Gender equity: a study of labor market in Colombia, with analysis in the higher education sector at the department North of Santander

Authors

  • Ana Milena García

Keywords:

Sustainable development goals, Higher Education, Social equality, Women work, Global Reporting Initiative

Abstract

Access to resources and opportunities is a measure that, in terms of gender equality, must have men and women. In the following quantitative study, a characterization of the teaching population was carried out at the level of training and hiring in two public universities in the department of Norte de Santander, as well as hiring trends at the national level where it is evident, gender differences at access to the labor market in higher education, level of training, employment participation rate by economic activity and evidence of gender gaps in teacher recruitment at the national level. A gender inequality was evidenced in access to type work, which deepens with time and the current covid-19 pandemic.

References

Buchelli Aguirre, E., Yara Rodríguez, Y., & Africano Martínez, E. (2016) Caracterización de las prácticas de responsabilidad social relacionadas con gestión del talento humano en el hospital de San José, Bogotá D.C Colombia, Repertorio de Medicina y Cirugía, 25 (2) 109-117. http://dx.doi.org/10.1016/j.reper.2016.03.005

Castillo, C., Da Silva, J. & Monsueto, S. (2020) Objectives of Sustainable Development and Youth Employment in Colombia. Sustainability, 12(3), 991; https://doi.org/10.3390/su12030991

CEPAL (2019) Educación técnico-profesional y autonomía económica de las mujeres jóvenes en América Latina y el Caribe. Serie Asuntos de Género N° 155. https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/44628/1/S1900198_es.pdf

CCSA (2020) How COVID-19 is changing the world: a statistical perspective. The Committee for the Coordination of Statistical Activities. https://unstats.un.org/unsd/ccsa/documents/covid19-report-ccsa.pdf

Chávez, N. M. y Ríos, H. (2014). Discriminación salarial por género “efecto techo de cristal”. Caso: siete áreas metropolitanas de Colombia. Revista Dimensión Empresarial, 12 (2), 29-45. Doi: 10.15665/rde.v12i2.276

Corretgé Bergua, Roser, & Miret Martí, Jordi. (2018). Adaptación de los estándares GRI y creación de indicadores de RSU: Un trabajo conjunto de la Universitat de Barcelona y la Universitat Pompeu Fabra. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 12(1), 137-155. https://dx.doi.org/10.19083/ridu.12.710

Consejería presidencial para la equidad de la mujer. (2020) Boletin de Género. Situaciones de las mujeres en el empleo formal e informal. http://www.observatoriomujeres.gov.co/archivos/publicaciones/Publicacion_21.pdf

David, M.E. (2015) Women and Gender Equality in Higher Education? Education Sciences, (5),10-25. Doi: 10.3390/educsci5010010

DANE (2021) Mercado Laboral según Sexo. Boletín Técnico. Trimestre móvil noviembre 2020 –enero 2021. https://www.DANE.gov.co/files/investigaciones/boletines/ech/ech_genero/boletin_GEIH_sexo_nov20_ene21.pdf

DANE (2020a) Boletín Técnico. Gran Encuesta Integrada de Hogares, Febrero - abril 2020. https://www.DANE.gov.co/files/investigaciones/boletines/ech/ech_genero/bol_eje_sexo_feb20_abr20.pdf

DANE (2020b) Mercado Laboral según Sexo.

https://www.DANE.gov.co/index.php/estadisticas-por-tema/mercado-laboral/segun-sexo/mercado-laboral-historicos

DANE (2020c) Informe sobre cifras de empleo y brechas de género. Cambios en el empleo y brechas de género. Cambios en el empleo en actividades de cuidado remunerado a raíz del Covid-19. Recuperado de: https://www.DANE.gov.co/files/investigaciones/boletines/ech/Informe-sobre-cifras-de-empleo-y-brechas-de-genero-10-2020.pdf

DANE (2018) Boletín técnico Cuenta Satélite de Economía del Cuidado -CSEC2017. https://www.DANE.gov.co/files/investigaciones/boletines/cuentas/ec/Bol_CS_Econo_cuidado_TDCNR_2017.pdf

DANE (2018) Fuerza laboral y Educación. Sistema Estadístico Nacional Colombia. https://www.DANE.gov.co/index.php/estadisticas-por-tema/educacion/fuerza-laboral-y-educacion

Gallardo, D., Moneva, J. y Sánchez, M. (2016) Divulgación de la Responsabilidad Social Corporativa Interna. AECA Revista de la Asociación Española de Contabilidad y Administración de Empresas, 166, 3-7.

GRI (2020) GRI 405 Diversidad e Igualdad de Oportunidades 2016 GRI standards. https://www.globalreporting.org/standards/media/1460/spanish-gri-405-diversity-and-equal-opportunity-2016.pdf

Jacobs, J. E. (2003) Gender Equality and Higher Education, Annual Review of Sociology, 22 (1), 153-185. Doi: 10.1146/annurev.soc.22.1.153

ILO (2008) Promoting equity gender -neutral job evaluation for equal pay: A step by step guide, International labour office.

ILO (2017) Reducir los déficits de trabajo decente durante periodos de poco crecimiento. https://www.ilo.org/global/research/publications/what-works/WCMS_543793/lang--es/index.htm

Quintero, O. (2016) La creciente exclusión de las mujeres de la Universidad Nacional de Colombia. Nómadas, (44), 123-145. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-75502016000100008

Martínez, P, (2006) El método de estudio de caso Estrategia metodológica de la investigación científica. Pensamiento & Gestión, 20, 165-193 https://www.redalyc.org/pdf/646/64602005.pdf

Manandhar, H., Buse, Nosrati, Magar (2018) Gender, health and the 2030 agenda for sustainable development. Bulletin of the World Health Organization, 96, 644-653. doi: http://dx.doi.org/10.2471/BLT.18.211607

Ministerio de educación Nacional - MEN (2016) Compendio Estadístico de la Educación superior colombiana. https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-360739_recurso.pdf

Ministerio de educación Nacional - MEN (2018) Referentes de calidad. Una propuesta para la evolución del aseguramiento de la calidad. https://www.mineducacion.gov.co/1759/w3-article-369045.html

Mollis, M. (2014). Administrar la crisis de la educación pública y evaluar la calidad universitaria en América Latina: dos caras de la misma reforma educativa. Revista de la Educación Superior, 43 (169), 25-45. Doi: 10.1016/j.resu.2014.01.001

Ordorika. I. (2015) Equidad de género en la Educación Superior. Revista de la Educación Superior Resu, XLIV (2) (174), 7-17. https://www.redalyc.org/pdf/604/60439229001.pdf

OEA (2011) Desigualdad e Inclusión Social en las Américas, Organización de los estados Americanos, Recuperado el 25 de Agosto de 2019 en https://www.oas.org/docs/desigualdad/libro-desigualdad.pdf

OIT (2018a) La participación laboral de las mujeres aumenta, pero el camino a la igualdad aún es largo en América Latina y el Caribe, Organización Internacional del trabajo. Naciones Unidas. Recuperado el 27 de Julio de 2019 en https://www.ilo.org/americas/sala-de-prensa/WCMS_619953/lang--es/index.htm

OIT (2018b) Panorama Temático Laboral. Presente y futuro de la protección Social en América y el Caribe. Organización Internacional del trabajo. Recuperado el 2 de Septiembre de 2019 en https://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/---americas/---ro lima/documents/publication/wcms_633654.pdf

OLE (2017) Se reduce brecha salarial entre hombres y mujeres recién graduados en Colombia, Observatorio Laboral para la Educación, Recuperado el 8 de Junio de 2019 en https://www.mineducacion.gov.co/1759/w3-article-363240.html

Onsalo, Paniagua y Cortes (2013) Barreras de género en el desarrollo profesional de mujeres. Rev. de la Construcción (12)1. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-915X2013000100009

Organización Panamericana de la Salud - OPS (2019) Informe de la Comisión de la Organización Panamericana de la Salud sobre Equidad y Desigualdades en Salud en las Américas. Organización Panamericana de la Salud.

Okenwa-Emgwa, L., von Strauss, E. (2018). Higher education as a platform for capacity building to address violence against women and promote gender equality: the Swedish example. Public Health Reviews,39 (31). Doi: 10.1186/s40985-018-0108-5

Departamento Nacional de Planeación - DNP (2019) Bases del Plan Nacional de Desarrollo (2018-2022), Pacto por Colombia Pacto por la equidad. https://adsdatabase.ohchr.org/IssueLibrary/COLOMBIA_Bases%20del%20Plan%20Nacional%20de%20Desarrollo%202018-2022.pdf#search=America%20Latina

Sistema Nacional de Información de la educación Superior - SNIES (2020) Información Poblacional. Estadísticas históricas de la Educación superior en Colombia. https://hecaa.mineducacion.gov.co/consultaspublicas/ies

Departamento Nacional de Planeación - DNP (2020) Trazador presupuestal para la equidad de la mujer. Informe al Congreso de la Republica. http://www.observatoriomujeres.gov.co/archivos/publicaciones/Publicacion_32.pdf

Reyes Jardínez, L. & García Doussat, Y. (2009) Procedimiento para el Perfeccionamiento de la Gestión del Capital Humano. Ciencias Holguín, 15 (2), 1-14.

Antonio, P., Rodrigues, Goncalvez, H. & Peixeira Marques, C. (2013) Gender equality in institutions of higher education: Diagnosis and action plan for an institution of higher education in the north of Portugal. International Journal of Teaching and Education, 1(1), 18–51.

UNESCO (2020) Sustainable Development Goals. http://data.uis.unesco.org/#

UNFPA (2020) COVID-19: A Gender Lens. Protecting sexual and reproductive health and rigths and promoting gender equality, Technical Brief. March 2020. https://www.unfpa.org/sites/default/files/resource-pdf/COVID-19_A_Gender_Lens_Guidance_Note.pdf

Published

2021-12-20

Issue

Section

Original reflection article