Complexity, Basis of the Epistemological and Ontological Approach for the Development of General Job Competences
DOI:
https://doi.org/10.14482/INDES.28.2.658.4Keywords:
General Job competences, Epistemology, Ontology, complexity.Abstract
The General Job Competencies (GJC), as aspects associated with productivity and competitiveness, seek to train people to undertake life projects that enable them to perform successfully in their work tasks. For this reason, these competencies prepare young people in the responsibility of being productive for themselves and for others; taking into account social, economic, cultural,
and technological challenges. This requires the recognition of epistemic and ontological bases for the generation and development of these competencies. This article makes an approach to these bases, explaining the relationships in the face of the new paradigm of complexity, and provides four postulates where it is explained why training at GJC requires a non mechanistic, reductionist, or fragmented view that allows for an understanding of the training, and for giving new clues to the reduced views of education in the territories.
References
Aranibar Brañez, D. E. (2010). Los siete saberes según Edgar Morin. Gaceta Médica Boliviana, 33(1), 76-78. http://www.scielo.org.bo/scielo.php?pid=S1012-29662010000100015&script=sci_
arttext&tlng=en
Balladares Burgos, J. A., Avilés Salvador, M. R. y Pérez Narváez, H. O. (2016). Del pensamiento complejo al pensamiento computacional: retos para la educación contemporánea. Sophia: Colección de Filosofía de la Educación, 21, 143-159. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5973042
Barabási, AL y Bonabeau, E. (2003). Redes sin escala. Scientific American, 288 (5), 60-69. https://www.pnas.org/content/104/21/8685.short.
Barros Morales, R., Tapia Barros, S. del R. y Merchán Gavilanez, M. L. (2018) Componentes ontológico y los syllabus. Compás Bonabeau, E. y Barabási, A.-L. (2003). Redes sin escala. Investigación y Ciencia, 32, 58-67. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=637313
Campos Cardoso, L. M., Gallardo López, T. y Urbay Rodríguez, M. (2018). La competencia intercultural integrada: dimensiones e indicadores para su formación, guía para la secuencia de aprendizaje y los niveles de dominio de la competencia. Mikarimin: Revista Científica Multidisciplinaria, 4(4), 129-144. http://45.238.216.13/ojs/ index.php/mikarimin/article/view/1194
Elías Hernández, J. A. (2016). Compromisos e implicaciones que subyacen a la práctica docente en educación media superior: una mirada desde la multirreferencialidad (Tesis de maestría, Universidad Autónoma de Ciudad Juárez). http://148.210.21.138/handle/20.500.11961/3589
Farías, F. (2009). La epistemología de las ciencias sociales en la formación por competencias del pregrado. Cinta de Moebio, 34, 58-66. http://dx.doi.org/10.4067/S0717-554X2009000100004
Gil-Velázquez, C. L. (2020). Los paradigmas en la educación El aprendizaje cognitivo. Uno Sapiens: Boletín Científico de la Escuela Preparatoria No. 1, 2(4), 19-22. https://repository.uaeh.edu.mx/revistas/index.php/prepa1/article/view/5123
Gómez Armijos, C. E., Hernández Hernández, M. W. y Ramos Sánchez, R. E. (2017). Principios epistemológicos para el proceso de la enseñanza-aprendizaje según el pensamiento complejo de Edgar Morin. Pueblo Continente, 27(2), 471-479. http://journal.upao.edu.pe/PuebloContinente/article/view/699/0
Gómez Francisco, T. (2010). El nuevo paradigma de la complejidad y la educación: una mirada histórica. Polis: Revista Latinoamericana, 25. https://journals.openedition.org/polis/400
Gómez J y De la Hoz, E. (2018). Representación de los problemas epistemológicos de las doctrinas filosóficas racionalismo, empirismo, positivismo y positivismo lógico. Revista científica Teknos, 18(2), 80-89. Doi: https://doi.org/10.25044/25392190.973
González, E. (2014). Historia de la psicología: enseñanza y herramienta de reflexión crítica en la formación en universidades nacionales de Argentina. Un análisis bibliométrico de la bibliografía de los cursos. Mnemosine, 10(2), 217-241. https://www.e-publicacoes.uerj.
br/index.php/mnemosine/article/view/41632
Grisolle Gómez, J. R. (2016). Razón y emoción en la pedagogía. Revista RETO: Revista Especializada en Tecnologías Transversales de la Organización, 4(4), 65-76. http://revistas.sena.edu.co/index.php/RETO/article/view/608
Jiménez Campos, M. E. (2017). Hermeneusis: ontológica del estudiante universitario. Revista Scientific, 2(5), 377-395. https://doi.org/10.29394/scientific.issn.2542-2987.2017.2.5.20.377-395
López Calva, M. (2007). Complejidad, humanización y educación: una mirada y un horizonte para construir una educación humanista “a la altura de nuestros tiempos”. InterSciencePlace, 1(2). http://interscienceplace.org/isp/index.php/isp/article/view/21
Maldonado, C. E. (2014). ¿Qué es eso de pedagogía y educación en complejidad? Intersticios Sociales, 7, 1-23. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S2007-49642014000100002&script=sci_arttext
Maldonado, C. E. (2017). Educación compleja: indisciplinar la sociedad. Educación y Humanismo, 19(33), 234-252. http://dx.doi.org/10.17081/eduhum.19.33.2642
Maldonado Granados, L. F., Londoño Palacio, O. L. y Gómez Gil, J. P. (2017). Sistemas ontológicos en el aprendizaje significativo: estado del arte. Actualidades Investigativas en Educación, 17(2), 442-459. Doi: 10.15517/aie.v17i2.28730
Monroy, M., Torres, D. y Jiménez, A. (2016). Epistemología: la complejidad del conocimiento educativo. Revista Xihmai, 11(22), 7-28.
Morelos Gómez, J. y De la Hoz Granadillo, E. J. (2018). Representación de los problemas epistemológicos de las doctrinas filosóficas racionalismo, empirismo, positivismo y positivismo lógico. Teknos: Revista Científica, 18(2), 80-89. https://doi.org/10.25044/25392190.973
Ortega, R. y Fernández, J. (2014). La ontología de la educación como un referente para la comprensión de sí misma y del mundo. Sophia, Colección de Filosofía de la Educación, 17, 37-57. Doi: 10.17163.soph.n17.2014.15
Parra Castrillón, E. (2005). Formación por competencias: una decisión para tomar dentro de posturas encontradas. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 1(16). https://revistavirtual.ucn.edu.co/index.php/RevistaUCN/article/view/234
Pérez Muñoz, S. y Castaño Calle, R. (2016). Funciones de la universidad en el siglo XXI: humanística, básica e integral. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 19(1), 191-199. http://dx.doi.org/10.6018/reifop.19.1.202451
Pineda Martínez, E. y Orozco Pineda, P. (2016). Currículo, interdisciplinariedad y subjetividades: otros modos de pensar y hacer educación desde la pedagogía praxeológica. REXE: Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 15(29), 125-148. doi: 10.21703/rexe.2016291251488
Poroloniczak Aparecida, J. y Domínguez García, L. (2018). Currículo en la educación de jóvenes y adultos desde los fundamentos del enfoque histórico cultural. Revista Espacio de Curriculo, 11(2), 211-218. Doi: 10.22478/ufpb.1983-1579.2018v2n11.39559
Pozo-Cabrera, E., Alonso-Arévalo, J., Fenger-Fenger, N. y Ledesma-Ayora, M. (2016). Epistemología, acceso abierto e impacto de la investigación científica. Universidad Católica de Cuenca. https://dspace.ucacue.edu.ec/handle/ucacue/7937
Raynaudo, G. y Peralta, O. (2017). Cambio conceptual: una mirada desde las teorías de Piaget y Vygotsky. Liberabit, 23(1), 110-122. http://dx.doi.org/https://doi.org/10.24265/liberabit.2017.v23n1.10
Solís, C. (2018). Un marco de cualificaciones para la presentación y certificación de competencias laborales en chile. Revista calidad en la educación, 39, 238-269. https://scielo.conicyt.cl/pdf/caledu/n39/art09.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Research & Development provides free access to its content to those who register on the website under the principle that making research freely available to the public supports greater global knowledge sharing.
It runs under a Creative Commons CC BY-NC 4.0 License.
Neither the submission nor the processing of the articles implies costs for the authors or the institutions of which they are part.