A Personal Growth Experience that Strengthens the Social Fabric in the Intensive Encounter Groups

Authors

  • Laura Elena García García Instituto Tecnológico de Estudios Superiores de Occidente, México
  • Ann Lovering Dorr Instituto Tecnológico de Estudios Superiores de Occidente, México

DOI:

https://doi.org/10.14482/INDES.28.2.302.3

Keywords:

Intensive encounter group experience, social fabric, academic and personal formation.

Abstract

In this article we intend to show the relevance of Intensive Encounter Groups in the academic and personal formation of students of the Master ?s in Human Development (MDH) in Guadalajara, Jalisco, Mexico. We describe the bases for this strategy with its theoretical framework in Humanistic Psychology. A small research project was carried out with participants of an intensive encounter group made up of students and graduates of the MDH, through the application, during the event, of a questionnaire about the most important things they have experienced and learnt. The results indicate that the encounter promoted a strengthening of the social fabric, the development of attitudes and skills for facilitation, experiences, and meaningful learning, that contributed to personal development. In addition, the importance of offering this kind of space in the MDH framework was definitely recognized.

Author Biographies

Laura Elena García García, Instituto Tecnológico de Estudios Superiores de Occidente, México

Magíster en Desarrollo Humano y Psicoterapia Familiar Sistémica, doctora en Ciencias de la Educación. Profesora y coordinadora de las academias de Desarrollo Humano y Habilidades en la Maestría en Desarrollo Humano del Instituto Tecnológico de Estudios Superiores de Occidente. Correo electrónico: lauragg@iteso.mx

Ann Lovering Dorr, Instituto Tecnológico de Estudios Superiores de Occidente, México

Magíster en Desarrollo Humano por el Instituto Tecnológico de Estudios Superiores de Occidente. Coordinadora del Departamento de Desarrollo Humano de la Escuela Superior de Arquitectura. Correo electrónico: loveringann@gmail.com

References

Barceló, B. (2003). Crecer en grupo. Desclée de Brouwer.

Barceló, T. (2012). Las actitudes básicas rogerianas en la entrevista de relación de ayuda. Miscelánea Comillas: Revista de Ciencias Humanas y Sociales, 70(136), 123-160. https://fund-encuentro.org/index.php/miscelaneacomillas/article/view/722/598

Barrett-Lennard, G. (1998). Carl Rogers’ Helping System: Journey and Substance. Sage.

Carretero, M. García, L. Navarro, A. Silva, F. y Morales, M. (2018). Tejiendo acciones de cambio con el desarrollo humano. Manuscrito no publicado. Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Occidente.

Gil Escudero, G. y Rodríguez Zafra, M. (2012). Cambio conceptual en los grupos de crecimiento personal. Miscelánea Comillas: Revista de Ciencias Humanas y Sociales, 70(137), 397-442. https://fund-encuentro.org/index.php/miscelaneacomillas/article/view/686

Goldberg, S. B. y Hoyt, W. T. (2015). Group as social microcosm: Within-group interpersonal style is congruent with outside group relational tendencies. Psychotherapy, 52(2), 195-204. https://doi.org/10.1037/a0038808

Haábitat para la Humanidad México. (s. f.). El tejido social. https://www.habitatmexico.org/article/el-tejido-social

Mearns, D. (2002). Developing person-centred counselling. Sage. Microcosmos. (2014), En Diccionario de la lengua española (23a. edición). Recuperado de http://lema.rae.es/drae/?d=drae&val=eureka&x=0&y=0.

Mendoza, G. y González, J. A. (2016). Reconstrucción del tejido social: una apuesta por la paz. Centro de Investigación y Acción Social por la Paz.

Peterson, C. L. y Bond, N. (2004). Online compared to face-to-face teacher preparation for learning standards-based planning skills. Journal of Research on Technology in Education, 36(4), 345-360. https://doi.org/10.1080/15391523.2004.10782419

Rogers, C. (1964). El proceso de convertirse en persona. Paidós.

Rogers, C. (1970). Encounter groups. Harper y Row.

Rogers, C. (1985). Terapia, personalidad y relaciones interpersonales. Nueva Visión.

Rogers, C. (2001). Grupos de encuentro. Amorrortu.

Published

2021-02-12

How to Cite

García García, L. E., & Lovering Dorr, A. (2021). A Personal Growth Experience that Strengthens the Social Fabric in the Intensive Encounter Groups. Investigación &Amp; Desarrollo, 28(2), 103–124. https://doi.org/10.14482/INDES.28.2.302.3

Issue

Section

Research Articles