Complexity, Basis of the Epistemological and Ontological Approach for the Development of General Job Competences

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14482/INDES.28.2.658.4

Keywords:

General Job competences, Epistemology, Ontology, complexity.

Abstract

The General Job Competencies (GJC), as aspects associated with productivity and competitiveness, seek to train people to undertake life projects that enable them to perform successfully in their work tasks. For this reason, these competencies prepare young people in the responsibility of being productive for themselves and for others; taking into account social, economic, cultural,
and technological challenges. This requires the recognition of epistemic and ontological bases for the generation and development of these competencies. This article makes an approach to these bases, explaining the relationships in the face of the new paradigm of complexity, and provides four postulates where it is explained why training at GJC requires a non mechanistic, reductionist, or fragmented view that allows for an understanding of the training, and for giving new clues to the reduced views of education in the territories.

Author Biographies

Wilber Ortiz Navarrete, Fundación universitaria católica del norte, Colombia

Licenciado en educación básica con énfasis en humanidades, lengua castellana e idioma extranjero. Fundación universitaria católica del norte. Magíster en Educación por la Universidad Católica de Oriente y doctorando en Educación de la Universidad de Baja California. Docente-tutor de la Secretaría de Educación del Caquetá.

 

Nelson Enrique Barrios Jara, Universidad Distrital Francisco José de Caldas, Colombia

Licenciado en Física por la Universidad Distrital Francisco José de Caldas, magíster en Educación por la Pontificia Universidad Javeriana y doctor en Gerencia y Política Educativa por la Universidad de Baja California. Docente de la Fundación Universitaria de Ciencias de la Salud. Correo electrónico: nelbar137@gmail.com

 

References

Aranibar Brañez, D. E. (2010). Los siete saberes según Edgar Morin. Gaceta Médica Boliviana, 33(1), 76-78. http://www.scielo.org.bo/scielo.php?pid=S1012-29662010000100015&script=sci_

arttext&tlng=en

Balladares Burgos, J. A., Avilés Salvador, M. R. y Pérez Narváez, H. O. (2016). Del pensamiento complejo al pensamiento computacional: retos para la educación contemporánea. Sophia: Colección de Filosofía de la Educación, 21, 143-159. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5973042

Barabási, AL y Bonabeau, E. (2003). Redes sin escala. Scientific American, 288 (5), 60-69. https://www.pnas.org/content/104/21/8685.short.

Barros Morales, R., Tapia Barros, S. del R. y Merchán Gavilanez, M. L. (2018) Componentes ontológico y los syllabus. Compás Bonabeau, E. y Barabási, A.-L. (2003). Redes sin escala. Investigación y Ciencia, 32, 58-67. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=637313

Campos Cardoso, L. M., Gallardo López, T. y Urbay Rodríguez, M. (2018). La competencia intercultural integrada: dimensiones e indicadores para su formación, guía para la secuencia de aprendizaje y los niveles de dominio de la competencia. Mikarimin: Revista Científica Multidisciplinaria, 4(4), 129-144. http://45.238.216.13/ojs/ index.php/mikarimin/article/view/1194

Elías Hernández, J. A. (2016). Compromisos e implicaciones que subyacen a la práctica docente en educación media superior: una mirada desde la multirreferencialidad (Tesis de maestría, Universidad Autónoma de Ciudad Juárez). http://148.210.21.138/handle/20.500.11961/3589

Farías, F. (2009). La epistemología de las ciencias sociales en la formación por competencias del pregrado. Cinta de Moebio, 34, 58-66. http://dx.doi.org/10.4067/S0717-554X2009000100004

Gil-Velázquez, C. L. (2020). Los paradigmas en la educación El aprendizaje cognitivo. Uno Sapiens: Boletín Científico de la Escuela Preparatoria No. 1, 2(4), 19-22. https://repository.uaeh.edu.mx/revistas/index.php/prepa1/article/view/5123

Gómez Armijos, C. E., Hernández Hernández, M. W. y Ramos Sánchez, R. E. (2017). Principios epistemológicos para el proceso de la enseñanza-aprendizaje según el pensamiento complejo de Edgar Morin. Pueblo Continente, 27(2), 471-479. http://journal.upao.edu.pe/PuebloContinente/article/view/699/0

Gómez Francisco, T. (2010). El nuevo paradigma de la complejidad y la educación: una mirada histórica. Polis: Revista Latinoamericana, 25. https://journals.openedition.org/polis/400

Gómez J y De la Hoz, E. (2018). Representación de los problemas epistemológicos de las doctrinas filosóficas racionalismo, empirismo, positivismo y positivismo lógico. Revista científica Teknos, 18(2), 80-89. Doi: https://doi.org/10.25044/25392190.973

González, E. (2014). Historia de la psicología: enseñanza y herramienta de reflexión crítica en la formación en universidades nacionales de Argentina. Un análisis bibliométrico de la bibliografía de los cursos. Mnemosine, 10(2), 217-241. https://www.e-publicacoes.uerj.

br/index.php/mnemosine/article/view/41632

Grisolle Gómez, J. R. (2016). Razón y emoción en la pedagogía. Revista RETO: Revista Especializada en Tecnologías Transversales de la Organización, 4(4), 65-76. http://revistas.sena.edu.co/index.php/RETO/article/view/608

Jiménez Campos, M. E. (2017). Hermeneusis: ontológica del estudiante universitario. Revista Scientific, 2(5), 377-395. https://doi.org/10.29394/scientific.issn.2542-2987.2017.2.5.20.377-395

López Calva, M. (2007). Complejidad, humanización y educación: una mirada y un horizonte para construir una educación humanista “a la altura de nuestros tiempos”. InterSciencePlace, 1(2). http://interscienceplace.org/isp/index.php/isp/article/view/21

Maldonado, C. E. (2014). ¿Qué es eso de pedagogía y educación en complejidad? Intersticios Sociales, 7, 1-23. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S2007-49642014000100002&script=sci_arttext

Maldonado, C. E. (2017). Educación compleja: indisciplinar la sociedad. Educación y Humanismo, 19(33), 234-252. http://dx.doi.org/10.17081/eduhum.19.33.2642

Maldonado Granados, L. F., Londoño Palacio, O. L. y Gómez Gil, J. P. (2017). Sistemas ontológicos en el aprendizaje significativo: estado del arte. Actualidades Investigativas en Educación, 17(2), 442-459. Doi: 10.15517/aie.v17i2.28730

Monroy, M., Torres, D. y Jiménez, A. (2016). Epistemología: la complejidad del conocimiento educativo. Revista Xihmai, 11(22), 7-28.

Morelos Gómez, J. y De la Hoz Granadillo, E. J. (2018). Representación de los problemas epistemológicos de las doctrinas filosóficas racionalismo, empirismo, positivismo y positivismo lógico. Teknos: Revista Científica, 18(2), 80-89. https://doi.org/10.25044/25392190.973

Ortega, R. y Fernández, J. (2014). La ontología de la educación como un referente para la comprensión de sí misma y del mundo. Sophia, Colección de Filosofía de la Educación, 17, 37-57. Doi: 10.17163.soph.n17.2014.15

Parra Castrillón, E. (2005). Formación por competencias: una decisión para tomar dentro de posturas encontradas. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 1(16). https://revistavirtual.ucn.edu.co/index.php/RevistaUCN/article/view/234

Pérez Muñoz, S. y Castaño Calle, R. (2016). Funciones de la universidad en el siglo XXI: humanística, básica e integral. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 19(1), 191-199. http://dx.doi.org/10.6018/reifop.19.1.202451

Pineda Martínez, E. y Orozco Pineda, P. (2016). Currículo, interdisciplinariedad y subjetividades: otros modos de pensar y hacer educación desde la pedagogía praxeológica. REXE: Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 15(29), 125-148. doi: 10.21703/rexe.2016291251488

Poroloniczak Aparecida, J. y Domínguez García, L. (2018). Currículo en la educación de jóvenes y adultos desde los fundamentos del enfoque histórico cultural. Revista Espacio de Curriculo, 11(2), 211-218. Doi: 10.22478/ufpb.1983-1579.2018v2n11.39559

Pozo-Cabrera, E., Alonso-Arévalo, J., Fenger-Fenger, N. y Ledesma-Ayora, M. (2016). Epistemología, acceso abierto e impacto de la investigación científica. Universidad Católica de Cuenca. https://dspace.ucacue.edu.ec/handle/ucacue/7937

Raynaudo, G. y Peralta, O. (2017). Cambio conceptual: una mirada desde las teorías de Piaget y Vygotsky. Liberabit, 23(1), 110-122. http://dx.doi.org/https://doi.org/10.24265/liberabit.2017.v23n1.10

Solís, C. (2018). Un marco de cualificaciones para la presentación y certificación de competencias laborales en chile. Revista calidad en la educación, 39, 238-269. https://scielo.conicyt.cl/pdf/caledu/n39/art09.pdf

Published

2021-02-12

How to Cite

Ortiz Navarrete, W., & Barrios Jara, N. E. (2021). Complexity, Basis of the Epistemological and Ontological Approach for the Development of General Job Competences. Investigación &Amp; Desarrollo, 28(2), 125–146. https://doi.org/10.14482/INDES.28.2.658.4

Issue

Section

Reflexion Articles