Relationship between Positive Self-esteem, Gender and Social Anxiety among College Students during the Pandemic
DOI:
https://doi.org/10.14482/sun.40.03.618.922Keywords:
School adjustment, Higher Education, Self-esteem, Mental HealthAbstract
Objective: This study aimed to analyze the association between positive self-esteem, gender, and social anxiety levels of college students during the second year of the Covid-19 pandemic.
Materials and methods: The research was developed based on a quantitative paradigm, through a cross-sectional, correlational–causal, and non-experimental design. The sample consisted of 212 university students who were assessed using the Rosenberg Self-esteem Scale and the Social Anxiety Questionnaire for Adults. Descriptive analyses of the study variables were performed, and the results were compared according to the gender of the participants. Furthermore, binary logistic regression was employed to assess the association between positive self-esteem, gender, and social anxiety levels.
Results: There was a significant negative association between positive self-esteem and anxiety. Two indicators of positive self-esteem significantly and negatively predicted elevated levels of social anxiety. Additionally, being female was associated with a higher risk of elevated levels of social anxiety. This model explained 16.4 % (Cox and Snell R2) and 28 % (Nagelkerke R2) of the total variance, respectively.
Conclusion: These results highlight the importance of promoting positive self-esteem as a protective factor for mental health during crisis situations. This finding has practical implications for higher education institutions. By identifying the factors that contribute to positive self-esteem and reduced social anxiety among college students, institutions can develop targeted interventions and support programs to enhance students’ well-being and academic success. Moreover, they revealed the need to address the development of support strategies in educational settings from the gender perspective.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
(COPIE Y PEGUE EL SIGUIENTE TEXTO EN UN ARCHIVO TIPO WORD CON TODOS LOS DATOS Y FIRMAS DE LOS AUTORES, ANEXE AL PRESENTE ENVIO JUNTO CON LOS DEMAS DOCUMENTOS)
AUTORIZACIÓN PARA REPRODUCCIÓN, USO, PUBLICACIÓN Y DIVULGACIÓN DE UNA OBRA LITERARIA, ARTISTICA O CIENTIFICA
NOMBRE DE AUTOR y/o AUTORES de la obra y/o artículo, mayor de edad, vecino de la ciudad de , identificado con cédula de ciudadanía/ pasaporte No. , expedida en , en uso de sus facultades físicas y mentales, parte que en adelante se denominará el AUTOR, suscribe la siguiente autorización con el fin de que se realice la reproducción, uso , comunicación y publicación de una obra, en los siguientes términos:
1. Que, independientemente de las reglamentaciones legales existentes en razón a la vinculación de las partes de este contrato, y cualquier clase de presunción legal existente, las partes acuerdan que el AUTOR autoriza de manera pura y simple a La UNIVERSIDAD DEL NORTE , con el fin de que se utilice el material denominado en la Revista
2. Que dicha autorización se hace con carácter exclusivo y recaerá en especial sobre los derechos de reproducción de la obra, por cualquier medio conocido o por conocerse, comunicación pública de la obra, a cualquier titulo y aun por fuera del ámbito académico, distribución y comercialización de la obra, directamente o con terceras personas, con fines comerciales o netamente educativos, transformación de la obra, a través del cambio de soporte físico, digitalización, traducciones, adaptaciones o cualquier otra forma de generar obras derivadas. No obstante lo anterior, la enunciación de las autorizaciones es meramente enunciativa y no descartan nuevas formas de explotación económica y editorial no descritas en este contrato por parte del AUTOR del artículo, a modo individual.
3. Declara que el artículo es original y que es de su creación exclusiva, no existiendo impedimento de ninguna naturaleza para la autorización que está haciendo, respondiendo además por cualquier acción de reivindicación, plagio u otra clase de reclamación que al respecto pudiera sobrevenir.
4. Que dicha autorización se hace a título gratuito.
5. Los derechos morales de autor sobre el artículo corresponden exclusivamente al AUTOR y en tal virtud, la UNIVERIDAD se obliga a reconocerlos expresamente y a respetarlos de manera rigurosa.
EL AUTOR