Disruptive Writings in the Greater Caribbean from the Dominican Republic and Cuba: Rita Indiana and Ena Lucía Portela.

Authors

  • Adriana Rosas Consuegra Universidad Nacional de Colombia
  • César Mora Moreo Universidad de Guadalajara

Keywords:

carribean literature, literary style, writing, Rita Indiana, Ena Lucía Portela

Abstract

This article analyzes the writing of Rita Indiana and Ena Lucía Portela, authors from the Greater Caribbean, known for their disruptive and unique style that challenges various literary conventions. Rita Indiana's La mucama de Omicunlé (2015) will be taken as a case study, examining the elements of her style that subvert both writing and structural impositions, while also questioning aspects inherited from colonization. Also, Ena Lucía Portela's Cien botellas en una pared (2010) will be addressed, highlighting its intertextual construction, the questioning of boundaries between fiction and reality, and its parody of the literary genre of noir novels. Taking into consideration these innovative and tempestuous literary styles, this article aims to contribute to the study of writing forms, a field that remains underexplored, particularly concerning Latin American and Caribbean female authors.

Author Biographies

Adriana Rosas Consuegra, Universidad Nacional de Colombia

Doctor in Literary Theory and Comparative Literature from the Autonomous University of Barcelona. Writer and academic researcher. Professor in the Master’s Program in Creative Writing at the National University of Colombia. Her research focuses on Caribbean authors, decolonization processes, Colombian women writers, and the analysis of forced displacement in Colombia, especially through film, literature, and art.

César Mora Moreo, Universidad de Guadalajara

Master in Mexican Literature Studies from the University of Guadalajara. Author of the novel Al final, el océano and the short story collection Alas para lanzarme de un puente y volar. His research interests include cultural studies, the relationship between literature and film, and media studies.

References

Alemany Bay, C. (2019). ¿Una nueva modalidad de lo insólito en tiempos posmodernos?: la narrativa de lo inusual. En N. Álvarez Méndez & A. Abello Verano (Eds.), Realidades fracturadas: estéticas de lo insólito en la narrativa en lengua española (1980-2018) (pp. 307-324). Visor Libros.

Araújo, N. (2003). Erizar y divertir: la poética de Ena Lucía Portela. En: Diálogos en el umbral. 82-111. Santiago de Cuba, Editorial Oriente.

Benítez Rojo, A. (1998). La isla que se repite: el Caribe y la perspectiva posmoderna. Barcelona: Casiopea, Colección Ceiba.

Barthes, R. (1994). El susurro del lenguaje. Más allá de la palabra y de la escritura. Paidós.

Barthes, R. (2011a). El Grado cero de la escritura y nuevos ensayos críticos. Siglo veintiuno editores.

Barthes, R. (2011b). El placer del texto y lección inaugural. Siglo veintiuno editores.

Birkenmaier, A. (2014). El linchamiento, el teléfono móvil y la gran ciudad: dos ficciones negras de Ena Lucía Portela. Mitologías Hoy, 10, 63-71. https://raco.cat/index.php/mitologias/article/view/285563.

Bustamante Escalona, F. (2017). Rita Indiana Hernández: una escritura que retuerce los márgenes y los paradigmas de representación identitaria. En F. Bustamante Escalona (Ed), Rita Indiana Archivos (259-289). Ediciones Cielonaranja.

Condé, Maryse. (2019). Corazón que ríe, corazón que llora. Salamanca: Impedimenta.

Fanon, F. (2016). Piel negra, máscaras blancas. Madrid: Ediciones Akal.

García Robayo, M. (2015). Hasta que pase un huracán. Bogotá: Laguna Libros.

Golubov, N. (1995). La masculinidad, la feminidad y la novela negra. Anuario de Letras Modernas, 5, 99-121. https://doi.org/10.22201/ffyl.01860526p.1992.5.935.

Estévez Ballestero, M. A. (2019). Cuerpos del Desastre: Mutantes, Transformistas y (A)normales. Caracol, (18), 83-100. https://doi.org/10.11606/issn.2317-9651.v18i18p83-100.

Herrmann, J. B., van Dalen-Oskam, K., & Schöch, C. (2015). Revisiting Style, a Key Concept in Literary Studies. Journal of Literary Theory, 9(1), 25–52. https://doi.org/10.1515/jlt-2015-0003

Hey-Colon, R. (2023). Channeling Knowledges. Water and Afro-diasporic Spirits in Latinx and Caribbean Worlds. Texas: University of Texas Press.

La mucama de Omicunlé obtiene el Gran Premio de Literatura. (2017). Librería Siglo. Recuperado de https://libreriasiglo.com/noticias-eventos/ver/81-premio-mucama-de-omincunle.html

López, M. (2011). Tras el legado de Marlow: novelas cubanas de hoy. América Latina Hoy, 58, 81-99.

López, M. & Portela, E.L. (2009). Ena Lucía Portela. Entrevista. Hispamerica, Abril, Año 38, No. 112, 49-59.

Nancy, J. (2009). La evidencia del filme. El cine de Abbas Kiarostami. Errata naturae ediciones.

Martín Sevillano, A. B. (2014). Violencia de género en la narrativa cubana contemporánea: deseo femenino y masculinidad hegemónica. Hispanic review, 82(2), 175-197.

Portela, E.L. (2010). Cien botellas en una pared. Doral. Florida: Stockcero.

Portela, E.L. (2009). El viejo, el asesino, yo y otros cuentos. Doral. Florida: Stockcero.

Portela, E.L. (2017). Con hambre y sin dinero. La Habana: Ediciones Unión.

Previtera. R. (2014). Entre intertexto y paratexto: los juegos cultos de Ena Lucía Portela. Mitologías Hoy, 10, 115-127. https://raco.cat/index.php/mitologias/article/view/v10-previtera

Rita Indiana (2015). La mucama de Omicunlé. Cáceres: Periférica.

Roas, D. (2006). Hacia una teoría sobre el miedo y lo fantástico. Semiosis,2 (3), 95-116.

Robinson, (1985). Style and Personality in the Literary Work. The Philosophical Review, 94(2), 227-247. http://www.jstor.org/stable/2185429.

Romo Carmona, M. (2013). No se puede ser cubano en cualquier parte: la metáfora del derrumbe en La fiesta vigilada y Cien botellas en una pared. Crítica Hispánica, 35(2), 240-254. https://academicworks.cuny.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1233&context=cc_oers.

Published

2025-06-17

Issue

Section

Monographic: Afro-Caribbean Sea Letters