
240

covering chavez in u. s. media: how 
elite newspaper reports a controversial 

international figure*
Juliet Gill

Jesús Arroyave
Gonzalo Soruco

juliet gill  
assistant professor, florida international university  
gillj@fiu.edu
jesús arroyave  
assistant professor, universidad del norte  
jarroyav@uninorte.edu.co
gonzalo soruco  
associate professor, university of miami  
gsoruco@miami.edu

Dirección: Dept. of Journalism & Broadcasting. School of 
Journalism & Mass Communication. Florida International University. 
Biscayne  Bay Campus, AC II 318. 3000 NE 151 Street. North 
Miami,  FL  33181

*  Este artículo es resultado del proyecto “Medios, Periodismo y Democracia”, desarrollado 
conjuntamente entre la Universidad Internacional de la Florida, la Universidad de Miami 
y la Universidad del Norte.

investigación y desarrollo vol. 14, n° 2 (2006) - issn 0121-3261



241

resumen

Hasta qué punto las voces que entran en conflicto con las posi-
ciones hegemónicas son escuchadas en las noticias de cubrimiento 
internacional y cómo estos patrones del discurso público cambian a 
medida que nuevos sucesos se develan. Este texto analiza los artícu-
los publicados sobre el presidente venezolano Hugo Chávez en un 
periódico elitista de Estados Unidos durante el periodo 2001-2002. 
Se efectuó el análisis de contenido de 65 artículos que pertenecían a 
tres períodos (antes, durante y después del golpe de Estado). Se halló 
que las voces anti-chavistas predominaban en los discursos de la esfera 
pública, hasta que un golpe militar ilegal lo removió del poder y, 
posteriormente, las voces pro-chavistas ganaron mayor espacio en la 
cobertura del líder venezolano.

palabras  clave :  Objetividad, esfera pública, fuentes noticiosas, 
cubrimiento periodístico, parcialidad.

abstract

To what degree are voices that conflict with hegemonic views heard 
in mainstream world news coverage, and how do those patterns of public 
discourse change as breaking events unfold? This paper examines articles 
published in U.S. elite media of Venezuelan President Chavez during 
2001-2002. Sixty five articles from the New York Times were content 
analyzed in three time periods (pre-coup, coup, and post-coup). We find 
that anti-Chavez voices slightly dominated public sphere discourse until an 
illegal coup removed him from power, and subsequently pro-Chavista voices 
gained more entry.

key  words :  Objectivity, public sphere model, press coverage.

fecha de recepción: 15 de octubre de 2006
fecha de aceptac ión: 15 de noviembre de 2006



investigación y desarrollo vol 14, n° 2 (2006) págs 240-267242

Juliet Gill, Jesús Arroyave,
Gonzalo Soruco

introduction

The debate swirling around venezuelan president Hugo Chavez 
has been covered heavily by international news organizations. 

With its rich oil supply and strategic position, Venezuela occupies 
an important position in U.S. international news. However, since 
his first electoral win, president Chavez has earned his fair share of 
coverage as the center of debate within Venezuela regarding the 
legitimacy of his administration. Indeed, the issue has divided 
the country, with Chavez loyalists and Chavez opponents bitterly 
estranged. Such polarization resulted in a dramatic coup d’etat 
in 2002 that temporarily removed him from power. Chavez’ 
opposition sponsored the coup; his supporters forced his return.

Chavez has also become newsworthy because of his well-
publicized opposition to U.S. policies. Coverage of the president’s 
actions, ideology, and rhetoric tend to place him in direct 
contrast with the United States, and particularly against the 
Bush administration, who have called him a “negative force in 
the region” (Sullivan, 2005). At least to some degree, Chavez has 
purposefully sought to create such an image. For example, Chavez 
has threatened to limit oil shipments to the United States; aligned 
himself with U.S. foes such as Cuban president Fidel Castro and 
Iranian president Mohammad Khatami; purchased arms from 
Russia; and led street demonstrations against Bush during the 
November 2005 meeting of the Organization of American States 
in Argentina (Sullivan, p. A1; Tierney, 2005).

 Given the polarization of the debate within Venezuela 
surrounding Chavez, and the stance of the U.S. political elite 
toward him, it would be a logical first reaction to state that U.S. 
elite media cover him in a fairly lopsided manner. Research has 
posited that journalists tend to mirror hegemonic views with 
their coverage. However, less is known about how breaking events 
spin stories and perspectives, especially when the hegemonic 
view is suddenly delegitimized to some degree as events unfold. 
In the days before, during and after an illegal coup that was 



243investigación y desarrollo vol. 14, n° 2 (2006) págs 240-267

covering chavez in u. s. media: 
how elite newspaper reports a controversial international figure

reportedly supported to some degree by the Bush administration, 
how would coverage change as Chavez was restored to power 
and the international community condemned the removal of a 
democratically-elected president from power. Would this create a 
situation where pro-Chavez voices would not find their way into 
U.S. news? Or would journalists working within a media system 
founded on the twin pillars of objectivity and balance structure 
their content to follow the debate raging within Venezuela? To 
address this, we chose to study the content of The New York Times 
articles regarding Hugo Chavez before, during, and after the 
failed coup d’etat that temporarily removed him from power. Were 
supporters or opposition more prevalent in certain periods in news 
constructed by journalists? The question is grounded in the idea 
of the news media as a determinant of debate in the public sphere 
realm, where journalists and editors construct news stories that 
ostensibly aid the formation of an intelligent and well-informed 
polity. 

journalists’ construction of the news

The news media have important functions in democratic society. 
Classic democratic theory argues that diverse voices must be 
heard in debate, so that elites and non-elites may make careful, 
reasoned choices at election time. Such debate must take place in 
constructed public spheres, according to Habermas and others, 
where individuals should be able to use their powers of agency to 
formulate and affect state governance (Dahlgren, 1991; Habermas, 
1989). In recent times, the news media have become important 
determinants for who communicates with mass publics (Hallin & 
Mancini, 2004). News media have replaced the village green or 
town hall as forums for public debate, and essentially build public 
opinion from the formation of public bodies from individuals 
(Curran, 1991).

Indeed, the significance of the media in the formation of 
not only public perceptions and attitudes but the direction of 



investigación y desarrollo vol 14, n° 2 (2006) págs 240-267244

Juliet Gill, Jesús Arroyave,
Gonzalo Soruco

policymaking has been the subject of much debate. Interactions 
between media content, policymaking, and public perceptions 
have yielded substantial research. Media, policymakers and citizens 
interact to formulate agendas as to what are the important issues 
of the day, whether or not they will be considered, and to what 
degree (McCombs & Bell, 1996). These issues are depicted in the 
news articles constructed by journalists, who in turn are influenced 
by various factors in their construction (Bagdikian, 2004; Gandy, 
1982). This paradigm of news as being socially constructed has 
evolved from earlier models that portrayed the journalist has simply 
deciding which piece of constructed and complete information to 
allow through the gates. From this perspective, journalists and 
editors in effect construct reality with each story that possesses an 
internal validity (Tuchman, 1976, p. 97).

News as social constructions creates avenues for criticism, 
especially in media systems supposedly dominated by the ideal 
of objective, information-oriented and neutral reporting. If 
information is truly neutral, then there is nothing to create, as 
articles would exist as a priori arrangements. But social construction 
implies hierarchical selection processes in a somewhat subjective 
capacity, and as being vulnerable to capture by powerful interests. 
This is the core of the Habermasian critique. In terms of the 
public sphere, mass media act as conditioners of public opinion 
by dominating the public sphere with elite definitions and terms 
(Bennett, et al., 2004; Curran, 1991; Entman, 2004).

How this has come to be true has been examined from 
various angles. Political economists argue that structural factors 
impacting news organizations and journalists can influence the 
construction of the news. Effects from industry conglomeration 
and concentration, and pressure from political and economic 
powers shape how news is created. Sociologists focus more on the 
internal pressures and constraints upon journalistic autonomy and 
efforts, looking at organizational and institutional factors such as 
routines and incentives (Schudson, 1989).

Political economists have studied the effects of increasing 
conglomeration and concentration in media industries. Many 



245investigación y desarrollo vol. 14, n° 2 (2006) págs 240-267

covering chavez in u. s. media: 
how elite newspaper reports a controversial international figure

lament these trends as having alarming consequences for diversity 
in media content, especially in market-driven media systems. 
Increasing conglomeration of industries produces concentration, 
which in turn affects the news media in several negative ways, 
including: strategic use of media for political gain of corporate 
owners; homogenization of content; cross promotion; and 
tabloidization (Picard, 1998, pp. 193, 208). Resource control has 
implications for the Fourth Estate function of the press. Commercial 
media, dependent upon advertisers for revenue and government 
for information, is essentially captured by powerful interests and 
therefore does not serve the public interest (Bagdikian, 2004; 
Herman & Chomsky, 1988). In fact, from this view, media can 
aid in depoliticizing their publics by giving standardized, similar, 
more entertainment-oriented products that consumers would be 
likely to buy, instead of information they need to be active agents 
(McChesney, 1999). 

More sociological approaches have examined the journalist 
as the starting point, positing that the starting point to understand 
how news is made is the interaction of news organizations and 
government bureaucracies (Schudson, 1989, p. 271). Daily routines 
of journalists and the demands created by changing news production 
processes and technological development create incentives for 
reporters to create news in a systematic way. Studies examining 
source and channel diversity have been particularly illuminating, in 
this view. Empirical approaches have fairly consistently found that 
reporters covering national and international news tend to rely on 
official sources and routine channels (Bennett, 1990; Brown et al., 
1989; Gans, 1979; Hallin et al., 1993; Sigal, 1973; Zoch & Turk, 
1998). Diverse points of view were not garnering similar space, 
time or importance by media professionals, as journalists rely on 
official sources for information. This may be, as some have argued, 
because official sources lend an air of authority to an article; or it 
may be a product of the need to efficiently produce news 24 hours 
a day given the structural arrangements of the news organization. 
A more plausible explanation that it is a combination of structural, 



investigación y desarrollo vol 14, n° 2 (2006) págs 240-267246

Juliet Gill, Jesús Arroyave,
Gonzalo Soruco

technological, organizational and ideological factors (Brown et al., 
1989).

Elite debate confines have been posited as powerful 
determinants of media coverage. Hallin (1986; 1994) found that 
in times of elite consensus, journalists were more likely to maintain 
consensus by creating news stories that did not contest elite views. 
However, during times of elite debate, journalists introduced 
dissenting views into articles, but within the confines of prominent 
discussion. The degree of presidential power as measured by elite 
and popular support for the president have also been correlated 
to positive newspaper editorials of the executive and his actions 
(Schaefer, 1997).

Bennett’s indexing theory suggests that journalists build 
their news stories as reflections of the actual degree of elite consensus 
or debate among established interests (Bennett, 1990). From this 
view, journalists tie their representations of conflict or debate to 
elite cues or conflicts. In cases of foreign policy, national security, 
and defense matters, evidence supports the indexing hypothesis 
(Hallin et al., 1993; Dickson, 1992; Kim, 2000). Others have 
found exceptions to the indexing hypothesis: when journalists take 
cues from each other during scandal reporting; when disasters or 
tragic events elicit “cultural scripts”; or when voices from civil 
society emerge as a result of public relations strategies (literature 
reviewed in Bennett, et al, 2004).

Building on the indexing theory, others have suggested 
other organizational and individual factors as influencing behavior. 
The effects of journalist routines and incentives created by news 
organizations to create a product on time and deliverable to publics 
have also been factored into what type of coverage results. Niven 
(2005) suggests that incentive structures created by journalists’ 
desire to please their superiors with timely, sellable product as 
well as their colleagues with impressive, high-quality product, 
and the need to limit criticism and minimize costs of production 
create a reliance on routines associated with elite consensus. When 
elite consensus is high, journalists have less freedom to report 



247investigación y desarrollo vol. 14, n° 2 (2006) págs 240-267

covering chavez in u. s. media: 
how elite newspaper reports a controversial international figure

independently. Gender also has been posited as a factor influencing 
source selection. Female reporters are more likely to include 
information from female sources than are their male counterparts, 
although the vast majority of sources cited tend to be men in 
some sort of official capacity, according to a study by Zoch & Turk 
(1998).

Entman’s (2004, pp.9-22) model of cascading activation 
describes how frames and information in the news moves from elite 
sources to the media and then to publics in a stratified, hierarchical 
manner. At the highest level, presidential sources release informa-
tion organized within select frames, which can be contested or up-
held by journalists. In some cases, elite opponents concerned with 
public opinion can challenge presidential frames, as can journalists 
motivated by professional standards and expectations (pp. 9-22). 

The effects of source selection on the construction of the 
public agenda have also been studied in some detail, with mixed 
results. Has the use of high-level sources in government created a 
situation where a few elite insiders determine the media agenda, as 
Reese et al. (1994) have found, or do regular citizens constrain elite 
management of then news in cases when “unaffiliated individuals” 
are the primary sources of information in some cases, as Salwen 
(1995) determined was the case in coverage following Hurricane 
Andrew? The debate revolving around who gets to be heard by what 
publics, and the mechanisms they utilize to reach their publics 
forms a heuristic bridge across communication research, bridging 
journalism and public relations investigations and inquiry.

Therefore, an examination of elite news coverage of a 
controversial international figure that spans this period of self-
reflection and apologia could serve to aid future research of the 
public sphere, especially in relation to how foreign nations and 
individuals and coverage of them, may impact the discourse in a 
nation’s public sphere. In particular, the case of how The New York 
Times has covered venezuelan president Hugo Chavez could serve 
to illuminate several points:

Are articles regarding a political issue a mirror of elite views, 
or do voices that conflict with hegemonic opinions enter with 



investigación y desarrollo vol 14, n° 2 (2006) págs 240-267248

Juliet Gill, Jesús Arroyave,
Gonzalo Soruco

equal footing? Does this change over time, given the occurrence of 
strategic events that could affect how an issue is presented?

The case of president Chavez provides a unique opportunity 
to examine elite newspaper coverage of a controversial public 
figure across time and through periods where hegemonic views 
were alternately legitimized and not supported. The next section 
provides an overview of the Chavez case, followed by this study’s 
research question and method of inquiry.

venezuelan case

Venezuelan president Hugo Chavez won the presidential elections 
by a landslide in 1998, based on populist promises to reform 
corrupt, oligarchic arrangements and transform Venezuela. A 
colorful character, he had been involved as a military officer in 
a failed 1992 coup attempt against the government of then-
President Andres Perez and subsequently was imprisoned. Before 
this, the country’s two main political parties were thought to 
have exercised oligarchic country over Venezuela, and to have 
squandered wealth from Venezuela’s oil reserves. (Profile, 2002; 
2005). Chavez’ populist and “revolutionary” rhetoric, combined 
with programs and initiatives have earned him the loyal support of 
certain sectors of venezuelan society, particularly among the poor 
and lower-middle classes.

However, it is precisely this type of rhetoric, combined 
with actions such as nationalizing the oil company and a land 
reform program that would allow the state to seize underused 
ranches without compensation that have earned Chavez the rabid 
opposition of other sectors of venezuelan society, particularly among 
the business sector and upper classes. His high-profile closeness 
with cuban leader Fidel Castro, revolutionary speech style, recent 
purchases of arms from the former Soviet Union, and public 
encouragement of all things anti-capitalist and anti-globalization 
have earned him the distrust and fear of many other sectors, among 
them the Bush administration and traditional political elite of 
Latin America (Profile, 2005).



249investigación y desarrollo vol. 14, n° 2 (2006) págs 240-267

covering chavez in u. s. media: 
how elite newspaper reports a controversial international figure

Accusations by Chavez of U.S. spying and assassination 
attempts, as well as threats to cut oil shipments to the United 
States have also served to further exacerbate the tension. Along 
with a well-publicized appearance on the Al-Jazeera television 
network and a trip to Libya to receive an award from Moammar 
Gaddafi, Chavez has in effect “cast himself as the anti-Bush” 
(Sullivan, 2005, p. A1). 

Within Venezuela, Chavez is the subject of even more 
controversy and tension. His supporters, mostly the poor, back him 
feverishly and have elected him twice to the office of the presidency. 
The opposition is loud and sustained, able to repeatedly send critical 
messages of Chavez as much of the country’s media is controlled by 
Chavez’ opposition (Covering Chavez, 2003). Repeated national 
and general strikes have crippled local economies.

Tensions seemed to come to a head on April 11, 2002, when 
a coup led by an alliance between the venezuelan military and 
oppositional figures stormed the presidential palace and arrested 
him, after days of rioting left an estimated 90 people dead. Two 
days later, after mass demonstrations by pro-Chavez supporters 
and response from the international community opposing the 
coup, Chavez was flown back to Caracas and returned to office 
(Campbell, 2002).

Not all of the international community may have been 
opposed to the coup, however. Accusations of U.S. involvement 
began almost immediately, with the arrested interim president 
Pedro Carmona stating he was visited by high-level U.S. officials 
before and after the coup. Indeed, in the initial moments of the 
coup, newspaper accounts described the “barely veiled sense of 
satisfaction” of U.S. officials with Chavez’ forced resignation 
and arrest, quoting one insider as noting, “‘Obviously, nobody’s 
shedding tears up here’” (Slevin, 2002, p. A17). Elite media 
editorials initially cautiously praised the coup. One editorial 
(Chavez departs) ran by the Times on April 13, 2002, two days 
after the coup, had as its lead:



investigación y desarrollo vol 14, n° 2 (2006) págs 240-267250

Juliet Gill, Jesús Arroyave,
Gonzalo Soruco

“With yesterday’s resignation of president Hugo Chavez, 
venezuelan democracy is no longer threatened by a would-be 
dictator. Mr. Chavez, a ruinous demagogue, stepped down after 
the military intervened and handed power to a respected business 
leader, Pedro Carmona.” (p. 16).

However, those news organizations quickly were rebuked 
by critics who denounced any form of illegal removal of a 
democratically-elected leader, pointing out that president Chavez 
neither resigned nor handed power to the opposition voluntarily. 
Editorials commending the coup in the name of democratic progress 
were followed by muted explanations and revision that reproached 
media and government response as “betrayals of democracy” for 
praising a violent and illegal coup attempt (Venezuela’s Breakdown, 
2002; Valenzuela, 2002).

To answer these questions, one must look at certain 
dimensions of discourse relating to diversity, entry and legitimacy 
of sources in the public sphere. Bennett et al.’s (2004) public sphere 
discourse model is an especially appropriate guide to do so.

public sphere model

From the public sphere perspective, Bennett et al. (2004) 
developed a public sphere discourse model to assess the degree to 
which an autonomous mediated public sphere is being formulated. 
Within this model, certain conditions must be met for public 
deliberation of an issue or event to effectively and credibly take 
place. These are: access for various viewpoints that go beyond elite 
to include civil or nongovernmental voices; comparable recognition 
of those voices; and permitting the various voices to respond to one 
another. Access is the idea that different voices are included in 
the discourse, especially the degree to which nongovernmental, or 
“civil” voices, to use Hallin el al.’s (1993) terminology, are granted 
entry into the discussion. Recognition is related to both access and 
responsiveness, but is conceptualized in terms of the legitimating 



251investigación y desarrollo vol. 14, n° 2 (2006) págs 240-267

covering chavez in u. s. media: 
how elite newspaper reports a controversial international figure

of access and responses. And responsiveness is the degree to which 
journalists invite oppositional reactions (pp. 440-446).

This model is a useful one for ascertaining the degree to 
which the Habermasian ideal of a public sphere is being upheld 
by various media outlets, in terms of their willingness to include 
diverse voices and points of view, and grant equal legitimacy to 
civil and statist sources. An autonomous public sphere may have 
positive implications for the quality of democracy, and as a concept 
is useful for journalism and media research. Regarding the Chavez 
case, it permits an analytical investigation into how sources in 
elite news were legitimized, recognized and granted access into 
the public sphere. If the pattern established by previous research 
were to hold true, one would expect that up to the point of the 
coup, U.S. elite media coverage of Chavez would have given more 
entry and space to Chavez’ opposition, as their viewpoints were in 
accordance with those of the Bush administration. Therefore, the 
hypotheses and research questions guiding this study are:

n (Null1) There is no significant change in terms of the access 
given to pro-, anti- and neutral voices across time.

n (Null2) There is no significant change in terms of the 
legitimacy given to pro-, anti- and neutral voices across 
time.

n RQ1: What normative view of Chavez was granted most 
access into Times’ articles before, during and directly after 
the 2002 coup?

n RQ2: What normative view of Chavez was granted the most 
legitimacy in Times’ articles before, during and directly after 
the 2002 coup?

method

The unit of analysis is the source. Articles in The New York Times 
were examined, as it professes to be a paper of record in the United 
States, and is thought to be an agenda-setting influence for other 



investigación y desarrollo vol 14, n° 2 (2006) págs 240-267252

Juliet Gill, Jesús Arroyave,
Gonzalo Soruco

media, as well as being highly consumed by journalists and elite 
audiences (Tift & Jones, 1999). Further, the Times has a Caracas 
bureau, so news articles could ostensibly include a diverse range of 
voices from within Venezuela, and not simply rely on those based 
in the United States.

Following the Bennett et al. model, we conceptualized 
access as the degree to which voices are permitted entry into the 
public sphere, and we operationalized access as the number of times 
mentioned in news articles. However, in our conceptualization of 
the second dimension, we differed slightly from the 2004 model. 
Their operationalization of recognition included measures counting 
the number of lines given to each source, and whether sources 
were identified by names or organizations (p. 446).Because of 
the nature of the subject, we chose not to include the measure of 
identification, and to look at the number of lines awarded to each 
source as the source’s legitimation by the journalists. We chose to 
do this after an initial coding session of the articles showed that 
identification of sources was not always given, and not necessarily 
because the journalist was not assigning importance to the source’s 
comments. Rather, it was because of the volatile nature of the 
unfolding events. Sources refused to identify themselves on both 
sides of the debate, for fear of retribution by the other side, or 
other reasons relating to personal safety. Therefore, we chose to 
look at the number of lines attributed to each source as a measure 
of the source’s legitimacy, or the degree to which the journalist was 
marking the source’s comments as important by allotting them 
space in a tightly packed article.

Sources were conceived of as pro- or anti-Chavez, or neutral. 
Time periods were sorted as previously described into three epochs: 
pre-coup, coup, and post-coup. Lengths of these time periods were 
selected not only to meet strategic dates, such as the day of the 
coup, but also to give relative uniformity to sample size. The period 
from April 10, 2001 to April 10, 2002 is considered to be the pre-
coup period. April 11, 2002 to May 1, 2002 is considered to be 
the period during the immediate coup. Although the coup lasted 



253investigación y desarrollo vol. 14, n° 2 (2006) págs 240-267

covering chavez in u. s. media: 
how elite newspaper reports a controversial international figure

two days, we allowed the two following weeks to be included as a 
means of controlling for fall out, arrests, and the return to power 
of all deposed officials. May 2, 2002 to December 31, 2002 is the 
post-coup period.

Using Lexus-Nexus, we searched for stories using the words 
hugo chavez in full text during these periods. Approximately 
50 articles resulted from the search during the pre-coup period; 
60 articles resulted from the search during the coup period; and 
approximately 100 articles resulted from the post-coup period 
search.

In determining what articles to use for the analysis, we first 
followed several general guidelines. As the goal of this content 
analysis is to determine what voices gained entry and legitimation 
within the public sphere as part of a political debate, it is necessary 
to select the articles that have the most chance of entering the public 
sphere as political news. We discarded all articles that appeared 
in sections other than the news (A) section; for example, articles 
dealing with oil price fluctuations in Venezuela that appeared in 
the Business and Finance sections. 

Stories other than news articles were discarded, i.e. editorials, 
as we are examining voices incorporated, and editorials by their 
nature are from one voice. We also discarded non-full length stories. 
For example, world news briefs that just made a mention of Chavez 
were not included. Again, as the purpose is to analyze recognition 
and legitimating of pro- and anti-chavista voices, articles that had 
more space for such discussion were those selected. In total, we 
coded 65 articles from the three periods, with 22 from before the 
coup; 20 from the coup period; and 23 following the coup.

Next, we followed the Bennett et al. (2004) model of 
thematic identification using the constant comparative method. 
Thematic categories were identified, and then streamlined into 
categories. As this study is concentrating on discourse relating 
to the controversy surrounding Hugo Chavez as president of 
Venezuela, we selected the articles which had predominant themes 
dealing with this issue. Therefore, stories that dealt indirectly with 



investigación y desarrollo vol 14, n° 2 (2006) págs 240-267254

Juliet Gill, Jesús Arroyave,
Gonzalo Soruco

the theme—such as articles about strife in Latin America, or the 
U.S. president’s initiatives in the region—were discarded.

In developing the codebook for the analysis, we concentrated 
on pro-Chavez and anti-Chavez voices heard in the articles. To 
determine categories of sources, we first selected a random sub-
sample of the articles to be coded in order to develop categories of 
source types. After coding 20 articles, coders found seven major 
source types used in the articles:

• Hugo Chavez
• Venezuelan politicians
• Venezuelan businessmen
• Venezuelan military
• Venezuelan civil society
• Experts on Venezuela
• U.S. government officials

After these categories were recorded in the codebook, we first 
coded all sources in the selected articles. Then, we assigned source 
types a source tone. These were operationalized as pro-chavez 
source tone, anti-chavez source tone, or neutral. Identification of 
source, language used, and ideas expressed were all considered 
in determining source tone. Pro-chavista voices were those that 
expressed a positive idea regarding Chavez as president, the 
legitimacy of his government, and support for his administration. 
Those who were expressly identified as supporters of Chavez were 
coded as pro-chavista if their language did not contradict the label. 
Finally, those that expressed negativity toward Chavez’ opposition 
were also coded as pro-chavista. Anti-chavista voices were those 
that expressed a negative idea regarding Chavez as president, 
support for his opposition, and/or the idea that his government 
was bankrupt, corrupt, or otherwise unfit to be in power. Anti-
Chavez labels were given to sources expressly identified as members 
of the opposition, as long as their language did not contradict the 
label. Neutral voices were those that did not express a primarily 



255investigación y desarrollo vol. 14, n° 2 (2006) págs 240-267

covering chavez in u. s. media: 
how elite newspaper reports a controversial international figure

positive or negative view. Examples of pro-chavista source tone 
quotes include:

n “‘We’re defending president Chavez’ revolution,’ Johnny 
Franco, 49, said. ‘He is the only president we have ever had 
who looked out for all the people.’”

n “[The leaders of an anti-Chavez organization have] ‘fallen 
into the hands of rightist extremists who, utilizing the 
media, propose the return to the old politics and play to 
the fascist sectors of the country,’ said Guillermo Garcia 
Ponce, a member of Mr. Chavez’ left-leaning Boliviarian 
Revolutionary Movement.”

Examples of anti-chavista voices include:

n “‘Today’s demonstration is enough for president Chavez to 
see the need to call for elections or to resign,’ said Carlos 
Fernandez, a leader in the opposition movement and presi-
dent of the country’s largest business federation.”

n “‘I do not like to say it, but this does not change without 
violence,’ Oswaldo Palacios, 38, a shop owner who opposed 
Mr. Chavez, said at Altamira. ‘Chavez is a criminal. The 
presence of Chavez is the crisis.’”

Examples of neutral voices included:

n “‘It’s polarized to the extent of mutual contempt bordering 
on hatred, so you have people who even refuse to talk to 
other people,’ said a Western diplomat in Caracas.”

n “‘There has to be an electoral solution to this, and both sides 
at least say this is what they favor,’ Mr. Shifter said. ‘Chavez 
said we can do it in August, but the opposition says it can’t 
wait.”



investigación y desarrollo vol 14, n° 2 (2006) págs 240-267256

Juliet Gill, Jesús Arroyave,
Gonzalo Soruco

In terms of legitimation, we followed Bennett et al.’s model 
in terms of the amount of news space given to each source. We first 
copied the Lexus-Nexus articles onto Microsoft Word in order to 
standardize the format. Then, we counted the lines of text given to 
each source. When the source consisted of an entire paragraph, all 
lines were counted. When the source was not the entire paragraph, 
then only the sentence with the source included was counted. In 
total, we coded 1,905 lines of text attributed to sources.

results 

From the 65 articles, 377 sources were coded in terms of their 
tone, the number of lines given, and the time period in which 
they occurred. Two coders each coded 100 percent of the articles. 
Total intercoder reliability was 95 percent, based on Scott’s pi. The 
frequencies and percents of sources logged per time period can be 
seen in Table 1.

Table 1
Number of sources per time period

Frequency  Percent
Cumulative 

Percent

Pre coup 127 33.7 33.7

Coup 126 33.4 67.1

Post coup 124 32.9 100.0

Total 377 100.0  

 There was relative uniformity of sources found across time, 
with only a half-percent or less difference in sources noted. But 
how many of them were pro-, anti- or neutral on the subject of 
Chavez? We recoded the source types to feature the predominate 
tone, with (1) including all the pro-Chavez voices; (2) including 
all the anti-Chavez voices; and (3) representing the neutral voices. 
Table 2 charts the differences. The results were not significant (p > 



257investigación y desarrollo vol. 14, n° 2 (2006) págs 240-267

covering chavez in u. s. media: 
how elite newspaper reports a controversial international figure

.05), but the results are interesting nonetheless. Pro-Chavez voices 
went up sharply after the coup, representing over 50 percent of 
all sources in articles. Anti-Chavez voices declined, from over 50 
percent before and during, to 43 percent post-coup. And neutral 
voices did not change, with relatively stables showings of 5 percent 
across time.

Table 2
Cross tabulations of access over time

 
 

 
 

time period Total
 pre coup coup post coup

source 
recoded

1.00
count 54 53 63 170

% within time period 42.5% 42.1% 50.8% 45.1%

2.00
count 66 66 54 186

% within time period 52.0% 52.4% 43.5% 49.3%

3.00
count 7 7 7 21

% within time period 5.5% 5.6% 5.6% 5.6%

Total
count 127 126 124 377

% within time period 100.0% 100.0% 100.0% 100.0%

Certain types of sources were seen as deviating from the 
expected levels, and chi-squares were significant (p < .05). Besides 
Chavez, pro- and anti-Chavez politicians and neutral and anti-
Chavez U.S. government officials, as well as pro-Chavez experts 
registered significant levels of occurrence over time (see Table 3). 
Quotes from Chavez more than tripled from pre-coup to post-
coup. Pro-Chavez politicians declined, as Chavez became his own 
spokesperson. 



investigación y desarrollo vol 14, n° 2 (2006) págs 240-267258

Juliet Gill, Jesús Arroyave,
Gonzalo Soruco

Table 3
Time period and source type

type of sources Total

chavez
pro-chavez 
politicians

opposition 
politicians

u.s. 
government 

officials

experts 
comment 

pro-chavez

u.s. government 
officials negative 

comment
 

pre 
coup

count 17 32 29 16 3 4 101

% within time period 16.8% 31.7% 28.7% 15.8% 3.0% 4.0% 100.0%

coup
count 11 32 24 22 7 7 103

% within time period 10.7% 31.1% 23.3% 21.4% 6.8% 6.8% 100.0%

post 
coup

count 26 23 35 14 10 1 109

% within time period 23.9% 21.1% 32.1% 12.8% 9.2% .9% 100.0%

  total
count 54 87 88 52 20 12 313

% within time period 17.3% 27.8% 28.1% 16.6% 6.4% 3.8% 100.0%

 
Political opposition increased, as did pro-Chavez experts. 

Anti-Chavez U.S. government officials declined after a spike 
during the coup, as did neutral U.S. government officials.

To address the question of legitimacy, we recoded the number 
of lines in order to be able to test for significance. Sources that had 
five or less were recoded as (1); sources that had six to 10 lines were 
(2); and sources that had 11+ became (3). The results are shown 
across time in Table 4. Again, the results were not statistically 
significant, but provided a glimpse into coverage. Sources were 
given much more room to expound, with those having 11 or more 
almost doubling, during the coup. One can imagine the stringer 
finding it difficult, in the early chaos, to sort out fact from fiction.



259investigación y desarrollo vol. 14, n° 2 (2006) págs 240-267

covering chavez in u. s. media: 
how elite newspaper reports a controversial international figure

Table 4
Time period with number of lines per source

 
 

number of lines source 1 total
 1 2 3

time period

pre coup
count 97 23 7 127

% within time period 76.4% 18.1% 5.5% 100.0%

coup
count 82 31 13 126

% within time period 65.1% 24.6% 10.3% 100.0%

post coup
count 81 33 10 124

% within time period 65.3% 26.6% 8.1% 100.0%

total
count 260 87 30 377

% within time period 69.0% 23.1% 8.0% 100.0%

Table 5 illustrates the percent of sources that were granted 
10 or more lines per mention. Again, source 1 is pro-Chavez, 2 is 
anti-Chavez, and 3 is neutral. One can see that more pro-Chavez 
supporters were granted more room to expound after the coup; 
the opposite happened to Chavez opposition. The results were not 
statistically significant.

Table 5
Percent of sources with 10 or more lines

pre coup coup post-coup

source type 1 38 44 50

source type 2 62 44 40

source type 3 0 12 0

total 100 100 100

Certain types of sources granted more space also varied, and 
this was statistically significant (p < .05). One can compare Table 
6 with Table 3 to note some interesting changes. Chavez remained 
a primary legitimating force in news coverage, with 18 percent of 
all source comments over 10 lines. His primary political opponents 
were also granted similar space, with 10 percent of 10 or more 



investigación y desarrollo vol 14, n° 2 (2006) págs 240-267260

Juliet Gill, Jesús Arroyave,
Gonzalo Soruco

lines. Finally, as the articles were written for a U.S. audience, U.S. 
government officials made up 17 percent of comments with 10 or 
more lines. The number of lines was recoded in a similar manner as 
before, with one-five lines representing (1); six-nine representing 
(2); and 10+ (3). Primary discourse was occurring between Chavez, 
his political allies, his political opposition, and U.S. government 
officials and experts. The debate was largely confined to elite 
lines.

Table 6
Type of source and number of lines over time

 
 

number of lines source 1 total
 1 2 3

type of 
sources
 

chavez
count 28 16 10 54

% within type of sources 51.9% 29.6% 18.5% 100.0%

pro-chavez 
politicians

count 67 17 3 87

% within type of sources 77.0% 19.5% 3.4% 100.0%

opposition 
politicians

count 68 11 9 88

% within type of sources 77.3% 12.5% 10.2% 100.0%

u.s. government 
officials

count 13 6 4 23

% within type of sources 56.5% 26.1% 17.4% 100.0%

experts comment 
pro-chavez

count 10 9 1 20

% within type of sources 50.0% 45.0% 5.0% 100.0%

u.s. government 
officials negative 
comment

count 8 4 0 12

% within type of sources 66.7% 33.3% .0% 100.0%

total
count 194 63 27 284

% within type of sources 68.3% 22.2% 9.5% 100.0%

discussion

The results indicated that before the coup, the U.S. elite press 
followed the cues of political leaders by giving more entry and 
space to voices of Chavez opponents than to Chavez supporters. 



261investigación y desarrollo vol. 14, n° 2 (2006) págs 240-267

covering chavez in u. s. media: 
how elite newspaper reports a controversial international figure

This trend continued during the days of the coup, and immediately 
following Chavez’ return to power. However, as time passed and 
the U.S. political elites and elite media absorbed the criticism of 
the international community for praising the illegal removal of a 
democratically-elected leader, entry shifted to Chavez supporters. 
Neutral voices held steady, in terms of their access to public sphere 
discourse. This supports the view that as U.S. government elite 
views shifted in terms of their approval of the interim government, 
news reporters shifted their coverage to include more of the pro-
Chavez. 

As time went on, Chavez and his supporters gained more 
access, but less space within news articles. Further, Chavez began 
increasingly acting as his own spokesperson; or rather, news 
reporters began to paint him as the primary spokesperson to 
represent that side of the debate. The debate mirrored elite lines, 
as discourse was confined to U.S. elite, Chavez political allies and 
political opposition.

Those who have studied journalistic reliance on elite views 
have generally lamented the trend as constituting excessive 
management of public sphere debate. This is, of course, an 
argument that is not uniformly accepted. Others would argue that 
by relying on elite views, journalists are not necessarily damaging 
democratic quality. Public officials are, after all, democratically 
selected representatives of the people, and therefore have views 
that are of importance to their citizenry (Gaventa, 1980; Lichter 
et al., 1986). However, in the case of Hugo Chavez, who counts 
with support from a broad sector of Venezuela, yet is the subject 
of such polarized debate, the implications for following elite views 
could have implications for the comprehension of the U.S. public 
of the substantive issue, and could have to do with the ability of 
each source type to communicate their message to international 
audiences.

Indeed, the opposition to Chavez is formed by much of the 
Venezuelan elite. His opposition not only includes much of the 
upper- and upper-middle-classes in Venezuela, but also is formed 



investigación y desarrollo vol 14, n° 2 (2006) págs 240-267262

Juliet Gill, Jesús Arroyave,
Gonzalo Soruco

by a large part of the venezuelan exile community living in the 
U.S., many U.S.- and Venezuela-based consultancies and think 
tanks, as well as nearly all of the private media in Venezuela. 
Conversely, Chavez’ supporters come from primarily the poor and 
lower-middle-class sectors of Venezuela. The opposition, therefore, 
has broad access not only to resources to spread their message, but 
the means to do so. This supports Bennett et al.’s supposition 
that the elements of public spheres “will vary systematically 
across news accounts involving different combinations of status, 
authority, office, and other markers of social and political identity” 
(2004, p. 452). A journalist in Caracas, following organizational 
and professional routines, may gravitate to those sectors who 
traditionally are power-holders and agenda shapers. Additionally, 
those sectors would ostensibly want to actively seek out a 
journalist from an elite, agenda-setting media outlet in order to 
communicate their message and convince international audiences 
of the legitimacy of their demands. 

conclusions

This study applied a version Bennett et al.’s (2004) model of public 
sphere discourse to The New York Times’ coverage of Hugo Chavez 
before, during, and after the 2002 coup d’etat that temporarily 
removed him from power. The question asked was, how did 
coverage change over time, in terms of the access and legitimation 
given to polarized viewpoints, one of which conflicted with U.S. 
hegemonic attitudes, while the other supported it? Previous 
research examining the selective use of sources to construct news 
articles concluded, in part, that in certain cases journalists will 
mirror elite debate of a subject, or follow hegemonic lines of 
discourse in coverage of issues that deal with national security or 
foreign policy. The case of Venezuela’s Hugo Chavez presented a 
useful case study to see if these suppositions hold true in the period 
of self-reflection of much of the news media following scandals 
involving quality of editorial oversight and reporting in terms of 



263investigación y desarrollo vol. 14, n° 2 (2006) págs 240-267

covering chavez in u. s. media: 
how elite newspaper reports a controversial international figure

the adherence to the U.S. model of objective, accurate and neutral 
reporting. We chose to look at The New York Times articles for this 
study, for several reasons. Considered a paper of record, the Times 
is considered to set the agenda for other media outlets in the U.S., 
and therefore themes presented in Times articles would be taken 
up by other outlets. The Times is also useful, as during the coup it 
published a series of congratulatory articles praising the takeover, 
for which it subsequently had to print mea culpas for advocating 
an illegal and unconstitutional removal of a democratically elected 
president. Did the newspaper’s coverage change after the coup to 
allow more access and recognition of voices in an ongoing conflict 
revolving around the presidency of Hugo Chavez?

By applying a version of Bennett et al.’s public discourse 
model to determine levels of access and recognition for opposing 
points of view from before, during and after the coup, we asked 
if the public sphere included opposing voices, or if the conflict 
presented primarily one point of view. Results indicated that pro-
Chavez voices gained in terms of their entry and legitimation in 
the public sphere after the coup. 

This study supported earlier research that posited U.S. elite 
media tend to follow the lines of U.S. hegemonic debate. When 
there was little debate in powerful political circles regarding the 
legitimacy (or lack thereof) of President Chavez, news media gave 
more voice to sources supporting this perspective. However, after 
debate began in Washington following the criticism of Republican 
support (and perhaps intervention in) of the coup, spaces opened 
for neutral and contrary voices in the coverage. This study would 
be well served by future research that compared Chavez coverage 
across newspapers, in order to correct for any organizational bias 
resulting from Times coverage. Extending time periods analyzed 
here could also detect current trends in terms of coverage. Other 
analysis of placement of sources could better detect nuances in 
terms of whose voice was heard first, as much research has indicated 
few consumers actually read articles through to the end. Finally, 
this study did not address the third component of Bennett et al.’s 



investigación y desarrollo vol 14, n° 2 (2006) págs 240-267264

Juliet Gill, Jesús Arroyave,
Gonzalo Soruco

model, responsiveness. An analysis of the degree to which opposing 
claims were given the opportunity to respond to the other’s claims 
could yield different results.

In most countries, those with more access and resources 
have greater possibility of having their voices heard and demands 
satisfied. This inequality is exacerbated in Latin America, where a 
significant portion of the population lives below the poverty line. 
In the case of Venezuela, the debate surrounding Hugo Chavez is 
built on these cleavages, of the rich and the poor, of neighborhoods 
and ideologies. A public sphere managed by those with the means 
to do so is an unfortunate affirmation of the habermasian critique. In 
this case, perhaps fate and an astonishing turn of events permitted 
more of a voice for those who are traditionally excluded from elite 
news coverage. Whether this was simply a unique turn of events or 
an ongoing trend has yet to be established.ID&



265investigación y desarrollo vol. 14, n° 2 (2006) págs 240-267

covering chavez in u. s. media: 
how elite newspaper reports a controversial international figure

references

Bagdikian, B. (2004). The new media monopoly. Boston: Beacon Press.
Bennett, L. (1990). Toward a theory of press-state relations in the United 

States. Journal of Communication, 40(2), 103-125.
Bennett, L., Pickard, V., Iozzi, D., Schroeder, C., Lagos, T., 

Caswell, C. (2004).
Managing the public sphere: Journalistic construction of the great 

globalization debate. Journal of Communication, 54(3), 437-455.
Brown, J., Bybee, C., Wearden, S., & Straughan, D. (1989). Invisible 

power: Newspaper news sources and the limits of diversity. Journalism 
Quarterly, 64, 45-54.

Campbell, D. (2002, April 22). The coup. The Guardian. Available online:
http://www.guardian.co.uk/venezuela/story/0,,858084,00.html.

Chavez departs (2002, April 13). Hugo Chavez departs. The New York 
Times, p. 16.

Covering Chavez (2003, June 13). NPR’s On the Media (transcribed 
edition). Available online: www.onthemedia.org/transcripts/transcripts_
061303_chavez.html.

Curran, J. (1991). Mass media and democracy: A reappraisal. In J. 
Curran & M. Gurevitch (Eds.), Mass media and society (pp. 82-117). 
New York: Routledge, Chapman & Hall.

Dahlgren, P. (1995). Television and the public sphere. London: Sage
Dickson, S. (1992, Autumn). Press and U.S. policy toward Nicaragua, 

1983-1987: A study of the New York Times and Washington Post. 
Journalism Quarterly, 69, 562-571.

Entman, R. (2004). Projecting the news: Framing news, public opinion, and 
U.S. foreign policy. Chicago: The University of Chicago Press.

Gandy, Jr., O. (1982). Beyond agenda setting: Information subsidies and public 
policy. Norwood, NJ: Ablex.

Gans, H. (1979). Deciding what’s news. New York: Pantheon.
Gaventa, J. (1980). Power and powerlessness. Chicago: University of Illinois 

Press.
Habermas, J. (1989). The structural transformation of the public sphere. 

Cambridge, MA: MIT Press.
Hallin, D. (1994). We keep America on top of the world. New York: 

Routledge.

http://www.guardian.co.uk/venezuela/story/0,,858084,00.html


investigación y desarrollo vol 14, n° 2 (2006) págs 240-267266

Juliet Gill, Jesús Arroyave,
Gonzalo Soruco

Hallin, D. (1986). The “uncensored war”: The media and Vietnam. New 
York: Oxford University Press.

Hallin, D., & Mancini, P. (2004b). Comparing media systems: Three models of 
media and politics. Cambridge: Cambridge University Press.

Hallin, D., Manoff, R., & Weddle, J. (1993). Sourcing patterns of 
national security reporters. Journalism Quarterly, 70(4), 753-766.

Herman, E., & Chomsky, N. (1988). Manufacturing consent. New York: 
Pantheon.

Kim, S. (2000, Winter). Making a difference: U.S. press coverage of the 
Kwangju and Tiananmen pro-democracy movements. Journalism & 
Mass Communication Quarterly, 77, 345-365.

Lichter, S., Rothman, S., & Lichter, L. (1986). The media elite: America’s 
new powerbrokers. Bethesda, MD: Adler and Adler.

McChesney, R. (1999). Rich media, poor democracy. Urbana, IL: University 
of Illinois Press.

McCombs, M., & Bell, T. (1996). The agenda-setting role of mass 
communication, In M. Salwen & D. Stacks (Eds.), An integrated 
approach to communication theory and research (pp. 93-110). Mahwah, NJ: 
Lawrence Erlbaum.

Niven, D. (2005). An economic theory of political journalism. Journalism 
& Mass Communication Quarterly, 82(2), 247-263.

Picard, R. (1998). Media concentration, economics, and regulation. In 
D. Graber, D. McQuail & P. Norris (Eds.), The politics of news: The 
news of politics (pp. 193-217).

Profile (2005, Oct. 13). Profile: Hugo Chavez. BBC News Online. Available 
online: http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/americas/3517106.stm

Profile (2002, Dec. 5). Profile: Hugo Chavez. BBC News Online. Available 
online: http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/americas/1925236.stm

Reese, S., Grant, A. & Danielian, L. (1994). The structure of news 
sources on television: A network analysis of “CBS News”, “Nightline”, 
“MacNeil/Lehrer”, and “This Week with David Brinkley”. Journal of 
Communication, 44, 84-107.

Salwen, M. (1995). News of Hurricane Andrew: The agenda of sources 
and the sources’agendas. Journalism & Mass Communication Quarterly, 
72(4), 826-840.

Schaefer, T. (1997). Persuading the persuaders: Presidential speeches 
and editorial opinion. Political Communication, 14, 97-111.

http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/americas/3517106.stm
http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/americas/1925236.stm


267investigación y desarrollo vol. 14, n° 2 (2006) págs 240-267

covering chavez in u. s. media: 
how elite newspaper reports a controversial international figure

Schudson, M. (1989). The sociology of news production. Media, Culture 
& Society, 11, 263-282.

Sigal, L. (1973). Reporters and officials. Lexington, MA: DC Heath.
Slevin, P. (2002, April 13). Chavez provoked his removal, U.S. officials 

say. Washington Post, A17. 
Sullivan, K. (2005, March 15). Chavez casts himself as the anti-Bush. 

Washington Post, p. A1. Available online: http://www.washingtonpost.
com/wpdyn/articles/A35193-2005Mar14.html.

Tierney, J. (2005, Nov. 8). The idiots abroad. The New York Times, p. A 
27.

Tift, S. & Jones, A. (1999). Behind the New York Times. New York: 
Random House.

Tuchman, G. (1978). Making news: A study in the construction of reality. 
New York: Free Press.

Valenzuela, A. (2002, April 16). Bush’s betrayal of democracy. 
Washington Post, p. A19.

Venezuela’s breakdown (2002, April 14). Washington Post, p. B6.
Zoch, L. & Turk, J. (1998). Women making news: Gender as a variable 

in source selection and use. Journalism & Mass Communication Quarterly, 

75(4), 762-775.

http://www.washingtonpost.com/wp
http://www.washingtonpost.com/wp

