Efficiency and productivity in access to colombian public universities
DOI:
https://doi.org/10.14482/indes.25.2.10957Keywords:
Efficiency, productivity, coverage, higher education, Data Envelopment Analysis (DEA)Abstract
This article analyzes the efficiency and the productive changes in the coverage of the 32 Colombian Higher Education Institutions belonging to the System of State Universities (SUE), during the period 2003-2012. Data Envelopment Analysis and the Malmquist Productivity Index were used to analyze data on students enrolled in undergraduate and postgraduate programs, number of full-time teachers, administrative expenses, and financial and infrastructure resources. The results show that, on average, all the institutions of higher education obtained efficiencies above 70%, as well as increases in their productivity at an average rate of 9%. However, it was observed deep differences between the regions of Colombia, especially the central region and the north of Colombia.
References
Abbott, M. y Doucouliagos, C. (2003). The efficiency of Australian uni-versities: A data envelopment analysis. Economics of Education Re-view, 22(1), 89 -97. ht t ps://doi.org/10.1016/S0272-7757(01) 0 0 068 -1
Abramo, G., Cicero, T. y D’Angelo, C. A. (2011). A field-standardized application of DEA to national-scale research assessment of univer-sities. Journal of Informetrics, 5(4), 618-628. https://doi.org/10.1016/j.joi.2011.06.001
Ahn, T., Charnes, A. y Cooper, W. W. (1988). Some statistical and DEAevaluations of relative efficiencies of public and private institutions of higher learning. Socio-Economic Planning Sciences, 22(6), 259-269. https://doi.org/10.1016/0038-0121(88)90008-0
Altamirano-Corro, A. y Peniche-Vera, R. (2014). Measuring the institu-tional efficiency using dea and ahp: The case of a mexican univer-sit y. Journal of Applied Research and Technology, 12(1), 63-71. ht t ps://doi.org/10.1016/S1665- 6 423(14)716 0 6 -2
Arenas Valencia, W., Soto Mejía, J. A. y Marino Rivera, O. (2004). La evaluación de los grupos de investigación según los indicadores de eficiencia de Colciencias versus su evaluación según el análisis envolvente de datos. Scientia et Technica, 10(24), 189-19.
Avkiran, N. K. (2001). Investigating technical and scale efficiencies of Australian Universities through data envelopment analysis. Socio-Economic Planning Sciences, 35(1), 57-80. https://doi.org/10.1016/S0038-0121(00)00010-0
Breu, T. M. y Raab, R. L. (1994). Efficiency and perceived quality of the nation’s “top 25” National Universities and National Liberal Arts Colleges: An application of data envelopment analysis to higher education. Socio-Economic Planning Sciences, 28(1), 33-45. https://doi.org/10.1016/0 038 - 0121(94)90 023-X
Cano Blandón, R. L. y Ramírez Hernández, L. F. (2007). Descentraliza-ción fiscal y eficiencia de los servicios sociales a nivel territorial en Colombia. Revista Equidad y Desarrollo, 8(2), 7-24.
Celik, O. y Ecer, A. (2009). Efficiency in accounting education: Evidence from Turkish Universities. Critical Perspectives on Accounting, 20(5), 614-634. https://doi.org/10.1016/j.cpa.2008.01.007
Cervera Muñoz, A., Oviedo García, W. y Pineda Acero, J. (2013). Revisión bibliográfica de la aplicación de la metodología DEA en el ámbito educativo. Revista Civilizar, 13(25), 133-156.
Chakraborty, K., Biswas, B. y Lewis, W. C. (2001). Measurement of tech-nical efficiency in public education: A stochastic and nonstochas-tic production function approach. Southern Economic Journal, 67(4), 889. https://doi.org/10.2307/1061576
Chang, T.-Y., Chung, P.-H. y Hsu, S.-S. (2012). Two-stage performan-ce model for evaluating the managerial efficiency of higher edu-cation: Application by the Taiwanese tourism and leisure de-partment. Journal of Hospitality, Leisure, Sport & Tourism Education, 11(2), 168-177. https://doi.org/10.1016/j.jhlste.2012.04.003
Charnes, A., Cooper, W. W. y Rhodes, E. (1978). Measuring the efficiency of decision making units. European Journal of Operational Research, 2(6), 429-444. https://doi.org/10.1016/0377-2217(78)90138-8
Colbert, A., Levary, R. R. y Shaner, M. C. (2000). Determining the relative efficiency of MBA programs using DEA. European Journal of Operational Research, 125(3), 656 - 669. https://doi.org/10.1016/S0377-2217(99)00275-1
Congreso de la República. Ley 30 de 1992. Por el cual se organiza el servicio público de la Educación Superior (28 diciembre 1992).
CESU (Consejo Nacional de Educación Superior). Acuerdo por lo superior 2034. Propuesta de política para la excelencia de la educación su-perior en Colombia en el escenario de la paz (agosto 2014).
Corte Constitucional de Colombia (2010). Constitución Política de Colombia 1991. Bogotá: Consejo Superior de la Judicatura.
Guzmán Ruiz, C., Durán Muriel, D., & Franco Gallego, J. (2009). Deserción estudiantil en la educación superior colombiana. Metodología de se-guimiento, diagnóstico y elementos para su prevención. (Imprenta Nacio-nal de Colombia, Ed.). Bogotá: Ministerio de Educación Nacional.
DNP (Departamento Nacional de Planeación) (2014). Orientaciones para realizar la evaluación del desempeño integral municipal, vigencia 2013. Bogotá: DNP.
DNP (Departamento Nacional de Planeación) (2015). Bases del Plan Nacional de Desarrollo 2014-2018. Versión para el Congreso. Bogotá: DNP. Recuperado de https://goo.gl/x9MCMu
Dundar, H. (1999). Equity, quality and efficiency effects of reform in Turkish higher education. Higher Education Policy, 12(4), 343-366. https://doi.org/10.1016/S0952-8733(99)00016-1
Färe, R., Grosskopf, S., Norris, M. y Zhang, Z. (1994). Productivity growth, technical progress and efficiency change in African agriculture. The American Economic Review, 84(1), 66-83. https://doi.org/10.1111/j.1467- 8268.20 0 4.0 0 089.x
Guzmán Ruiz, C., Durán Muriel, D., & Franco Gallego, J. (2009). Deserción estudiantil en la educación superior colombiana. Metodología de se-guimiento, diagnóstico y elementos para su prevención. (pp. 411-434). Murcia, España: Universidad de Murcia, Servicio de Publicaciones.
González, A., Ramoni, J. y Orlandoni, G. (2017). Eficiencia de las universidades estatales colombianas. Comunicaciones en Estadística, 10(2), 83-10 0.
Gorgemans, S. y Urbina, O. (2007). Benchmarking de los centros de atención primaria en la Comunidad de Aragón. Zaragoza. Universidad de Zaragoza.
Guzmán Ruiz, C., Durán Muriel, D., & Franco Gallego, J. (2009). Deserción estudiantil en la educación superior colombiana. Metodología de seguimiento, diagnóstico y elementos para su prevención. (Imprenta Nacional de Colombia, Ed.). Bogotá: Ministerio de Educación Nacional.
Iregui, A. M., Melo, L. y Ramos, J. (2006). Evaluación y análisis de eficiencia de la educación en Colombia. Revista de Economía del Rosario, 10(1), 21-41. Recuperado de http://www.urosario.edu.co/eco-nomia/documentos/v10n1_iregui_melo_ramos.pdf
Izadi, H., Johnes, G., Oskrochi, R. y Crouchley, R. (2002). Stochastic frontier estimation of a CES cost function: The case of higher education in Britain. Economics of Education Review, 21(1), 63-71. https://doi.org/10.1016/S0272-7757(00)00044-3
Jacobs, R. (2001). Alternative methods to examine hospital efficiency: data envelopment analysis and stochastic frontier analysis. Health Care Management Science, 4(2), 103. https://doi.org/10.1023/A:1011453526849
Johnes, J. (2006a). Data envelopment analysis and its application to the measurement of efficiency in higher education. Economics of Education Review, 25(3), 273-288. https://doi.org/10.1016/j.econedurev.2005.02.005
Johnes, J. (2006b). Measuring teaching efficiency in higher education: An application of data envelopment analysis to economics graduates from UK Universities 1993. European Journal of Operational Re-search, 174(1), 443-456. https://doi.org/10.1016/j.ejor.2005.02.044
Johnes, G. y Johnes, J. (2009). Higher education institutions’ costs and efficiency: Taking the decomposition a further step. Econo-mics of Education Review, 28(1), 107-113. https://doi.org/10.1016/j.econedurev.2008.02.001Johnes, J. y Yu, L. (2008). Measuring the research performance of Chine-se higher education institutions using data envelopment analysis. China Economic Review, 19(4), 679- 696. https://doi.org/10.1016/j.chieco.2008.08.004
Kosor, M. M. (2013). Efficiency measurement in higher education: Concepts, methods and perspective. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 106, 1031-1038. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2013.12.117
Liu, J. S., Lu, L. Y. Y., Lu, W.-M. y Lin, B. J. Y. (2013). A survey of DEA applications. Omega, 41(5), 893-902. https://doi.org/10.1016/j.omega.2012.11.004
Maza Ávila, F. J. (2012). Pertinencia de la oferta educativa de la Zodes Mon-tes de María-Colombia con sus capacidades productivas agrícolas y su potencial agroindustrial (Tesis de maestría, Universidad de Cádiz, Cádiz, España).
Maza Ávila, F. J. (2016). Diseño de políticas públicas para la transformación de las prácticas agrícolas de la región del canal del dique y zona costera-Colombia (Tesis de doctorado, Universidad de Cádiz, Cádiz, España).
Maza Ávila, F. J., Quesada Ibargüen, V. M. y Vergara Schmalbach, J. C. (2013). Eficiencia y productividad de la calidad educativa en municipios del departamento de Bolívar-Colombia. Revista Entra-mado, 9(2), 28-39.
Maza Ávila, F. J., Vergara Schmalbach, J. C. y Navarro España, J. L. (2012). Eficiencia de la inversión en el régimen subsidiado en salud en Bolívar-Colombia. Investigaciones Andina, 14(24), 386-400.
Melo B., L. A., Ramos F., J. E. y Hernández S., P. O. (2014). La educación superior en Colombia: situación actual y análisis de eficiencia. Bo-rradores de Economía, 808.
MEN (Ministerio de Educación Nacional) (2006). Plan Decenal de Educa-ción 2006-2016. Bogotá: MEN.
MEN (Ministerio de Educación Nacional) (2009). Deserción estudiantil en la educación superior colombiana: metodología de seguimiento, diagnóstico y elementos para su prevención. Bogotá: MEN.
MEN (Ministerio de Educación Nacional) (2013). Lineamientos política de educación superior inclusiva. Bogotá: MEN. Recuperado de http://re-des.colombiaaprende.edu.co/ntg/men/pdf/Lineamientos.pdf
Misas Arango, G. (2004). La educación superior en Colombia: Análisis y estrategias para su desarrollo. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.
Pereira, M. C. y Moreira, S. (2007). A stochastic frontier analysis of se-condary education output in Portugal. Recuperado de https://pa-pers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=1398692
Quesada, V. M., Blanco, I. del C. y Maza, F. J. (2010). Análisis envolvente de datos aplicado a la cobertura educativa en el departamento de Bolívar-Colombia (2007-2008). Omnia, 16(3), 77-10 0.
Ramos Ruiz, J. L., Moreno Cuello, J., Almanza Ramírez, C., Picón Via-na, C. J. y Rodríguez Albor, G. (2015). Universidades públicas en Colombia: una perspectiva de la eficiencia productiva y capacidad cien-tífica y tecnológica. Barranquilla, Colombia: Universidad del Norte.
Restrepo R., M. I. y Villegas R., J. G. (2007). Clasificación de grupos de investigación colombianos aplicando análisis envolvente de datos. Revista Facultad de Ingeniería Universidad de Antioquia, 42, 105-119. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=43004209#
Rodríguez Murillo, I. D. (2014). Eficiencia de la educación superior en Colombia: un análisis mediante fronteras. Revista CIFE, 16(24), 161-19 4.
SNIES (Sistema Nacional de Información de la Educación Superior) (2015). ¿Qué es el SNIES? Recuperado de http://www.mineducacion.gov.co/sistemasdeinformacion/1735/w3-article-211868.html
Soto Mejía, J., Arenas Valencia, W. y Trejos, Á. (2005). La producción académica como uno de los indicadores del desempeño de las universidades públicas colombianas desde la perspectiva del análisis envolvente de datos. Scientia et Technica, 11(28), 109-114. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=84911707020#
Thanassoulis, E. (2001). Introduction to the theory and application of data envelopment analysis. Birmingham: Kluwer Academic Publishers.
Unesco (Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura) (2015). Gross enrolment ratio by level of education. Recuperado de http://data.uis.unesco.org/Index.aspx?queryid=142#
Yaisawarng, S. y Ng, Y. C. (2014). The impact of higher education reform on research performance of Chinese universities. China Economic Review, 31, 94 -105. https://doi.org/10.1016/j.ch ieco.2014.08.0 06
Zoghbi, A. C., Rocha, F. y Mattos, E. (2013). Education production effi-ciency: Evidence from Brazilian universities. Economic Modelling, 31, 94 -103. https://doi.org/10.1016/j.econmod.2012.11.018
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Research & Development provides free access to its content to those who register on the website under the principle that making research freely available to the public supports greater global knowledge sharing.
It runs under a Creative Commons CC BY-NC 4.0 License.
Neither the submission nor the processing of the articles implies costs for the authors or the institutions of which they are part.