About Hermeneutics Origin, History and its Relationship with Art and Music [Spanish]

Authors

  • Pilar Jovanna Holguin Tovar Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
  • Manuel Oswaldo Avila Vasquez Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia

Keywords:

hermeneutics, comprehension, interpretation, content , music meaning

Abstract

Our goal is to explain the history of Hermeneutics from its mythical origins to the way in which it was received in the field of music, as a method of analysis, in order to reveal the content and meaning of the works. The different areas assigned to the term Hermeneutics in philosophy and the arts will be discussed. To carry out
these considerations, in the first part, the mythical origin, a succinct history of the term is introduced, and the bridge established by H-G Gadamer between Hermeneutics and art, is presented. In the second part of the text, the conformation of musical
Hermeneutics, its development in the field of music through musical analysis and its purposes, is shown. Finally, the meeting points of the differences between the position assumed by philosophy, philosophical hermeneutics, and that adopted in the field of music, are stated.

Author Biographies

Pilar Jovanna Holguin Tovar, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia

Licenciada en Música de la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia. Magister en Filosofía Latinoamericana en la Universidad Santo Tomás. Estudiante del Doctorado en Humanidades y Artes -mención Música- de la Universidad Nacional de Rosario (Argentina) Docente asociada Escuela de Música Uptc.

Manuel Oswaldo Avila Vasquez, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia

Filósofo, Magister en Filosofía, Doctor en Filosofía. Profesor titular Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia. Cofundador del grupo de investigaciones filosóficas Kairos

References

Aristóteles (1994). De anima (Acerca del Alma). Madrid: Gredos.

Agawu, K. (1996). Music Analysis Versus Musical Hermenéutics. The American Journal of Semiotics, 13, 9-24. doi: 10.5840/ajs1996131/42

Agawu, K. (2012). La música como discurso. Aventuras semióticas en la música romántica. S. Villegas (trad.). Buenos Aires: Eterna Cadencia.

Bent, I. (1994). Music Analysis in the Nineteen Century (vol. II). Cambridge: Cambridge University Press.

Bent, I. (1995). Plato-Beethoven: A Hermeneutics for Nineteenth-Century Music? Indiana Theory Review, 16, 1-33. Recuperado de: https: // www.jstor.org/ stable / 24044518

Egeland Hansen, F. (2006). Layers of Musical Meaning. Copenhagen: Museum Tusculanum Press.

Gadamer, H. G. (1977). Verdad y método. Fundamentos de una hermenéutica filosófica. A. Agud Aparicio y R. de Agapito (trads.). Salamanca: Ediciones Sígueme.

Gadamer, H. G (1993). Arte y Verdad de la palabra. J. Francisco Zúñiga (trad.). García Barcelona: Paidós.

Gadamer, H. G. (1996). Estética y Hermenéutica. A. Gómez Ramos (trad.). Madrid: Tecnos.

Grondin, J. (2008). ¿Qué es hermenéutica? A. Martínez Riu (trad.). Barcelona: Herder.

Gruber, G. (1996). Musical Hermeneutics in the Past Two Decades: Some Reflectios on German and Austrian Publications. The American Journal of semiotics, 13(1-4), 43-59. Doi: 10.5840 / ajs1996131 / 44

Guzmán Naranjo, A. (2007). Historia crítica de las teorías de la música y los modelos de análsis musical. Cali: Universidad del Valle.

Heidegger, M. (2000). Ontología. Hermenéutica de la Facticidad. J. Aspiunza (trad.). Madrid: Alianza.

Homero (1954). Himno a Hermes. En L. Segalá y Estalella (trads.), Obras completas (pp. 783-797). Buenos Aires: Ateneo.

Kramer, L. (1990). Musica as Cultural Practice 1800-1900. California: University of California Press.

Kramer, L. (2011). Interpreting Music. Berkeley: University of California Press.

Nattiez, J. J. (1994). La comparación de los análisis desde el punto de vista semiológico (A propósito del tema de la Sinfonía en sol menor, K.550, de Mozart). En L. Ceriotto (trad.), Procedimientos analíticos en musicología (pp. 17-54.). Buenos Aires: Instituto Nacional de Musicología “Carlos Vega”.

Platón (2007). Diálogos I-Ión. Emilio Lledó (trad.). Madrid: Gredos.

Platón (2006). Diálogos V-Sofista. Teeteto. Fernando García Romero (trad.). Madrid: Gredos.

Rothfarb, L. A. (1992). Hermeneutics and Energetics: Analytical Alternatives in the Early 1900s. Journal of Music Theory, 36(1), 43-68. Doi: https://doi.org/10.2307/843909

Savage, R. (2010). Hermeneutics and Music Criticism. New York: Routledge Taylor & Francis Group.

Sobrino, R. (2005). Análisis musical: de las metodologías del análisis al análisis de las metodologías. Revista de Musicología, 28(1), 667-696. Doi: 10.2307 / 20798094

Tomlinson, G. (1996). Music in Renaissance Magic: Toward a Historiography of Others. Chicago: The University Chicago Press.

Published

2022-01-19

Issue

Section

Articles