El cuarto mosquetero: la comunicación para el cambio social

Authors

  • Alfonso Gumucio Dagron Centro de Integración de Medios de Comunicación Alternativa

Keywords:

Communication, social change, communicator profile, social development.

Abstract

This article covers the different stages or “times” which, on the author’s scope, have influenced the application of communication to strategies of development. It shows the way these approaches have influenced the use of communication by the international cooperation organisms. The author supports his opinions on studies on the topic and on his experience as an international consultant in this field. In this context, it also presents the poor valuation formerly given to communication as a development strategy and the role played by the academy in this issue. Finally, the profile of a new communicator is described emphasizing the perspective of Communication for social change.

Author Biography

Alfonso Gumucio Dagron, Centro de Integración de Medios de Comunicación Alternativa

Es director ejecutivo del consorcio de comunicación para el cambio social y especialista en comunicación  para el desarrollo con experiencia en África, Asia, América latina y el Caribe. Su experiencia de terreno abarca varios continentes, con énfasis en países como Nigeria, Haití, México, Nicaragua, Guatemala, Burkina faso, Papua nueva guinea, Etiopía, Bangladesh , entre otros. En Bolivia fue director fundador del centro de integración de medios de comunicación alternativa (CIMCA) entre 1986 - 1990 .

 

Published

2022-01-16

How to Cite

Gumucio Dagron, A. (2022). El cuarto mosquetero: la comunicación para el cambio social. Investigación &Amp; Desarrollo, 12(1), 2–23. Retrieved from https://rcientificas.uninorte.edu.co/index.php/investigacion/article/view/1088

Issue

Section

Reflexion Articles