Representations of independence in the textbooks of colombian history

Authors

  • Luis Alarcón Meneses Universidad del Atlántico, Colombia

Keywords:

Independence, textbooks, Colombian Caribbean, schools, state, nation, citizenship

Abstract

This paper discusses, from a historical perspective, the forms of representation of the independence process present in textbooks that circulated in schools in the Colombian Caribbean region during the twentieth century. Some of the most representative texts of history for schools in the region were selected as the source and object of study; through them, are analyzed and identified aspects closely related to independence, such as national identity, the citizenship formation processes, the construction of the nation state and the role of the Caribbean region as founder of the new republican regime in those times. The paper places special emphasis on the analysis of historiographical and pedagogical trends pertaining to the textbooks analyzed and which eventually undoubtedly influenced the type of representation and collective imaginary about the process of independence embodied in these artifacts of ideological and cultural character.

Author Biography

Luis Alarcón Meneses, Universidad del Atlántico, Colombia

Profesor Titular Programa de Historia-Universidad del Atlántico. Doctor en Formación en Investigación Histórica y Comparada en Educación, Departamento de Historia de la Educación y Educación Comparada. UNED (España). Magister en Historia, Universidad Nacional de Colombia. Coordinador del Grupo Historia de la Educación e Identidad Nacional, Categoría B Colciencias. Editor Revista Historia Caribe. Premio Extraordinario de Doctorado UNED-2011/2012. Miembro de la Sociedad Española de Historia de la Educación.

References

Academia de Historia de Colombia (1910), Informes. En: Boletín de Historia y Antiguedades, n° 67, Bogotá.

Acosta, J. (1901). Compendio histórico del descubrimiento y colonización de la Nueva Granada en el siglo decimosexto. Bogotá: Imprenta de la Luz.

Ayala, C. (1999). Los grandes conflictos sociales y económicos de nuestra historia. En: Credencial Historia. Bogotá.

Balandier, G. (1994). El poder en escenas. Barcelona: Paidós.

Barón Vera. A. & Ojeda, A. (2005). La conmemoración del héroe en el Compendio de la Historia de Colombia de Jesús María Henao y Gerardo Arrubla (1910). Historia Caribe, 10, 75-86

Boletín de Historia y Antiguedades (1985). N°. 751, Bogotá, Academia Colombiana de Historia.

Bushnell, D. (1985). The independence of Spanish South America. En: Leslie Bethel (Ed.). The Cambridge History of Latin America, Vol. III, Cambridge: Cambridge University Press.

Colmenares, G. (1986). La Historia de la revolución por José Manuel Restrepo: una prisión historiográfica. En: G. Colmenares et al., La independencia. Ensayos de historia social. Bogotá: Instituto Colombiano de Cultura.

Colmenares, G. (1987). Las convenciones contra la cultura. Bogotá: Tercer Mundo Editores.

Colmenares, G. (1989). La batalla de los manuales. Revista Universidad Nacional, núm. 20, Bogotá.

De Roux, R. (1989). Nuestra Historia 5. Historia cerca Bogotá, Editorial Estudio. Decreto n°. 2388 de 1948. En: Diario Oficial n°. 26779, Bogotá. 28 de julio de 1948.

Dicroce, C. (2003). La perspectiva latinoamericana en los manuales de Historia. Quinto Sol,7, 65-78.

García, J. (1949). Historia de Colombia. Medellín: Bedout.

Graham, R. (1994). Independence in Latin America. A comparative approach. New York: McGraw Hill.

Groot, J. (1869). Historia eclesiástica y civil de Nueva Granada. Bogotá: s.e.

Henao, J. & Arrubla, G. (1920). Historia de Colombia. Bogotá: Librería colombiana.

Jaramillo Uribe, J. (1964). El pensamiento colombiano en el siglo XIX. Bogotá: Editorial Temis.

Kalmanovitz, S. & Duzán, S. (1986). Historia de Colombia. Bogotá: El Cid.

Ley 72 de 1936. Diario Oficial n°. 2318, Bogotá, martes 19 de mayo de 1936 .

Liévano Aguirre, I. (2004). Grandes conflictos sociales y económicos de nuestra historia. Bogotá: Tercer Mundo.

Melo Guevara, G. (1985). "Enseñando a olvidar". En: El Tiempo, Bogotá.

Melo, J. (1996). La historiografía colombiana. Realidades y perspectivas. Medellín: Udea.

Melo, J. O. (1989). Arciniegas vs. Kalmanovitz: una polémica mal planteada. En: Lecturas Dominicales, El Tiempo, Bogotá.

Múnera, A. (2010). Negros y mulatos en la independencia de Cartagena de Indias. Un balance. En: Heraclio Bonilla (Ed.). Indios, negros y mestizos en la independencia. Bogotá: UNAL.

Ocampo López, J. (1974). El proceso ideológico de la emancipación. Tunja: La rana y el águila.

Peña, M. & Mora, C. (1985). Historia Socioeconómica de Colombia. Bogotá: Norma.

Ramón, J. (1948). Historia de Colombia. Significado de la obra colonial, independencia y república. Bogotá: Stella.

Restrepo, J.M. (1858). Historia de la Revolución de la República de Colombia en la América Meridional. Besanzon: Imprenta de M. Joaquín.

Reyes Cárdenas, C. (2009). Balance y perspectivas de la historiografía sobre Independencia en Colombia. Revista Historia y Espacio, 33.

Romero, O. y Berdugo, L. et. al. (1993). Ciencias Sociales regionalizada 4°. Región Caribe. Bogotá: Mundo Latino.

Samper, J. (1861). El programa de un liberal. París: Imprenta de Thurot.

Virrolli, M. (1997). Por amor a la patria. Un ensayo sobre el patriotismo y el nacionalismo. Madrid: Acento Editorial.

Zambrano, F. (1998). Centro de Investigación y Educación popular, Fondo Colombiano de Investigaciones Científicas y Proyectos Especiales Francisco José de Caldas, Bogotá.

Published

2013-11-29

How to Cite

Alarcón Meneses, L. (2013). Representations of independence in the textbooks of colombian history. Investigación &Amp; Desarrollo, 21(2), 342–370. Retrieved from https://rcientificas.uninorte.edu.co/index.php/investigacion/article/view/5542

Issue

Section

Research Articles