Reliability and Validity of an Instrument that Measures Entrepreneurship of Merchants in Central Mexico

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14482/INDES.28.2.338.04

Keywords:

Entrepreneurship, finance, sales, social, environmental

Abstract

The objective of this study is to contribute to the validity and reliability of the Garcia Coffee Entrepreneurship Scale (2016). A non-experimental, cross-sectional, and exploratory study was conducted with a non-random selection of 300 coffee merchants. The results confirm the original report, although the incidence of another factor, that the literature identifies as cooperativism, is noted. The extension of the work to other scenarios and samples of micro entrepreneurs is suggested, in order to confirm the dimensions of the undertaking.

Author Biographies

Celia Yaneth Quiroz Campas, Instituto Tecnológico de Sonora, México

Doctora en Ciencias Económico Administrativas, Profesora Investigadora de Tiempo Completo, Instituto Tecnológico de Sonora, Línea de Investigación en “Gobernanza de la Salud Ocupacional”cquiroz@itson.edu.mx

Cruz García Lirios, Universidad Autónoma del Estado de México

Posdoctorante en Ciencias de la Complejidad, Profesor de Asignatura, Universidad Autónoma del Estado de México, Unidad Académica Profesional Huehuetoca, Línea de Investigación en “Salud Ocupacional y Formación del Capital Humano”cgarciali@uaemex.mx

María del Rosario Molina González, Universidad de Sonora, México

Doctora en Derecho, Profesora Investigadora de Tiempo Completo, Universidad de Sonora, Navojoa, Línea de Investigación en “Gobernanza de los Derechos Económicos y Laborales”: rosario.molina@unison.mx

Oscar Igor Carreón Valencia, Universidad Autónoma de Tlaxcala, México

Doctorante en Ciencias Económico Administrativas, Universidad Autónoma de Tlaxcala, línea de Investigación en “Emprendimiento Social Comunitario”: estudiosustentables@gmail.com

References

Aidin, S. & Kirby, D. (2017). New venture creation how stars-up grow? Administer, 30 (1), 9-29 https://www.redalyc.org/pdf/3223/322349942003.pdf

Bucio, C. (2019). Estructura factorial exploratoria del emprendimiento caficultor en una localidad del centro de México. Integración Académica en Psicología 7 (20), 111-127 http://www.integracion-academica.org/attachments/article/243/11%20Emprendimiento%20CBucio%20et%20all.pdf

Carreon, J. (2015). Diferencias de fiabilidad ante riesgo, incertidumbre y conflicto entre caficultores en Xilitla, México. Eureka,

Carreon, J. (2017). Políticas de fomento empresarial y sus efectos en la percepción de riesgo en caficultores de Xilitla, San Luis Potosí, México. Poiesis, 32 (1), 33-51 file:///C:/Users/Usuario/Downloads/2297-8922-3-PB.pdf

Carreon, J. (2019). Exploratory factor structure of the intention to emigrate. Trabajo Social Hoy, 87 (2), 57-64 http://www.trabajosocialhoy.com/articulo/230/factor-exploratorio-de-la-estructura-de-la-intencion-de-emigrar

Carreon, J. (2020) coffee entrepreneurship during Covid-19. Publicaciones e Investigaciones, 14 (1), 1-10 https://hemeroteca.unad.edu.co/index.php/publicaciones-e-investigacion/article/view/4058

Dushnistky, M. (2010). Entrepreneurial optimism in the market for technological inventions. Organizations Science, 21 (1), 150-167 http://www.dushnitsky.com/uploads/3/4/0/8/34081849/dushnitsky_2010_orgsc.pdf

Garcia, C. (2016). Incidencia de las políticas de microfinanciamiento sobre la percepción de emprendimiento caficultor e implicaciones para el trabajo social, Equidad, 6 (1), 11-36 https://revistas.proeditio.com/ehquidad/article/view/1338/1419

Garcia, C. (2017). Discursos en torno al capital social de jefas comerciantes del café en Xilitla, centro de México. Tlatemoani, 26 (1), 81-96 http://www.eumed.net/rev/tlatemoani/index.htm

Hernandez, T. J. (2018). Modelo de lucidez, emprendimiento e innovación en microempresas caficultoras del centro de México. Eureka, 15 (1), 96-107 http://docs.bvsalud.org/biblioref/2018/06/885122/eureka-15-1-14.pdf

Knight, D. M. (2015). Opportunism and diversification: entrepreneurship and livelihood strategies in uncertain times. Ethnos, 80 (1), 177-144 https://core.ac.uk/download/pdf/16380257.pdf

Martinez, J. L. (2010). The propensity for entrepreneurship psychological and social factors. Cuadernos Latinoamericanos de Administración, 6 (10), 51-76 https://www.redalyc.org/pdf/4096/409634363004.pdf

Muñoz, E. (2019). Hybrid determinant model of the coffee entrepreneurship. Interconectando Saberes, 4 (8), 111-143 https://is.uv.mx/index.php/IS/article/view/2603/4543

Teece, D. & Abdulrahman, A. A. (2013). Knowledge entrepreneurship and capabilities revising the theory of the MNE. Universia Business Review, 40 (1), 18-32 https://www.redalyc.org/pdf/433/43328679001.pdf

Published

2020-09-21

How to Cite

Quiroz Campas, C. Y., García Lirios, C., Molina González, M. del R., & Carreón Valencia, O. I. (2020). Reliability and Validity of an Instrument that Measures Entrepreneurship of Merchants in Central Mexico. Investigación &Amp; Desarrollo, 28(2), 6–21. https://doi.org/10.14482/INDES.28.2.338.04

Issue

Section

Research Articles