Adopción y uso de medios sociales por jóvenes de la Costa Caribe de Colombia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14482/indes.24.2.8906

Keywords:

ICTs, social media, innovation, adoption, youngs

Abstract

This paper describes the rate of adoption, frequency and uses of Social Media by young people in the Caribbean Region of Colombia. We report a cross-sectional survey of 502 youngsters (16 to 28 years) enrolled to the National Learning Service or Servicio Nacional de Aprendizaje (SENA). Findings show that the average adoption rate of Social Media was 68 %, being the most frequently used Facebook (69.4 %), Google+ (57.6 %), Instagram (45.6 %) and Twitter (42.6 %). Data revealed that the main uses of Social Media by young Colombians were to read news stories, followed by connecting with friends and relatives, and finding music and videos. This is the first study in Colombia with youngsters belonging to low-income families but with frequent access to Internet, which contributes to understand the importance of Social Media in this vulnerable group. Our findings might also help to identify useful possibilities of new media for young people. Finally, we discuss practical implications of the results.

Author Biographies

Marcela López Ponce, Universidad de la Costa, Colombia

Comunicadora Social y Periodista, Especialista en Mercadeo por la Universidad Autónoma del Caribe. Magíster en Comunicación por la Universidad del Norte. Maestrante en Marketing Digital Business en el Instituto Internacional de Marketing Español. Afiliación: Profesora de la Facultad de Humanidades del programa de Comunicación Social y Medios Digitales de la Universidad de la Costa (Colombia).

Carlos Arcila Calderón, Universidad de Salamanca, España

Doctor Europeo en “Comunicación, Cambio Social y Desarrollo” por la Universidad Complutense de Madrid. Máster en Data Science y Más-ter en Periodismo, ambos por la Universidad Rey Juan Carlos. Afiliación: Profesor del Departamento de Sociología y Comunicación de la Universidad de Salamanca – (España).

References

Adams, R. C. (1989). Social survey methods for mass media research. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum.

Agarwal, R. y Karahanna, E. (2000). Time flies when youire having fun: Cognitive absorption and beliefs about information technology usage. MIS Quarterly, 24(4), 665- 694.

Akbulut, Y. y Günüç, S. (2012). Perceived social support and Facebook use among adolescents. International Journal of Cyber Behavior, Psychology and Learning (IJCBPL), 2(1), 30- 41. DOI: 10.4018/ijcbpl.2012010103

Arcila Calderón, C., Calderín Cruz, M. y Aguaded Gómez, J. I. (2015). Adoption of ICTs by communication researchers for scientific diffusion and data analysis. El Profesional de la Información, 24(5), 526-536. DOI: 10.3145/epi.2015.sep.03

Aydm, B. y San, S. V. (2011). Internet addiction among adolescents: The role of self-esteem. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 15, 3500-3505. doi:10.1016/j.sbspro.2011.04.325

Bernal, C. y Angulo Almería, F. (2013). Interactions of young andalusian people inside social networks. Comunicar, Revista Científica deEdu-comunicación, 20(40),25-30. DOI: 10.3916/C40-2013-02-02

Bringué, X. y Sádaba, Ch. (2008). La generación interactiva en Iberoamérica: niños y adolescentes ante las pantallas. Barcelona: Colección Fundación Telefónica, Ariel. Recuperado de http://dadun.unav.edu/handle/10171/7307

Bringué, X. y Sádaba, Ch. (2009). La generación interactiva en España: niños y adolescentes ante las pantallas. Barcelona: Colección Fundación Telefónica, Ariel.

Bringué, X. y Sádaba, Ch. (2011). Menores y redes sociales (vol. 1). Madrid: Colección Generaciones Interactivas, Fundación Telefónica. Recuperado de http://dadun.unav.edu/handle/10171/20593

Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences (2.ª ed.). Hillsdale, NJ: Erlbaum.

Comscore.com (20 septiembre 2011). El crecimiento de redes sociales en América Latina. Recuperado de http://www.comscore.com/esl/Prensa-y-Eventos/Presentaciones-y-libros-blancos/2011/The-Rise-of-Social-Networking-in-Latin-America

Comscore.com (28 agosto 2013). Futuro digital Colombia 2013. Recuperado de http://www.comscore.com/lat/Insights/Presentations-and-Whitepapers/2013/2013-Colombia-Digital-Future-in-Focus

Comscore.com (2 diciembre 2014). Futuro digital Colombia 2014. Recuperado de http://www.comscore.com/lat/Prensa-y-Eventos/Presentacio-nes-y-libros-blancos/2014/2014-Digital-Future-in-Focus-Colombia

Dane.gov.co (18 abril 2013). Indicadores básicos de tecnologías de información y comunicación – TIC para Colombia. 2012. Recuperado de https://www.dane.gov.co/files/investigaciones/boletines/tic/bol_tic_2012.pdf

Faul, F., Erdfelder, E., Lang, A. G. y Buchner, A. (2007). G* Power 3: A flexible statistical power analysis program for the social, behavioral, and biomedical sciences. Behavior Research Methods, 39(2), 175-191. doi:10.3758/BF03193146

Faul, F., Erdfelder, E., Buchner, A. y Lang, A. G. (2009). Statistical power analyses using G* Power 3.1: Tests for correlation and regression analyses. Behavior Research Methods, 41(4), 1149 -1160. doi:10.3758/BRM.41.4.1149

García, A., López-de-Ayala, M. C. y Catalina Madrid, B. (2013). The influence of social networks on the adolescents’ online practices.Comunicar. Revista Científica de Educomunicación, 21(41), 195 -2 0 4.

Gómez, M., Roses, S. y Farias, P. (2012). The academic use of social networks among university students. Comunicar. Revista Científica de Educomunicación, 19(38), 131-141. DOI: 10.3916/C38-2012-03-04

Globalwebindex.net (2014). GWI Social Q4 2014: The latest social networking trends. Recuperado de https://www.globalwebindex.net/blog/gwi-social-q4-2014-the-latest-social-networking-trends

León Duarte, G. A. y Caudillo Ruiz, D. (2013). La secundaria interactiva en México: usos, consumos y control parental de las relaciones in-teractivas en jóvenes mexicanos. En M. del C. Pérez-Fuentes y M. del M. Molero Jurado (coord.), Variables psicológicas y educativas para la intervención en el ámbito escolar (pp. 489-494). Almería, España: Asociación Universitaria de Educación y Psicología.

Mac Callum, K. y Jeffrey, L. (2013). The influence of students’ ICT skills and their adoption of mobile learning. Australasian Journal of Edu-cational Technology, 29(3), 303-314. DOI: https://doi.org/10.14742/ajet.298

Mintic.gov.co (2016). Estudio, uso y apropiación de las TIC en Colombia. Recuperado de http://www.mintic.gov.co/portal/604/articles- 15296_recurso_3.pdf

Notley, T. (2009). Young people, online networks, and social inclusion. Journal of Computer-Mediated Communication,14(4), 1208-1227. D OI: 10.1111/j.1083 - 6101.20 09.01487

Peterson, R. A. (2000). Constructing effective questionnaires. Thousand Oaks, CA: Sage.

Prensky, M. (2010). Nativos e inmigrantes digitales. Intitución Educativa SEK.

Rogers, E. M. (2003). Diffusion of innovations (5.ª ed.). Nueva York: The Free Press.

Rojas, L. (13 mayo 2014). Así se comportan los colombianos en Facebook. En Enter.co. Recuperado de http://www.enter.co/otros/asi-se-comportan-los-colombianos-en-facebook/

Subrahmanyam, K. y Lin, G. (2007). Adolescents on the net: Internet use and well-being. Adolescence, 42(168), 659.

Turan, Z., Tinmaz, H. y Goktas, Y. (2013). The reasons for non-use of social networking websites by university students. Comunicar. Revista Científica de Educomunicación, 21(41), 137-145.

Valkenburg, P. M. y Peter, J. (2007). Preadolescents’ and adolescents’ online communication and their closeness to friends. Developmental Psychology, 43(2), 267-277. DOI: 10.1037/0012-1649.43.2.267

Venkatesh, V., Morris, M. G., Davis, G. B. y Davis, F. D. (2003). Useracceptance of information technology: Toward a unified view. MIS Quar-terly,27(3), 425-478.

Zhang, P., Aikman, S. N. y Sun, H. (2008). Two types of attitudes in ICT acceptance and use. Intl. Journal of Human–Computer Interac-tion, 24(7), 628 - 6 48. doi: 10.1080/104 47310802335482

Published

2017-03-01

How to Cite

López Ponce, M., & Arcila Calderón, C. (2017). Adopción y uso de medios sociales por jóvenes de la Costa Caribe de Colombia. Investigación &Amp; Desarrollo, 24(2), 285–306. https://doi.org/10.14482/indes.24.2.8906

Issue

Section

Research Articles

Most read articles by the same author(s)