Learning styles and attitudes toward the scientific investigation in university students
DOI:
https://doi.org/10.14482/indes.25.2.10960Keywords:
learning styles, individual learning, scientific research, scientific attitudesAbstract
This work’s purpose is to establish the association between the variables learning styles and attitudes toward scientific research in university students. It is a descriptive correlational study, with a population of 1,513 and a sample of 195 university students of the various professional careers of the Hermilio Valdizán National University of Huánuco - Peru. They were evaluated with Kolb’s Inventory of Learning Styles IEA and the Scale of Attitudes toward Scientific Research EAHIC. The results obtained with the chi-squared ?2 show that there is a degree of significant correlation, with a contingency coefficient c = 0.62. Finally, it was discovered that the divergent learning style is dominant in the sample, so was the uncaring attitude toward scientific research.
References
Andina (3 noviembre 2011). Sólo Cayetano Heredia y San Marcos cumplen en Perú estándares internacionales de producción científica. Recuperado de https://goo.gl/eJeDjC
Carlos Bustamante habla del Perú y la investigación ausente: universidades al 50 por ciento (s. f.). Recuperado de http://sisbib.unmsm.edu.pe/bibvirtualdata/publicaciones/consejo/boletin50/enPDF/a 07.p d f
Coffield, F., Moseley, D., Hall, E. y Ecclestone, K. (2004). Learning styles and pedagogy in post-16 learning: A systematic and critical review.Londres: Learning & Skills Research Centre. Recuperado de http://www.voced.edu.au/content/ngv:13692
CNE (ConsejoNacionaldeEducación)(2007).ProyectoEducativoNacionalal2021.Recuperado de http://www.minedu.gob.pe/DeInteres/xtras/PEN-2021.pdf
Concytec (Consejo Nacional de Ciencia, Tecnología e Innovación Tecnológica) (2007). Propuesta Plan Nacional de Ciencia, Tecnología e Innovación Tecnológica para el Desarrollo Productivo y Social Sostenible 2008-2012. Recuperado de https://goo.gl/fE3vcj
Coneau (Consejo de Evaluación, Acreditación y Certificación de la Calidad de la Educación Superior Universitaria)(2009).Modelo de calidad para la acreditación de carreras profesionales universitarias.Recuperado de https://goo.gl/nDL5Kq
Díaz Vélez, C., González, M., Miguel, L., Galán Rodas, E. y Apolaya Segura, M. (2008). Conocimientos, actitudes y prácticas en investigación de los estudiantes de pregrado de facultades de medicina del Perú. Acta Médica Peruana, 25(1), 9 -15.
Hernández Sampieri, R., Fernández-Collado, C. y Baptista Lucio, M. (19 9 8). Metodología de la investigación. México: McGraw-Hill.
Honey, P. y Mumford, A.(1986). Using our learning styles. Berkshire:Peter Honey.
Keefe, J. W.(1988). Profiling and utilizing learning style. Reston,Virginia: NASSP.
Kolb,D.(1984) Experiential learning: Experience as the source of learningand development. EnglewoodCliffs,NewJersey:Prentice-Hall.
Labatut, E. M. (2005). Evaluación de los estilos de aprendizaje y metacognición en estudiantes universitarios. Revista de Psicopedagogía, 67(22), 6-25.
Lozano Rodríguez, A. (2000). Estilos de aprendizaje y enseñanza: un panorama de la estilística educativa. México: Trillas.
Moya, F. (24 mayo 2017) PUCP, Cayetano, UPC y San Marcos entre las mejores universidades del mundo. Recuperado en http://larepublica.pe/sociedad/1044327-pucp-cayetano-upc-y-san-marcos-en-tre-las-mejores-universidades-del-mundo
Mehrens, W. A. y Lehmann, I. J. (1991). Measurement and evaluation in education and psychology (3.ª ed.). Nueva York: Holt, Rinehart and Winston.
Pickworth, G. E. y Schoeman, W. J. (2000). The psychometric properties of the Learning Style Inventory and the Learning Style Question-naire: Two normative measures of learning styles. South African Journal of Psychology, 30(2), 44-52.
Rivas,D.(2006).¿Qué es investigar? Recuperado de https://es.slideshare.net/d1305/qu-es-investigar-13939440
Rodríguez, W., Jiménez, R. y Caicedo-Maya, C.(2007).Protocolo de actitudes relacionadas con la ciencia: adaptación para Colombia.Physhologia: Avances en la disciplina, 1(2),85-10 0.
Sierra Bravo, R.(19 91). Tesis doctorales y trabajos de investigación científica (5.ªed.).Madrid: Thomson.
Velásquez, A.(21 octubre 2007). La actitud investigativa y el conocimiento de las técnicas de investigación. [Mensaje en un blog].
Torre, S. de la, Díaz, L. A., Oliver, C. y Villaseñor, G. (1993). Los estilos: un enfoque innovador centrado en alumnos. Revista de Innovación Educativa, 2, 75-89.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Research & Development provides free access to its content to those who register on the website under the principle that making research freely available to the public supports greater global knowledge sharing.
It runs under a Creative Commons CC BY-NC 4.0 License.
Neither the submission nor the processing of the articles implies costs for the authors or the institutions of which they are part.