Potencialidades para el desarrollo comunitario Un estudio de caso en familias de la Costa Norte colombiana
DOI:
https://doi.org/10.14482/id.v0i4.2577Keywords:
Community development, socio-management, popular education, citizen participationAbstract
This paper reveals the results obtained in a study of families of the colombían north coast: «Potentíals for Community Develupment». This case describes howeconomical1y disavantaged families from the neighborhood of «Las Malvinas» in the city of Barranquilla, develup a series of potentíals in beneftt of their community using sociology matters and popular education as their main process. The research is descriptive, using a sample of 93 families. Likewise, the information was collected from basic organizations and goverment institutions, which also gave facts about activities in which families demos trate their potentials. The results were evaluated in a percentage, working with high, medium and low frequencies, perceiving family potential for the development of community processes leading them to satisfy their needs. This way, we can data a source that conducts towards sociail development objectives working together with the state without going against the constitution, accomplish citizen participation for social development.References
ALTAMAR, Aida; MARTINEZ, Janeth; ROYETI, Francisco. (Enfoque decisional en el desarrollo municipal. Estudio de caso. Muni?cipio de Malambo», Tesis de grado. Maestría
en Desarrollo Social. Barranquilla, Uninorte, 1991.
AMAR, AMAR, José Juan. Los Hogares comunales del niño. Teoría y experiencia. Barranquilla: Uninorte, 1986.
--.América Latina:«El desarrollo social y humano en la prospectiva del siglo XXI», Investigación y Desarrollo, No.2. Barranquilla: Uninorte, 1992.
AMARIS María; BARRIOS, Isabel; GARCIA, Diego. "Habilidades múltiples de las madres comunitarias en la atención al niño», Tesis de postgrado. Uninorte, 1992.
ANDER- EGG, Ezequiel. Metodología y prác?tica del desarrollo de la comunidad. 4 ed. Buenos Aires: Humanitas, 1977.
ARDIGO, Achille. "Sociología de la familia», En ALBERONI, Francisco. Cuestiones de Sociologra. Barcelona: Herder, 1971.
BLANCO, José Agustin. El norte de Tierradentro y los orfgenes de BarranquilIa. Bogotá: Banco de la República, 1987.
CASADIEGO Diana, et al. "Psicología comunitaria: Síntesis de procesos comunitarios promovidos en el contexto de los proyectos de extensión de la División de Psicología de la Universidad del Norte». Tesis de grado, 1989.
COLLANTE, Liliana; OROZCO, Lucy. «Psicología comunitaria: Sistematización de la experiencia investigativa de la División de Psicología de la Universidad del Norte». Tesis de grado, 1989.
DICCIONARIO DE CIENCIAS DE LA EDUCACION. Tomo Y. Madrid: Santillana, 1988.
DICCIONARIO COMPRENSIVO DE LA LENGUA ESPAÑOLA. Bogotá: Círculo de Lectores.
GADNER, Howard. Estruclurade la mente. La teorra de las múltiples inteligencias. México: FCE,1987.
--o «Beyond The Y. Q: Education and Human development». Harvard Educational Review. Vol. 57, No. 2, 1987.
GUTIERREZ DE PINEDA, Virginia. Familia y cultura en Colombia. Bogotá: Colcultura, 1975.
HARRIS, Marvin. El desarrollo de la teoría antropológica: Una historia de las teorías de las culturas. España: Siglo XXI, 1985.
KINGSLEY, Davis. La sociedad humana. Argentina: Universidad de Buenos Aires. Tomo 1, 1957.
KLAUSMEIER, Herbert. Psicología educativa. Habilidades humanas y aprendizaje. Bogotá: Haria, 1977.
LAFARGA,Juan;GOMEZ,José. Desarrollo potencial humano. Aportaciones de una psicología humanística. México: Trillas, 1988.
LEVINE, Robert A.; WHITE MERRY, Y. Human conditions. The cultural basís of educational development. New York: Reotledge & Kegan PauI. 1986.
MARTINDALE, Don. La teoría sociol6gica. Madrid: Aguilar, 1960.
MARX,Karl. EICapital. Tomo 4. México: FCE, 1972.
MAX-NEEF, Manfred; ELlZALDE, Anto?nio; HOPEHA YN, Martin. Desarrollo a escala humana: una opci6n para elfuturo. Chile: CEPAUR,1986.
MEISEL ROCA, Adolfo. «Bancos y banqueros de Barranquilla 1923-1925: ¿Por qué se disipó el dinamismo industrial en Barran?quilla?» Lecturas de Economía, No. 23. Medellín: Universidad de Antioquia, 1987.
MOJICA, Francisco. La perspectiva técnica para visualizar el futuro. Santafé de Bogotá: Legis, 1991.
NAISIR. Amaldo; LAGARES, Gabriel. «Estudio socioeconómico del barrio las Malvinasn, Plan Padrinos Internacional. Barranquilla, noviembre 15 de 1985.
NICHOLS, Theodore. «Surgimiento de Barranquillal>, Cámara de Comercio de Barranquilla. Abril, 1983. Suplemento.
PAEZ MORALES. Guillermo. Sociología de la familia. Bogotá: USTA, 1994.
PARRA ESCOBAR, Ernesto. «Participación comunitaria y desarrollo», Ponencia Se?minario Nacional sobre participación comu?nitaria. Villa de l.eyva, 1983.
PEREZ, Marcos, et al. «5ubnormalidad: Situación de los barrios marginados de Barranquilla)). Universidad del Atlántico, Facultad de Arquitectura, 1986.
PIERRE, Grazi. «El hombre y el capital». Producciones latinoamericanas. Citado por Lácides Cortés. En: Familia y socíedad en Cartagena, 1971.
POZAS ARClNIEGAS, Ricardo. El desarrollo de la comunidad. Técnicas de investigación social. 2 ed. México: Universidad Nacional, 1964.
SARTA, Benjarnin y CONSUEGRA H., José. Estructura Económica de Barranquilla. Atlántico, 1966.
SCHFFlER, Israel. Of human potencial: An essay in thephilosophy ofeducation. Boston: Rout Ledge & Kegan Paul, 1985.
SEMINARIO NACIONAL DE FAMILIA. «Infancia y Calidad de vida». Documento básico ICBF. Fondo Bernard van Leer. Barranquilla, Uninorte, octubre, 1992
SHELER, Max. Sociologíadel Saber. Buenos Aires: Siglo XXI, 1973.
SIERRA BRAVO, Restituto. Técnicas de in?vestigación social. Teoría y Ejercicios. Madrid: Paraninfo, 1979.
SOROKIN, Pitirim. Sociedad, cultura y personalidad. Madrid: Aguilar, 1973.
-- Achaques y manfas de la sociologfa moderna y ciencias afines. Madrid: Aguilar.
TONNES, Ferdinand. Principios de Sociología.
WARE, Caroline. Organización de la comunidad para el bienestar social. Washington: Unión
Panamericana, 1968.
WEBER, Max. Economíaysociedad. Capítulo III. «Los tipos de dominación). México: FCE,1974.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Research & Development provides free access to its content to those who register on the website under the principle that making research freely available to the public supports greater global knowledge sharing.
It runs under a Creative Commons CC BY-NC 4.0 License.
Neither the submission nor the processing of the articles implies costs for the authors or the institutions of which they are part.