Neuropsychological foundations of developmental dyslexia

Authors

  • Jorge Alfredo Herrera Pino
  • Soraya Lewis Harb Universidad del Norte
  • Norella Sofía Jubiz Bassi
  • Gina Patricia Salcedo Samper

Abstract

The following article explains the neuropsychological principles of developmental dyslexia exposing a historical evolution, its definitions and most common characteristics in individuals who develop this handicapping condition.

Dyslexia is known as a disability that unables a person to develop reading abilities which affects an important percentage of the school population. This disability is mainly characterized by an impairment due to an inadequate language development that manifests itself in the inappropriate development of phonological awareness skills.

After revising scientific literature for writing this article, neuropsychology has explained dyslexia, its symptoms, and the relation between brain and behavior for this, brain functioning, visual and auditoy perceptual impairments, and other factors associated to this disability such as genetics and heredity.

At last, as a conclusion, it is expected that this article contributes to new research and thinking on more hypotheses about neuropsychology and developmental dyslexia.

Author Biographies

Jorge Alfredo Herrera Pino

Psicólogo y Máster en Educación Especial, Universidad de Miami, Estados Unidos; Especialista en Psicología Escolar, Eastern Michigan University, Estados Unidos; Doctor en Neurpsicología Clínica y Eductaiva, Wayne State University, Estados Unidos; Doctor en Medicina, Universidad de Alcalá, España; Director Científico, Neurobehavioral Institute de Miami.

Soraya Lewis Harb, Universidad del Norte

Psicóloga, Universidad del Norte, Colombia; Maestría en Ciencias de la Educación, en trastornos del aprendizaje y lectoescritura, Universidad de Miami.

Norella Sofía Jubiz Bassi

Psicóloga, Universidad del Norte; Maestría en Educación de Estudiantes Excepcionales y Maestría en la Enseñanza del Inglés como segundo idioma, Carlos Albizu University, Miami; Candidata al Doctorado en Psicología con Orientación en Neurociencia Cognitiva Aplicada, Universidad Maimónides, Buenos Aires; actualmente se desempeña como coordinadora de Servicios Clínicos, Neurobehavioral Institute of Miami.

Gina Patricia Salcedo Samper

Fonoadióloga, Universidad Metropolitana, Colombia; Máster en Neuropsicología, Carlos Albizu Universityr, Estados Unidos; coordinadora de Servicios del Neurobehavioral Institute of Miami; candidata al Doctorado en Psicología con énfasis en Neuropsicología, Carlos Albizu University, CAU, Estados Unidos.

Issue

Section

Artículos