Dionisos, the queer God [Spanish]

Authors

  • Ricardo Andrés Espinoza Lolas Universidad Católica de Valparaíso (Valparaíso, Chile)

Abstract

This article tries to show how certain categories of current feminism allow us to “decolonize” what is most characteristic of the Greek world, that is, the gods, in general; and, especially, the god Diónysos. In this way, what Nietzsche pointed out about the god takes on a more innovative and, at the same time, Dionysian nuance. And, for example, the god Diónysos would be better understood if categorized as Queer. That category makes visible the way the god operates performatively, and what is at stake here is how we understand the body; and, ultimately, the human, as articulated with things.


Author Biography

Ricardo Andrés Espinoza Lolas, Universidad Católica de Valparaíso (Valparaíso, Chile)

Académico, escritor, teórico crítico y filósofo chileno. Doctor en Filosofía por la UAM y catedrático de Historia de la Filosofía Contemporánea de la Pontificia Universidad Católica de Valparaíso.

References

<div>Benjamin, W. (1989). La obra de arte en la época de su reproductibilidad técnica. En J. Aguirre (trad.). Discursos Interrumpidos I (pp. 15-62). Buenos Aires: Taurus.</div><div><br /></div><div><br /></div><div>Boecio (1985). La consolación de la Filosofía. P. Masa (trad.). Madrid: Sarpe.</div><div><br /></div><div><br /></div><div>De Santos Otero, A. (ed.) (2017). Los Evangelios Apócrifos (edición crítica y bilingüe). Madrid: BAC.</div><div><br /></div><div><br /></div><div>Butler, J. (1993). Cuerpos que importan. Sobre los límites materiales y discursivos del ‘sexo’. A. Boixo (trad.). Buenos Aires: Paidós.</div><div><br /></div><div><br /></div><div><div>Escrituras Tripod (s.f.). Evangelio de María Magdalena, códice copto berolinense. Recuperado de: http://escrituras.tripod.com/Textos/EvMagdalena.htm</div><div><br /></div><div><br /></div><div>Espinoza, R. (2016). Hegel y las nuevas lógicas del mundo y del Estado. Madrid: Akal.</div><div><br /></div><div><br /></div><div>Espinoza, R. (2018). Capitalismo y empresa. Hacia una Revolución del NosOtros. Santiago: Libros Pascal.</div><div><br /></div><div><br /></div><div>Espinoza, R. (2019a). EVADIR… Desde el Joker a la revolución del NosOtros… por medio de la Asamblea Constituyente. En C. Balbontín y R. Salas (comps.), EVADIR: la filosofía piensa la revuelta de octubre (pp. 70-82). Santiago de Chile: Plaza y Valdés.</div><div><br /></div><div><br /></div><div>Espinoza, R. (2019b). NosOtros. Manual para disolver el Capitalismo. Madrid: Morata.</div><div><br /></div><div><br /></div><div>Espinoza, R. (2020) (en prensa). Pandemia, Capitalismo e Ideología. En VV. AA, Covidosofía. Barcelona: Paidós.</div><div><br /></div><div><br /></div><div>Espinoza, R. (2021) (en prensa). Nietzsche y el Laberinto de Ariadna. Madrid: Akal.</div><div><br /></div><div><br /></div><div>Entrevista a Paul Beatriz Preciado, por Jesús Carrillo. En https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&amp;pid=S0104-83332007000100016</div><div><br /></div><div><br /></div><div>Fonseca, C. y Quintero, M. L. (2009). La Teoría Queer: la de-construcción de las sexualidades periféricas. Revista Sociológica, 24(69). En http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&amp;pid=S0187-01732009000100003</div><div><br /></div><div><br /></div><div>Gamkrelidze, T. e Ivanov, V. (1990). La protohistoria de las lenguas indoeuropeas. Madrid: Investigación y Ciencia.</div><div><br /></div><div><br /></div><div>Graves, R. y Patai, R. (1998). Los mitos hebreos. J. Sánchez García-Gutiérrez (trads.). Madrid: Alianza.</div><div><br /></div><div><br /></div><div>García Gual, C. (1979). Nota 1. En Eurípides. Tragedias III, Bacantes. Madrid: Gredos.</div><div><br /></div><div><br /></div><div>Génesis (1:3)</div><div><br /></div><div><br /></div><div>Gigon, O. (2000). Los orígenes de la filosofía griega. M. Carrión Gútiez (trad.). Madrid: Gredos.</div><div><br /></div><div><br /></div><div>Heródoto, Libro II, 52-53.</div><div><br /></div><div><br /></div><div>Hesíodo, Teogonía, 116-124.</div><div><br /></div><div><br /></div><div><div>Homero, Iliada, 6; 130 y ss.</div><div><br /></div><div><br /></div><div>Llevadot, L. (2011). ¿Por qué Abraham no puede hablar?: Kierkegaard, Derrida y la Justicia por-venir. Pensamiento, 67(251), 33-55. https://revistas.comillas.edu/index.php/pensamiento/article/view/1646</div><div><br /></div><div><br /></div><div>Llevadot, L. (2020). Jacques Derrida: Democracia y soberanía. Barcelona: Gedisa.</div><div><br /></div><div><br /></div><div>Mérida, R. (2002). Sexualidades transgresoras. Barcelona: Icaria Editores.</div><div><br /></div><div><br /></div><div>Nietzsche, F. (1974). Ecce homo. A. Sánchez Pascual (trad.). Madrid: Alianza.</div><div><br /></div><div><br /></div><div>Nietzsche, F. (1990). El nacimiento de la tragedia. Andrés Sánchez Pascual (trad.). Madrid: Alianza.</div><div><br /></div><div><br /></div><div>Nietzsche, F. (1994). Así habló Zaratustra. A. Sánchez Pascual (trad.).</div><div><br /></div><div><br /></div><div>Nietzsche, F. (1999). Cinco prólogos para cinco libros no escritos. A. Sánchez Pascual (trad.). Madrid: Arena Libros.</div><div><br /></div><div><br /></div><div>Nietzsche, F. (2010). El Anticristo. A. Sánchez Pascual (trad.). Madrid: Alianza.</div><div><br /></div><div><br /></div><div>Otto, W. (1987). Die Glitter Griechenlands. Fráncfort del Meno: Vittorio Klostermann.</div><div><br /></div><div><br /></div><div>Otto, W. (2002). Los dioses de Grecia. R. Berge y A. Murguía Zuriarrain (trads.).Madrid: Siruela.</div><div><br /></div><div><br /></div><div>Otto, W. (2017). Dioniso. C. García Ohlrich (trad.). Barcelona: Herder.</div><div><br /></div><div><br /></div><div>Ovidio. (2000). Metamorfosis. J. C. Fernández Corte (trad.). Madrid: Gredos.</div><div><br /></div><div><br /></div><div>Platón (2000). El Político, 268d-277a. Obras Completas V. M. I. Santa Cruz (trad.). Madrid: Gredos.</div><div><br /></div><div><br /></div><div>Rushdie, S. (2018). Los versos satánicos. J. Antonio Miranda Vidal (trad.). Barcelona: Debolsillo.</div><div><br /></div><div><br /></div><div>Schelling, F.W.J. (1991). Philosophie de la Révélation. Livre II. París: PUF.</div><div><br /></div><div><br /></div><div>Schelling, F.W.J. (2004). Investigaciones filosóficas sobre la esencia: libertad humana y los objetos con ella relacionados. A. Leyte (trad.). Barcelona: Anthropos.</div><div><br /></div><div><br /></div><div>Zubiri, X. (1988). El hombre y Dios. Madrid: Alianza Editorial.</div><div><br /></div><div><br /></div><div>Zubiri, X. (1989). Estructura dinámica de la realidad. Madrid: Alianza.</div><div><br /></div><div><br /></div><div><div>Zubiri, X. (1993). El problema filosófico de la historia de las religiones. Madrid:</div><div>Alianza.</div><div><br /></div><div><br /></div><div>Zubiri, X. (2018). Naturaleza, Historia, Dios. Madrid: Alianza.</div></div></div></div>

Published

2020-11-14