Students ? Attitude Towards Research in the University
Keywords:
Investigation, student attitude, university, scientific development, formation in science.Abstract
This article presents the opinions, situations and perceptions of the young student appear on the investigation in six Institutions of Education Superior and the way in which they perceive the scientific subject from the construction of attitude scales. Problems of formation and retention of new investigators, significant bonds stand out teaching-investigation, ignorance and distrust in the university systems and little knowledge on the scientific activities of the institutions. One was, in resistance, discharge predisposition towards the scientific subject and the necessity to transform the universities for a more coherent professional formation with the needs of the social development.
References
Araya, S. (2002). Las representaciones sociales. Ejes teóricos para su discusión.Costa Rica: flacso
Castañeda Góez, B., & Ossa Londoño, J. (2005). Por los caminos de los semilleros de investigación. Medellín. Medellín: Universidad de Antioquia, Biogénesis, Fondo Editorial.
dnp (2005). edit II. Segunda encuesta naciones de innovación tecnológica. Bogotá: dnp-Colciencias.
Foerster, H.V. (1996). La percepción del futuro y el futuro de la percepción. En Semillas de la cibernética. Editorial Gedisa.
Hernández, C.A. et al. (2005). Navegaciones. El magisterio y la investigación. Bogotá: unesco-colciencias.
octit. (2007). Observatorio de Ciencia, Tecnología e Innovación del Tolima. Universidad del Tolima.
ocyt. (2009). Indicadores de ciencia y tecnología, Colombia 2008. Bogotá: Observatorio Colombiano de Ciencia y Tecnología.
Patiño, L., & Rojas, M. (2009). Prácticas pedagógicas en la universidad.Ibagué: Universidad de Ibagué.
Patiño, L. (2007). La docencia universitaria. Elementos para su práctica. Ibagué: Universidad de Ibagué.
Patiño, L. (2002). Referentes para la formación docente. Ibagué: Escuela Normal Superior.
Perkins, D. (2005). La enseñanza para la comprensión: cómo ir de lo salvaje a lo domesticado. Bogotá: Revista Magisterio, (14), 22-35.
Quiceno, H. (2002). La escuela: entre la opción de educar hacia el desarrollo humano o la condición humana. Alegría de enseñar, (44), 18-26. Cali: Fundación fes.
Restrepo, B. (2000). Investigación formativa e investigación productiva de conocimiento en la universidad. Nómadas, 195-202.
Rojas, M. (2009). El abandono de los estudios: deserción y decepción. Hologramática, (8), 51-69. Buenos Aires.
Rojas, M. (2008). La importancia de las políticas públicas de formación en investigación de niños, niñas y jóvenes en Colombia, para el desarrollo social. Revista latinoamericana de ciencias sociales, niñez juventud, 6 (2), 885-906.
Rojas, M. (2007). La responsabilidad social de las universidades en la socialización política. Hologramática, (7), 181-204. Buenos Aires.
Villa Sánchez, A. (2008). La excelencia docente. Revista de Educación, Extraordinario. 177-212.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Research & Development provides free access to its content to those who register on the website under the principle that making research freely available to the public supports greater global knowledge sharing.
It runs under a Creative Commons CC BY-NC 4.0 License.
Neither the submission nor the processing of the articles implies costs for the authors or the institutions of which they are part.