Keep writing... keep learning: writing academic texts at the college level
Main Article Content
Abstract
The production of academic texts involves discourse and communicative competences and certain cognitive processes, with which university students tend to have difficulties.
Likewise, such difficulties are reinforced by instruction, since, generally, students are not guided during the writing process. In this article we aim to recover theoretical contributions about text production in academic genres, and on the basis of reflection on our teaching experience, offer some orientations for its teaching. Specifically, our suggestions focus on the learners’ ability to carry out writing tasks taking into account the type of text requested, the explanation and grounds for the learning objectives, the personal goals for writing and the detail account of the processes implied. Aspects that should be developed in the context of collaborative work among peers and teachers.
Downloads
Article Details
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication, with the work [SPECIFY PERIOD OF TIME] after publication simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in Zona Próxima
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work
References
Arias Gundín, O. & García Sánchez, J. (2006). El papel de la revisión en los modelos de escritura. ICE -Aula Abierta, Universidad de Oviedo, 88, 37-52.
Carlino, P. (2005). La escritura en el nivel superior. En Escribir, leer y aprender en la universidad. Una introducción a la alfabetización académica. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
Carlino, P. (2008). Revisión entre pares en la formación de posgrado. Lectura y Vida, 29 (2).
Cassany, D. (2000). Construir la escritura. Barcelona: Paidós.
Castelló, M. (2003). De la investigación sobre el proceso de composición a la enseñanza de la escritura. Signos, XXXV, 52-53, 149-162.
Castelló, M. (2009). Aprender a escribir textos académicos: ¿copistas, escribas, compiladores o escritores? En J.I. Pozo & M. del C. Pérez Echeverría, (Coords.) Psicología del aprendizaje universitario: la formación en competencias. s.l.: Ediciones Moratas.
Fernández G., Izuzquiza, M.V., Ballester, M.A., Marrón, M.P., Eizaguirre, M.D. & Zanotti, F. (2010) Leer y escribir para aprender en los primeros años de la universidad. Lectura y Vida, 31(3), 62-71.
Galvalisi, C., Novo, M.C. & Rosales, P. (2004). La escritura. En: Leer y escribir para aprender: ayudas para el estudio en el secundario y el ingreso a la universidad. Río Cuarto, Córdoba: Universidad Nacional de Río Cuarto. pp. 55-108.
Hayes, J. (1996). Un nuevo marco para la comprensión de lo cognitivo y lo emocional en la escritura. The Science of Writing. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, pp.1-27.
Lacon de De Lucia, N. & Ortega de Hocevar, S. (2008). Cognición, metacognición y escritura. Signos, 41(67), 231-255.
Morles, A. (2003). Desarrollo de habilidades para la escritura eficiente. Lectura y Vida, XXIV, 3, 34-39.
Tapia, M., Burdiles, G. & Arancibia, B. (2003). Aplicación de una pauta diseñada para evaluar informes académico universitarios. Signos, 36 (54), 249-257.
Vázquez, A. (2005) ¿Alfabetización en la universidad? Colección de Cuadernillos de actualización para pensar la Enseñanza Universitaria. Año1. N° 1. Universidad Nacional de Río Cuarto. Río Cuarto. Córdoba.
Villalobos, J. (2005) Estrategias de revisión. Estrategias utilizadas por escritores en el nivel universitario. Lectura y vida, 26(2), 42-53.