Economic socialization strategies on family guy

Authors

  • José Amar Amar Universidad del Norte
  • Raimundo Abellos Llanos Universidad del Norte
  • Marianela Denegri Universidad de la Frontera
  • Marina Llanos Universidad del Norte
  • Rosa Suárez Universidad del Norte

Keywords:

Economic alphabetization, consumption habits, economic knowledge

Abstract

The purpose of this research, in a descriptive way, is to describe the social and economic alphabetization strategic for a total of 40 families, 34 with both parents and 6 with at least one parent from the Barranquilla middle socio-economic class. The economic alphabetization strategies and practices that parents use to apply are: talking about the use of the money, encourage saving strategies, go out with the children and the most common practice: "the piggy-bank". The middle class parents and sons have an idea of economic knowledge as the role government role among others. Regarding their attitude toward parents indebtedness was seen the most of them showed a trend to be austere and to have reflexive features in their shopping habits.

Author Biographies

Raimundo Abellos Llanos, Universidad del Norte

Psicólogo, Doctor en Educación de la Universidad del Humanismo Cristiano
de Chile; Especialista en Diseño y Evaluación de Proyectos de la Universidad
del Norte. Investigador adscrito al Centro de Investigaciones en Desarrollo
Humano –CIDHUM- de la Universidad del Norte.

Marianela Denegri, Universidad de la Frontera

Doctora en Psicología, Universidad Autónoma de Madrid. Magíster en
Psicopedagogía, Universidad Laval, Québec. Licenciada en Psicología,
Universidad Católica de Chile. Profesor Asociado. Departamento de psicología.
Universidad de la Frontera.

Marina Llanos, Universidad del Norte

Magíster en Educación Universidad Javeriana - Universidad del Norte.
Coordinadora de investigaciones del programa de Psicología de la Universidad
del Norte.

Rosa Suárez, Universidad del Norte

Psicóloga de la Universidad del Norte. Vinculada al Centro de Investigaciones
en Desarrollo Humano (CIDHUM) como Joven investigadora.

Published

2022-03-25

Issue

Section

Science article