Continuing in the same: peace and conflict representations of young people from Catatumbo. Imperfect peace or impossible peace?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14482/indes.30.2.303.66

Keywords:

Conflict, social justice, peace, social representation

Abstract

This article is an approach to understanding the social representations of peace and conflict of a group of students from an educational center in Catatumbo, a territory located in the Department of Norte de Santander on the border with Venezuela and characterized by the presence of illegal groups and the increase of illicit crops. The research is based on the process approach of the theory of social representations from the dimensions of attitude, information and field of representation. These representations are understood as objectified constructs anchored in the social practices of this population. The findings show a dual vision of peace: a seemingly impossible peace that is preserved as an imaginary of hope, a kind of skepticism that acts surreptitiously as a survival factor; and a vision of fear and rejection of the armed conflict, the armed actors and the oblivion of the State. It is concluded that in the face of these representations of an indelible but motivating peace, and a conflict associated with perversity and death, one can only survive with the imagination represented in what the young people call indigenous malice.

Author Biographies

Jesús Ernesto Urbina Cárdenas, Universidad Francisco de Paula Santander, Colombia

Licenciado en Filosofía-letras (USTA), con título de Doctor en Ciencias Sociales, Niñez y Juventud. Univ. De Manizales/CINDE. Magister en Pedagogía (UIS) Profesor titular Universidad Francisco de Paula Santander. Cúcuta, Colombia. jesusurbina@ufps.edu.co 

Julia Johanna Díaz Camarón, Agencia Nacional de Tierras, Colombia

Ingeniera de Producción Agrícola, Magíster en Práctica Pedagógica. Agencia Nacional de Tierras, Colombia.  diazjulia0311@gmail.com 

Blanca Johanna Pérez Fernández, Corporación Universitaria Minuto de Dios, Colombia

Estudiante de Doctorado Gerencia en Proyectos – EAN. Magíster en Administración de Empresas con énfasis en Sistemas Integrados de Gestión. Magíster Universitario en Prevención de Riesgos Laborales. Docente Tiempo Completo, Corporación Universitaria Minuto de Dios – UNIMINUTO, Centro Regional Cúcuta.  johisperez@hotmail.com 

References

Abric, JC. (2001). Prácticas sociales y representaciones. México, Coyoacán

Araya, S. (2002). Las representaciones sociales: ejes teóricos para su discusión. Cuaderno de Ciencias Sociales 127. Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales (Flacso). http://www.efamiliarycomunitaria.fcm.unc.edu.ar/libros/Araya%20Uma%F1a%20Representaciones%20sociales.pdf

Arnoso, M. y Pérez, P. (2013). Representaciones Sociales de la Víctima: Entre la Inocencia y la Militancia Política. Psicoperspectivas, 12(1), 50-71. https://dx.doi.org/10.5027/psicoperspectivas-Vol12-Issue1-fulltext-221

Banchs, M. A. (1986). Concepto de representaciones sociales: análisis comparativo. Revista Costarricense de Psicología, (8-9), 27-40. http://rcps-cr.org/wp-content/uploads/2016/05/1986.pdf

Barrera, R., Urbina, J. & Gamboa, A. (2019). El dilema de la guerra y la paz: representaciones sociales de jóvenes en contextos emergentes. Tunja, Editorial Jotamar.

Cáceres, N. (2002) Representaciones sociales de la violencia y el conflicto en habitantes de la comuna uno de la ciudad de Santiago de Cali. Pensamiento Psicológico, (1), 57-76. http://revistas.javerianacali.edu.co/index.php/pensamientopsicologico/article/view/12/36

Campo, M. & Labarca, C. (2009). La teoría fundamentada en el estudio empírico de las representaciones sociales: un caso sobre el rol orientador del docente. Opción, 25(60), pp. 41-54. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=31012531004

De Zubiría, S. (2015). Dimensiones políticas y culturales en el conflicto colombiano. http://www.centrodememoriahistorica.gov.co/descargas/comisionPaz2015/zubiriaSergio.pdf

Estrada, J. (2015). Acumulación capitalista, dominación de clase y rebelión armada. Elementos para una interpretación histórica del conflicto social y armado. https://www.centrodememoriahistorica.gov.co/descargas/comisionPaz2015/estradaJairo.pdf

Fajardo, D. (2014). Estudio sobre los orígenes del conflicto social armado, razones de su persistencia y sus efectos más profundos en la sociedad colombiana. https://www.centrodememoriahistorica.gov.co/descargas/comisionPaz2015/FajardoDario.pdf

Flick, U. (2007). Introducción a la investigación cualitativa. Madrid, Morata.

Fundación ideas para la paz - FIP, (2020a). Inseguridad en el Catatumbo: el punto débil de la transformación territorial. https://ideaspaz.org/media/website/catatumbo-FIP.pdf

Fundación ideas para la paz - FIP, (2020b). ¿En qué va la implementación del Acuerdo de Paz en el Catatumbo? Avances y desafíos. https://ideaspaz.org/media/website/FIP_CapitolioTerritorio_Vol4_Catatumbo.pdf

Galtung, J. (2003) Trascender y transformar. Una introducción al trabajo de conflictos. México: Transcend – Quimera.

Gamboa, A., Urbina, J., & Prada, R. (2019). Conflicto Armado, Vulnerabilidad y Desescolaridad: Determinantes del Abandono Escolar en la Región del Catatumbo. Saber, Ciencia Y Libertad, 14(2), 222–231. https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2019v14n2.5891

Giraldo, J. (2015a). Aportes sobre el origen del conflicto armado en Colombia, su persistencia y sus impactos. https://www.centrodememoriahistorica.gov.co/descargas/comisionPaz2015/GiraldoJavier.pdf

Giraldo, J. (2015b). Política y guerra sin compasión. https://www.centrodememoriahistorica.gov.co/descargas/comisionPaz2015/GiraldoJorge.pdf

Guimelli, C. (2004). El pensamiento social. México: Coyoacán.

Guzman, G., Fals, O. y Umaña, E. (1962). La violencia en Colombia. Bogotá: Editorial Tercer mundo.

Instituto Kroc de estudios internacionales de paz, (2021). El Acuerdo final en Colombia tiempos de Covid 19: apropiación institucional y ciudadana como clave de la implementación. Bogotá, pp-215. https://doi.org/10.7274/r0-86hg-jh77

Jares, X (1995). Los sustratos teóricos de la educación para la paz, Cuadernos Bakeaz, nº 8. http://www.aebarbiana.org/wp-content/uploads/2010/03/Los-sustratos-te%C3%B3ricos-de-la-Educaci%C3%B3n-para-la-Paz.pdf

Jiménez, F. (2009). Hacia un paradigma pacífico: la paz neutra. Convergencia, Revista de Ciencias Sociales, Vol. 16, pp. 141-189. https://www.redalyc.org/pdf/105/10512244007.pdf

Jiménez, F. (2014). Paz neutra: Una ilustración del concepto. Revista de paz y conflictos. 7, pp. 19-52. http://revistaseug.ugr.es/index.php/revpaz/article/view/1806/2627

Jodelet, D. (1986). La representación social: fenómenos, concepto y teoría. En: Pensamiento y vida social, psicología social y problemas sociales. Vol. 2, pp. 469-494. Paidós.

Lederach, J. (2000). El abecé de la paz y los conflictos: educación para la paz. Madrid, Catarata.

Luengas, W. (2009). Impacto del desplazamiento forzado en l@s niñ@ s de la zona del Catatumbo, departamento Norte de Santander iniciativa y ejercicio de investigación para la paz. (Tesis de pregrado, Pontificia Universidad Javeriana, Bogotá) https://repository.javeriana.edu.co/bitstream/handle/10554/7679/tesis320.pdf?sequence=1

Mireles, O. (2015. Metodología de la investigación: operaciones para develar representaciones sociales. Magis, Revista Internacional de Investigación en Educación, 8(16), 149-166. http://dx.doi.org/10.11144/Javeriana.m8-16.miop

Molano, A. (2014). Fragmentos de la historia del conflicto armado (1920-2010). https://www.academia.edu/29223509/FRAGMENTOS_DE_LA_HISTORIA_DEL_CONFLICTO_ARMADO_1920-2010

Moscovici, S. (1979). El psicoanálisis, su imagen y su público. Buenos Aires, Argentina: Huemul.

Muñoz, F. (2001). La Paz Imperfecta. Universidad de Granada: Instituto de la Paz y los Conflictos.

Olave, G. (2012). La construcción retórica del conflicto armado colombiano: Metáfora y legitimación del carácter bélico del conflicto. Revista signos, 45(80), 300-321. doi: https://dx.doi.org/10.4067/S0718-09342012000300004

Plan de Desarrollo para Norte de Santander 2020-2023 “MAS OPORTUNIDADES PARA TODOS” http://www.nortedesantander.gov.co/Portals/0/PDD%20NdS%202020-2023%20(Ordenanza%20006%20de%202020).pdf

Restrepo, D. (2013). La Teoría Fundamentada como metodología para la integración del análisis procesual y estructural en la investigación de las Representaciones Sociales. Revista CES Psicología, 6(I), 122-133. https://www.redalyc.org/pdf/4235/423539419008.pdf

Segovia, P., Basulto, O. & Zambrano, P. (2018). Imaginarios sociales y representaciones: su aplicación a análisis discursivos en tres ámbitos diferentes. Empiria: Revista de metodología de ciencias sociales, (41), 79–102. https://doi.org/10.5944/empiria.41.2018.22605

Strauss, A., & Corbin, J. (2002). Bases de la investigación cualitativa: técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Editorial Universidad de Antioquia.

Suárez, A., Patiño, C. & Aguirre, D. (2013). Las representaciones sociales del enemigo: la organización de un campo en tensión. CES Psicología, 6(1), 159-179. https://revistas.ces.edu.co/index.php/psicologia/article/view/2566

UNESCO, (1999). Declaración y Programa de Acción sobre una Cultura de Paz (A/RES/53/243). https://undocs.org/pdf?symbol=es/A/RES/53/243

Urbina, J. & Barrera, R., (2017). Representaciones de estudiantes universitarios sobre el reconocimiento y su contribución a la construcción de cultura de paz. Revista Katharsis, Nº 23, pp.88-108. http://dx.doi.org/10.25057/25005731.864

Urbina, J. & Pérez, J. (2017). Representaciones sociales de estudiantes de ingeniería sobre seguridad y salud en el trabajo: Investigar desde problemas significativos de aprendizaje. Revista Educación en Ingeniería, 12 (23), 35-42. https://doi.org/10.26507/rei.v12n23.731

Published

2022-06-01

How to Cite

Urbina Cárdenas, J. E. ., Díaz Camarón, J. J., & Pérez Fernández, B. J. . (2022). Continuing in the same: peace and conflict representations of young people from Catatumbo. Imperfect peace or impossible peace?. Investigación &Amp; Desarrollo, 30(2), 219–247. https://doi.org/10.14482/indes.30.2.303.66

Issue

Section

Research Articles