Education for peace and coexistence without violence. A proposal at the basic level from Narrative Therapy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14482/INDES.30.1.370.114

Keywords:

Coexistence in Peace, school, girls, boys, narrative therapy

Abstract

This article supports qualitative research and intervention proposals to improve coexistence and promote peace through an emerging methodology that shows narrative therapy. It was based on a diagnosis made in a primary school in the city of Guadalajara, Jalisco, which has 340 students, between 6 and 12 years old, where violence is evidenced in said campus, detected through simple statistics, narratives and drawings. We made an intervention proposal based on a model that suggests narrative therapy called "the tree of life" that allowed girls and boys to take a sense of belonging by living together in peace, manifesting pedagogical experiences that promote the concept of an inclusive educational community with human and hopeful values, so necessary in these times. The objective of this research was to realize that educating for peace and coexistence is a construction that takes place in our daily lives and that the school is an ideal space, to become aware of cultivating and creating from an early age, a construction society of cultures of peace.

Author Biography

María Teresa Prieto Quezada, Universidad de Guadalajara, México

Socióloga, Doctora en Educación por la Universidad de Guadalajara, maestra en Ciencias de la Investigación Educación y Doctora en Educación por la misma Universidad, Miembro del Sistema Nacional de Investigadores Nivel 2. Actualmente se desempeña como Coordinadora de Investigación del Centro Universitario de Ciencias Económico Administrativas de la Universidad de Guadalajara, donde también es Profesora Investigadora de Tiempo Completo. Es autora de numerosos textos y artículos a nivel nacional e internacional relacionados con el tema de violencia presencial y virtual, conflictos y procesos de convivencia y paz, prevención y atención al maltrato en niños adolescentes, la función de la autoridad escolar y familiar en los conflictos entre pares y las narrativas de maltrato como una herramienta para identificar una realidad escolar, además de desarrollar propuestas para mejorar la convivencia en la escuela.

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Published

2022-03-30

How to Cite

Prieto Quezada, M. T. (2022). Education for peace and coexistence without violence. A proposal at the basic level from Narrative Therapy. Investigación &Amp; Desarrollo, 30(1), 170–197. https://doi.org/10.14482/INDES.30.1.370.114

Issue

Section

Research Articles