Educational strategy using the mexican sign language to improve motor coordination development in children with hearing disabilities

Authors

  • Abel Alberto Carmona López Universidad Autónoma de Baja California, Mexico
  • Paulina Yesica Ochoa-Martínez Universidad Autónoma de Baja California, Mexico
  • Javier Arturo Hall-López Universidad Autónoma de Baja California, Mexico
  • Mara Michell Morales Ramírez Universidad Autónoma de Baja California, Mexico
  • Edgar Ismael Alarcón Meza Universidad Autónoma de Baja California, Mexico
  • Pedro Sáenz-López Buñuel Universidad de Huelva, España
  • Cristina Conde García Universidad de Huelva, España

DOI:

https://doi.org/10.14482/sun.39.01.371.912

Keywords:

disability, physical education, motor development

Abstract

Objective: To evaluate the effect of an adapted physical education program using mexican
sign language in children with hearing impairment on motor coordination.
Materials and methods: The design of the study was quasi-experimental, with convenience
sampling, involving twenty-two children with an average age of 10 ± 1.8 years, diagnosed
with hearing impairment, from two schools of the city of Mexicali, Baja California. Mexico.
The participants were randomly divided into an experimental group (n = 11) and a control
group (n = 11). The motor coordination was evaluated using the KTK test (Kiphard Körperkoordinationstest
für Kindergarten and Schiling, as per the German acronym), through the
tests, balancing movements of backs, jumps on one foot, lateral jumps and transposition
on a platform. This physical education program was achieved during 5 months, 2 times a
week, 50 minutes per session and Mexican Sign Language was utilized and a series of tasks
to emphasize motor coordination.
Results: Analysis of Variance was applied in order to compare the study variable (ANOVA),
mixed 2 x 2. A significant interaction between the two groups (experimental and control)
was observed; showing a positive measuring significance in motor coordination (p=0.01).
Conclusion: An adapted physical education program using the mexican sign language
applied during 5 months can influence an improvement on motor coordination on hearing
impaired children.

Author Biographies

Abel Alberto Carmona López, Universidad Autónoma de Baja California, Mexico

Maestría en Educación Física y Deporte Escolar y licenciatura en Actividad Física y Deporte por la Facultad de Deportes de la Universidad Autónoma de Baja California (México).
https://orcid.org/0000-0002-9218-4315. abel.carmona@uabc.edu.mx

Paulina Yesica Ochoa-Martínez, Universidad Autónoma de Baja California, Mexico

Doctora en Investigación en la Enseñanza y el Aprendizaje de la Ciencias Experimentales, Sociales, Matemáticas y de la Actividad Física y Deportiva por la Universidad de Huelva y doctora en Medicina del Deporte por la Universidad Católica de Nuestra de la Asunción. Profesora investigadora de la Facultad de Deportes de la Universidad Autónoma de Baja California (México).
https://orcid.org/0000-0001-8107-4906. pochoa@uabc.edu.mx

Javier Arturo Hall-López, Universidad Autónoma de Baja California, Mexico

PDoctor en Investigación en la Enseñanza y el Aprendizaje de la Ciencias Experimentales, Sociales, Matemáticas y de la Actividad Física y Deportiva por la Universidad de Huelva y doctor en Medicina del Deporte por la Universidad Católica de Nuestra de la Asunción. Profesor investigador de la Facultad de Deportes de la Universidad Autónoma de Baja California (México).
https://orcid.org/0000-0002-7808-0181. javierhall@uabc.edu.mx

Mara Michell Morales Ramírez, Universidad Autónoma de Baja California, Mexico

Licenciatura en Actividad Física y Deporte por la Facultad de Deportes de la Universidad Autónoma de
Baja California (México). https://orcid.org/0000-0003-3101-2314. morales.mara@uabc.edu.mx

Edgar Ismael Alarcón Meza, Universidad Autónoma de Baja California, Mexico

Doctor en Medicina del Deporte por la Universidad Católica de Nuestra de la Asunción. Profesor investigador de la Facultad de Deportes de la Universidad Autónoma de Baja California (México).
https://orcid.org/0000-0003-1469-4712. eiam@uabc.edu.mx

Pedro Sáenz-López Buñuel, Universidad de Huelva, España

Doctor por la Universidad de Sevilla. Licenciado por la Universidad de Granada. Catedrático de la Facultad
de Educación, Psicología y Ciencias del Deporte Universidad de Huelva, España.
https://orcid.org/0000-0002-2979-5842. psaenz@uhu.es

Cristina Conde García, Universidad de Huelva, España

Doctora por la Universidad de Huelva. Licenciada por la Universidad de Granada. Profesora de la Facultad
de Educación, Psicología y Ciencias del Deporte Universidad de Huelva, España
https://orcid.org/0000-0002-6306-1551. psaenz@uhu.es

Published

2023-06-15

How to Cite

Carmona López, A. A., Ochoa-Martínez, P. Y., Hall-López, J. A., Morales Ramírez, M. M., Alarcón Meza, E. I., Sáenz-López Buñuel, P., & Conde García, C. (2023). Educational strategy using the mexican sign language to improve motor coordination development in children with hearing disabilities. Salud Uninorte, 39(1). https://doi.org/10.14482/sun.39.01.371.912

Issue

Section

Original Article