Keep writing... keep learning: writing academic texts at the college level

Main Article Content

Yanina Elizabet Boatto

Abstract

The production of academic texts involves discourse and communicative competences and certain cognitive processes, with which university students tend to have difficulties.


Likewise, such difficulties are reinforced by instruction, since, generally, students are not guided during the writing process. In this article we aim to recover theoretical contributions about text production in academic genres, and on the basis of reflection on our teaching experience, offer some orientations for its teaching. Specifically, our suggestions focus on the learners’ ability to carry out writing tasks taking into account the type of text requested, the explanation and grounds for the learning objectives, the personal goals for writing and the detail account of the processes implied. Aspects that should be developed in the context of collaborative work among peers and teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
Artículo de reflexión
Author Biographies

María Soledad Aguilera

Lic. en Psicopedagogía y Prof. en Educación Especial. Boatto, Yanina E. Lic. en Psicopedagogía.Dirección postal: Universidad Nacional de Río Cuarto.Facultad de Ciencias Humanas. Departamento de Ciencias de la Educación.

 

Yanina Elizabet Boatto, Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET). Universidad Nacional de Río Cuarto (UNRC).

Lic. en Psicopedagogía. Becaria de Conicet. Ayudante de primera. Departamento de Ciencias de la Educación. Facultad de Ciencias Humanas. UNRC.

References

Arias Gundín, O. & García Sánchez, J. (2006). El papel de la revisión en los modelos de escritura. ICE -Aula Abierta, Universidad de Oviedo, 88, 37-52.

Carlino, P. (2005). La escritura en el nivel superior. En Escribir, leer y aprender en la universidad. Una introducción a la alfabetización académica. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Carlino, P. (2008). Revisión entre pares en la formación de posgrado. Lectura y Vida, 29 (2).

Cassany, D. (2000). Construir la escritura. Barcelona: Paidós.

Castelló, M. (2003). De la investigación sobre el proceso de composición a la enseñanza de la escritura. Signos, XXXV, 52-53, 149-162.

Castelló, M. (2009). Aprender a escribir textos académicos: ¿copistas, escribas, compiladores o escritores? En J.I. Pozo & M. del C. Pérez Echeverría, (Coords.) Psicología del aprendizaje universitario: la formación en competencias. s.l.: Ediciones Moratas.

Fernández G., Izuzquiza, M.V., Ballester, M.A., Marrón, M.P., Eizaguirre, M.D. & Zanotti, F. (2010) Leer y escribir para aprender en los primeros años de la universidad. Lectura y Vida, 31(3), 62-71.

Galvalisi, C., Novo, M.C. & Rosales, P. (2004). La escritura. En: Leer y escribir para aprender: ayudas para el estudio en el secundario y el ingreso a la universidad. Río Cuarto, Córdoba: Universidad Nacional de Río Cuarto. pp. 55-108.

Hayes, J. (1996). Un nuevo marco para la comprensión de lo cognitivo y lo emocional en la escritura. The Science of Writing. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, pp.1-27.

Lacon de De Lucia, N. & Ortega de Hocevar, S. (2008). Cognición, metacognición y escritura. Signos, 41(67), 231-255.

Morles, A. (2003). Desarrollo de habilidades para la escritura eficiente. Lectura y Vida, XXIV, 3, 34-39.

Tapia, M., Burdiles, G. & Arancibia, B. (2003). Aplicación de una pauta diseñada para evaluar informes académico universitarios. Signos, 36 (54), 249-257.

Vázquez, A. (2005) ¿Alfabetización en la universidad? Colección de Cuadernillos de actualización para pensar la Enseñanza Universitaria. Año1. N° 1. Universidad Nacional de Río Cuarto. Río Cuarto. Córdoba.

Villalobos, J. (2005) Estrategias de revisión. Estrategias utilizadas por escritores en el nivel universitario. Lectura y vida, 26(2), 42-53.