Communication management in social responsibility programs in the mining sector

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14482/INDES.29.1.658.45

Keywords:

public relations, organization, social change, communities, strategy

Abstract

Social responsibility, as one of the responses to current socio-environmental conflicts, implies additional efforts by organizations to strengthen their management capacity. This happens, especially, in mining companies, our activities compromise the use of community resources, including natural resources. This research analyzed the contributions that communications management makes to relations with communities within the framework of two social responsibility programs of the Quebradona and Gramalote mining projects (located in Antioquia, Colombia), attached to the company Anglogold Ashanti and winners of the Premio Sello Social a la Minería en Antioquia, being two of the projects with the highest demand and citizen oversight in the region. From an interpretive perspective and going to the review of documents and interviews with heads of social areas, communicators, beneficiaries, and environmental leaders, it was concluded that the analysis of the environment, the visibility of the programs and mediation in socio-environmental conflicts are the main contributions of communicators in mining projects.

Author Biographies

Jorge Andres Acevedo Díaz, Universidad de Antioquia, Colombia

Docente de cátedra e Investigador, Universidad de Antioquia. Maestrando en Sostenibilidad, Universidad Pontifica Bolivariana. jorge.acevedod@udea.edu.co  ORCID ID: 0000-0001-9709-8881

Diana Isabel Garcés Gutiérrez, Universidad de Antioquia, Colombia

Mg. en Comunicación Educativa. Docente ocasional e Investigadora, Universidad de Antioquia. disabel.garces@udea.edu.co. ORCID ID: 0000-0003-0906-8231

David Hernández García, Universidad de Antioquia, Colombia

Doctor en Psicología de las Organizaciones y del Trabajo. Docente e investigador titular, Universidad de Antioquia. ORCID ID: 0000-0003-0249-1117

References

Anglogold Ashanti. (2020). La propuesta de AngloGold Ashanti para la producción de cobre en Quebradona fue seleccionada como una de las más innovadoras en PDAC 2020. Disponible en: https://bit.ly/2Pm3gtn

Bazaine, V. (2016). La comunicación de la Responsabilidad Social Corporativa: mediación, evasión y contradicción [Tesis de maestría, Universidad de Zulia]. Disponible en: https://bit.ly/3aBytjw

Camps, V. (2007). Educar para la ciudadanía, Sevilla. Fundación ECOEM.

Capriotti, P. y Pardo, H. (2012). Assessing dialogic communication through the Internet in Spanish museums. Public Relations Review, 38 (4), 619-626.

Congreso de Colombia. (2014, 6 de marzo). Ley 1712 de 2014. Por medio de la cual se crea la Ley de Transparencia y del Derecho de Acceso a la Información Pública Nacional y se dictan otras disposiciones. Diario Oficial 49.084. Disponible en: https://bit.ly/3dMVpOK

Continental Gold. (20 de enero de 2020). Descripción del proyecto. Portal web Continental Gold. Disponible en: https://bit.ly/3tRxnYE

Dalkey, N. (1969). The Delphi Method III: Use of self-ratings to improve group estimates. CA: Rand

Duverger, M. (1981). Métodos de las Ciencias Sociales. Biblioteca de Series.

Galeano, M. (2004). Estrategias de investigación social cualitativa. El giro de la mirada. La Carreta Editorial.

Goodland, R. (2012). Minería responsable ¿Qué se entiende por Minería responsable? Foro Nacional Ambiental. Disponible en: https://cutt.ly/xv3exQp

Hernández, D. (2019). Importancia de la evaluación y la medición de la Comunicación en las organizaciones [ponencia].Taller de “Comunavidad” del Centro Colombiano de Comunicación Organizacional y Relaciones Públicas, Medellín, Colombia.

International Institute for Environment and Development. (2002). Breaking New Ground: Mining, Minerals and Sustainable Development: Local Communities and Mines. Breaking New Grounds, 198-228. Disponible en: https://bit.ly/3sRi7cM

Marín, M. (2018). Estrategias de investigación social cualitativa: El giro en la mirada. Universidad de Antioquia. Disponible en: doi:10.2307/j.ctvdf06h7

Maxwell, J. (1996). Qualitative Research Design. An interactive approach. Sage Publications, Inc.

Muñoz, N. (2018). Diagnóstico de Comunicación Estratégica en Responsabilidad Social Empresarial. [Trabajo de grado, Politécnico Grancolombiano]. Disponible en: https://bit.ly/3erOo5i

Naciones Unidas. (2016). Objetivos de Desarrollo Sostenible. Disponible en:https://bit.ly/3gECqbc

Natural Resource Governance Institute. (2017). Índice de gobernanza de los Recursos Naturales 2017 - NRGI. Disponible en: https://bit.ly/32KjJuz

Observatorio de Conflictos Mineros de América Latina.(31 de mayo de 2019). Comunidad de Jericó sigue oponiéndose a proyecto minero.OCMAL. Disponible en: https://bit.ly/3aDEH2B

Organización de las Naciones Unidas (1992. Conferencia de las Naciones Unidas sobre el medio ambiente y el desarrollo. Río de Janeiro, Brasil. Disponible en: https://bit.ly/32Np3NK

Orjuela, S. (2011). La Comunicación en la gestión de la Responsabilidad Social Empresarial. [versión electrónica]. Correspondencias & análisis, 1, 137-156.

Pabón, M., Serna, V. y Sierra, A. (2013). Relación entre la responsabilidad y la publicidad social en las organizaciones. Revista Comunicación. Universidad Pontificia Bolivariana.

Pareja, D. (2017, septiembre 14). Mineros de San Roque buscan acercamientos con AngloGold Ashanti. El Tiempo, p. 1.

Pérez, M. (2014). Conflictos ambientales en Colombia: actores generadores y

mecanismos de resistencia comunitaria. Ecología Política.

Preciado, Á. (2015). El análisis del entorno como función estratégica de la comunicación en programas de responsabilidad social de un grupo de empresas del sector eléctrico colombiano. Innovar, 25(55), 11-22.

Pulido, R. y Prados, E. (1992) La investigación etnográfica como herramienta para comprender y transformar la acción psicopedagógica. En J. Fernández (Ed.), Acción psicopedagógica en Educación Secundaria. Reorientando la orientación, 361-377. Aljibe.

Restrepo, R. (2008). Responsabilidad Social. Nuevas teoría-Nuevas prácticas. (2.ª ed.). ICONTEC.

Restrepo, R. (2019). Marketing Responsable. Editorial Universidad Pontificia Bolivariana.

Suescún, V. (2017). La reputación mediática de la minería en los países que conforman la Alianza del Pacífico [tesis doctoral, Universitat Rovira i Virgili]. Disponible en: https://bit.ly/3vjmQpg

Tobón, M. (2019). Estos son los candidatos a la gobernación de Antioquia. Caracol Radio. Disponible en: https://bit.ly/3ewIYFY Vahos, J. (2009). El diseño y uso de indicadores de comunicación en las organizaciones antioqueñas. Anagramas, 81-92.

Published

2021-12-28

How to Cite

Acevedo Díaz, J. A., Garcés Gutiérrez, D. I., & Hernández García, D. (2021). Communication management in social responsibility programs in the mining sector. Investigación &Amp; Desarrollo, 29(1), 69–98. https://doi.org/10.14482/INDES.29.1.658.45

Issue

Section

Research Articles