small and medium sized Colombian, Ecuadorian, and Venezuelan firms determine the managerial perceptions of greening activities in Andean firms. Though Andean managers are environmentally aware, they do not conduct adequate levels of measurement, auditing, and reporting. Also, the concept of stakeholders and peer corporations may limit Andean firm responsiveness.

Resumen:

Mientras más consumidores, empresas y gobiernos desarrollen conciencia de la degradación ambiental y tomen medidas para disminuir su contribución negativa, las prácticas verdes jugarán un papel más prominente en la gestión corporativa. Esta obra realiza una revisión de la literatura sobre modos de enverdecimiento, beneficios del mismo, métodos de implementación y mercadeo verde para proponer una conceptualización de enverdecimiento de la empresa dentro de los negocios internacionales, con una mirada especial al comportamiento dentro de países en vía de desarrollo. Una encuesta de tres cientos y diecisiete empresas pequeñas y medianas en Colombia, Ecuador y Venezuela determina las percepciones de las actividades verdes en las empresas andinas. Aunque los gerentes andinos tienen conciencia ambiental, no llevan a cabo niveles suficientes de medición, auditoría y reportaje. Igualmente, el concepto de gobernabilidad y empresas-pares puede limitar la responsividad.


Palabras Clave / Keywords

greening marketing, corporate environmental responsibility, Andean countries/mercadeo verde, responsabilidad ambiental corporativa, países andinos

Tipo de Artículo

Otros

Texto completo: PDF HTML

Refbacks

  • No hay Refbacks actualmente.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 License.