Returns from education in labor income for formal and informal workers in the Junín region: 2016 – 2021

Authors

  • Juan Carlos Perez Ticse Universidad Nacional del Centro del Perú
  • Marco Antonio Arroyo Yupanqui Universidad Nacional del Centro del Perú
  • Linford Kits Porta Chuquillanqui Universidad Nacional del Centro del Perú
  • Jasi Carla Osores Espinoza Universidad Nacional del Centro del Perú

Keywords:

inequality, Heckman, Oaxaca-Blinder, Junín

Abstract

The objective of this article is to identify the main determinants of the “returns to education in labor income for formal and informal workers in the Junín region: 2016 -2021”. To do this, we use the ENAHO database for the period. 2016 to 2021, where we use the Mincer model, the Heckman methodology, and the Oaxaca-Blinder model. The results obtained were that men earn 22 % more than women in both sectors, highlighting that university higher education has positive effects in both sectors (14 % in the formal and 14.7 % in the informal); Work experience benefits the formal sector (0.262 %) but harms the informal sector (-0.006 %) and the place of residence positively influences both sectors (8.83 % in the formal sector and 9.02 % in the informal sector). The results of this study show that education continues to be a determining factor in the labor income of workers in the Junín region, both in the formal and informal sectors.

Author Biographies

Juan Carlos Perez Ticse, Universidad Nacional del Centro del Perú

Docente investigador de la Universidad Nacional del Centro del Perú. Huancayo. Perú

Marco Antonio Arroyo Yupanqui, Universidad Nacional del Centro del Perú

Docente investigador de la Universidad Nacional del Centro del Perú. Huancayo. Perú

Linford Kits Porta Chuquillanqui, Universidad Nacional del Centro del Perú

Investigador de la Universidad Nacional del Centro del Perú. Huancayo. Perú

Jasi Carla Osores Espinoza, Universidad Nacional del Centro del Perú

Egresada de la Universidad Nacional del Centro del Perú. Huancayo. Perú.

References

Aldama Chávez, G. W., Huillcahuari Huamani, S. V., Larico Flores, J. A. y Vargas Salazar, I. Y. (2022). Variación de los Determinantes del Ingreso por Actividad Principal en el Perú, 2019-2020. Transdisciplinary Human Education, 6(10), 1-12. https://doi.org/10.55364/the.Vol6.Iss10.114

Antón, J., Vera, J., Rodríguez, J. y Lara, N. (2020). Brecha salarial de género en los sectores público y privado del Ecuador. X-Pedientes Económicos, 4(9). http://portal.amelica.org/ameli/jatsRepo/392/3921939003/index.html

Arroyo, R. y Cusi, F. (2019). Determinantes del retorno de la educación en los ingresos laborales de los trabajadores en la región Junín - 2016 [Tesis de grado, Universidad Nacional del Centro del Perú]. https://repositorio.uncp.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12894/5325/T010_72326387_T.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Becker, G. S. (1998). Human capital. IEEE Software, 15(6), 107-109.

https://doi.org/10.1109/52.730859

Ben-Porath, Y. (1967). The Production of Human Capital and the Life Cycle of Earnings. Source: The Journal of Political Economy, 75(4), 352-365. https://doi.org/10.1086/259291

Chilan, K. y Viscarra, S. (2005). Análisis comparativo de la discriminación salarial por género entre el sector formal e informal del Ecuador 1995-2004 [Tesis de grado, Escuela Superior Politécnica del Litoral]. https://www.dspace.espol.edu.ec/bitstream/123456789/8311/3/8219.pdf

Daymont, T. N. y Andrisani, P. J. (1984). Job preferences, college major, and the gender gap in earnings. https://doi.org/10.2307/145880

Díaz, T. y Aleman, P. (2008). La Educación Como Factor de Desarrollo. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 23, 1-15. https://revistavirtual.ucn.edu.co/index.php/RevistaUCN/article/view/149

Fuentes, J., Palma, A., & Montero, R. (2005). Discriminación salarial por género en Chile: Una mirada global. Estudios de Economía, 32(2), 133-157. https://estudiosdeeconomia.uchile.cl/index.php/EDE/article/view/40326

Fukusaki, G., & Castro, J. (2010). Educación superior e ingresos laborales: estimaciones paramétricas y no paramétricas de la rentabilidad por niveles y carreras en el Perú [Articulo de investigación, Universidad del Pacífico]. Repositorio Institucional Universidad del Pacífico. https://repositorio.up.edu.pe/handle/11354/359?show=full

Heckman, J. (1979). Samples selection bias as a specification error. Econometrica, 47(1), 153-161. https://www.jstor.org/stable/1912352

Hinojosa Castro, F. A. (2022). Retornos a la educación: Un análisis por sectores económicos. Tesis para optar al título de Licenciado en Ciencias Económicas y Administrativas, Universidad ESAN. https://hdl.handle.net/20.500.12640/2946

Huilca, G. (2022). Diferencias en los ingresos laborales y el rol de la educación, la discriminación de género, las disparidades regionales y los tipos de remuneración, Perú 2020 [Tesis de grado, Universidad Nacional de San Agustín de Arequipa]. https://repositorio.unsa.edu.pe/server/api/core/bitstreams/27d742cf-281d-43a5-9067-c5ffc127f27a/content

Instituto Nacional de Estadística e Informática (INEI). (2020). Producción y empleo informal en el Perú. Cuenta Satélite de la Economía Informal 2007-2019, 7823-7830.

Layme, L. L. M. (2023). Eficiencia del gasto público en educación y su relación con el rendimiento académico a nivel de primaria y secundaria, por regiones en el Perú, 2014- 2018. Universidad Nacional de Juliaca. https://doi.org/10.26867/se.2019.v08i2.91

López, C. A. V., Urrea, F. y Fonnegra, J. B. C. (2009). Desigualdades sociodemográficas y socioeconómicas, mercado laboral y discriminación étnico-racial en Colombia: análisis estadístico como sustento de acciones afirmativas a favor de la población afrocolombiana.

https://www.researchgate.net/publication/336830075_Desigualdades_sociodemograficas_y_socioeconomicas_mercado_laboral_y_discriminacion_etnicoracial_en_Colombia_analisis_estadistico_como_sustento_de_acciones_afirmativas_a_favor_de_la_poblacion_afrocolo

Mamani-Choque, E. E., Larico-Flores, J. B., Mendoza-Choque, Z. J. y Calatayud-Mendoza, A. P. (2020). Returns of education in the labor market of dependent and independent workers by educational level and place of residence in Peru, 2010-2018. Revista Científica de La UCSA, 7(1), 12-22. https://doi.org/10.18004/ucsa/2409-8752/2020.007.01.012-022

Medina, P. F., & Portocarrero, J. V. (2019). El impacto económico de la brecha salarial por razones de género. Serie Igualdad y No Violencia, 12, 96. http://repositorio.dpe.gob.ec/handle/39000/2540

Mincer, J. (1974). Schooling, Experience, and Earnings. Human Behavior & amp. Social Institutions, 46,47-152. https://eric.ed.gov/?id=ED103621

Mincer, J. (1984). Human capital and economic growth. Economics of Education Review, 3(3), 195-205.

https://doi.org/10.1016/0272-7757(84)90032-3

Ministerio de Trabajo y Promoción del Empleo (MTPE). (2021). Reporte del empleo formal en la región Junín. Ministerio de Trabajo y Promoción del Empleo, 1, 6.

Mosquera, A. B. (2011). La educación y su efecto en la formación de capital humano y en el desarrollo económico de los países. Revista Apuntes del CENES, 30(51).

Oaxaca, R. (1973). Male-female wage differentials in urban labor markets. International Economic Review, 14 (Issue 3). http://www.jstor.orgStableURL:http://www.jstor.org/stable/2525981Accessed:30-03-201505:34UTChttp://www.jstor.org/page/info/about/policies/terms.jsp

Ordóñez-Castaño, I. A. y Sanabría-Domínguez, J. A. (2014). Retornos de la educación para los trabajadores formales e informales en Cali: una aproximación con regresiones cuantílicas y splines lineales. ENTRAMADO, 10(2), 12-22. https://doi.org/10.18041/entramado.v10n2.20225

Portes, A. (1998). En torno a la informalidad ensayo sobre teoría y medición de la economia no regulada. Perfiles Latinoamericanos, 13, 259-262.

https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=11501310

Quispe Mamani, E. L. (2021). Retornos Económicos de la Educación Superior Universitario en el Mercado Laboral Peruano, periodo 2018.

Ramírez, C. C. (2012). La Educación como factor determinante de los ingresos laborales en el Perú. Universidad peruana Cayetano Heredia.

Recio, A. (1997). Trabajo, personas, mercados: Manual de economía laboral. https://books.google.com.pe/books?id=FqckDVm9-8kC&pg=PA3&hl=es&source=gbs_selected_pages&cad=1#v=onepage&q&f=false

Roldán Vásquez, P. y Ospino Hernández, C. (2022). ¿Quiénes terminan en la informalidad?: impacto de las características y el tiempo de búsqueda. Revista de Economía del Caribe, 4, 149-180. https://doi.org/10.14482/ecoca.04.417.007

Salinas, J. R. D., González, S. A. I. y Marín, L. J. (2012). Características de la Población Ocupada en Colombia: Un análisis del perfil de los formales e informales. Perfil de Coyuntura Económica, 20, 57-86.

Schultz, T. (1961). Investment in Human capital. American Economic Association, 51(1), 1-17.

https://www.jstor.org/stable/1818907

Siancas, M. (2021). Retornos de la educación y experiencia laboral de los jefes de hogar en la región de Piura, 2019 (pp. 21-24). Universidad Nacional de Frontera.

http://repositorio.unf.edu.pe/handle/UNF/61

Smith, A. (1776). La riqueza de las naciones.

Turco, J. (2013). Retornos a la educación en la macro región centro del Perú: 2005 - 2012.

Uribe, J. I., & Ortiz, C. H. (2006). Informalidad laboral en Colombia 1988-2000: Evolución, teorías y modelos. Perfiles de Economía, 13, 174-214 https://doi.org/10.25100/peu.307

Vega, P. y Granda, D. (2020). Descomposición de las brechas de ingresos entre trabajadores del sector formal e informal en el periodo 2007 - 2016. Revista Económica, 7(1), 11-17. https://revistas.unl.edu.ec/index.php/economica/article/view/798

Vicens, J. (2012). Descomposición Oaxaca - Blinder en modelos lineales y no lineales. (Centro Gauss, 20).

https:// www.uam.es/uam/media/doc/1606862171313/blinder-oaxaca.pdf

Yamada, G. (2006). Retornos a la educación superior en el mercado laboral: ¿Vale la pena el esfuerzo? http://hdl.handle.net/11354/309

Zamora Rodríguez, M. L. (2023). Capital humano: Actor clave para el desarrollo de la innovación empresarial. Gecontec, 11(2), 90-118. https://doi.org/10.5281/zenodo.10431438.

Published

2024-12-30

Issue

Section

Science article