Abstraction: A Hermeneutics about Nature from Scientific and Economic Languages
Keywords:
science, capitalism, ethics, conscience, modernity.Abstract
This article understands the influence of abstraction, in the man-nature relationship, from a hermeneutic perspective. Modernity had as its objective the instrumentalization of nature through technical abstraction from the unified mathematical system, giving way to various consequences that deteriorated the environment and affected the quality of life. It is necessary to generate an ethical conscience in which man is responsible for his actions in relation to nature and himself.
References
Aguiló, A. (1997). Reflexiones sobre la abstracción. Taula: Quaderns de pensament, (27-28), 155-164. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=126025.
Arango, A., Galindo, J., Revelo, J., y Santiago, M. (2015). Selva Mater: crisis ambiental y modernidad, capitalismo y energía, desarrollo y espíritu humano. Aletheia 7(1), 70-87. Recuperado de: http://aletheia.cinde.org.co/index.php/ALETHEIA/article/view/239
Arendt, H. (2009). La condición humana. Gil, R. (Trad.). Buenos Aires: Paidós.
Bachelard, G. (2000). La formación del espíritu científico: contribución a un psicoanálisis del conocimiento objetivo. J. Babini (Trad.). Buenos Aires: Siglo XXI.
Bauman, Z. (2000). Trabajo, consumismo y nuevos pobres. V. Boschiroli (Trad.). Barcelona: Gedisa.
Berman, M. (1987). El Rencantamiento del Mundo. S. Bendersky, y F. Huneeus, (Trad.s). Buenos Aires: Cuatro Vientos.
Bilbeny, R. (1993). El idiota moral: La banalidad del mal en el siglo XX. Barcelona: Anagrama.
Burgoa, L. (2019). El conocer abstracto a través del lenguaje. Estudios Filosóficos, 68(198), 272-301. Recuperado de: search-ebscohost-com.consultaremota.upb.edu.co/login.aspx?direct=true&db=fua&AN=138354031&lang=es&site=ehost-live
Covarrubias, F., Cruz, M. G. y Arceo, M. G. (2011). El problema del “sentido” de la naturaleza. Quivera, 13(2), 34-51. Recuperado de: www.redalyc.org/articulo.oa?id=40119956003.
Dasuky, S. (2011). Comentarios sobre la relación psicoanálisis y libertad: La cuestión del sujeto del inconsciente. Medellín: Universidad Pontificia Bolivariana.
Descartes, R. (2011). Descartes. Obras Completas. Discurso del método, pp. 95-152. C. Florez (Trad.). Madrid: Gredos.
Foucault, M. (1968). Las palabras y las cosas. Una arqueología de las ciencias humanas. E. Frost (Trad.). Buenos Aires: Siglo XXI.
Foucault, M. (1983). Nietzsche, la genealogía, la historia. Sociología: Revista De La Facultad De Sociología De Unaula, (5), 5-15. Recuperado de: https://publicaciones.unaula.edu.co/index.php/sociologiaUNAULA/article/view/9
Francisco, Santo Padre (2015). Carta encíclica Laudato si’. Sobre el cuidado de la casa común. Roma: Tipografía Vaticana.
Gadamer, H. G. (2001). El estado oculto de la salud. N. Machain (Trad.). Barcelona: Gedisa.
Gadamer, H. G. (1999). Verdad y Método I. A. Aparicio y R. Agapito. (Trad.). Salamanca: Sígueme.
García, F. (2019) Tiempo disfórico y naturaleza. El mal-estar ecológico del siglo XXI, sur-norte. Medellín: Universidad Pontificia Bolivariana.
García-Marín, E y Agudelo, L. J. (2020). Actualidad del discurso ecológico: una ética del cuidado. En: C. Giraldo, W. E. Grisales y C. A. Arboleda. (comps.), Derecho, Filosofía y Sociedad (pp. 185-202). Medellín, Colombia: Sello Editorial Universitario Americana.
García, M. E. y Garcés, L. (2018). La filosofía y la naturaleza. Pensamiento Americano, 11(21), 71-78. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/8713905.pdf
Grooten M., Juffe Bignoli, D. y Petersen, T. (2022). Informe planeta vivo 2022. Hacia una sociedad con la naturaleza en positivo. WWF. Recuperado de: descarga_informe_planeta_vivo_2022.pdf
Hadot, P. (2015). El Velo de Isis. M. Cucurella (Trad.). Barcelona: Alpha Decay.
Heidegger, M. (1994). Serenidad. A. de Zubiaurre (Trad.). Universidad Nacional de Colombia, (3), 22-28. Recuperado de: https://ciudadanoaustral.org/biblioteca/13.-Heidegger-Serenidad.pdf
Heidegger, M. (2009). La pregunta por la cosa. J. García (Trad.). Catalunya: Palamedes.
Heidegger, M. (2006). Prolegómenos para una historia del concepto de tiempo. J. Aspiunza (Trad.). Madrid: Alianza.
Husserl, E. (2006). Investigaciones lógicas I. M.García Morente y J. Gaos (Trads.). Madrid: Alianza.
Husserl, E. (2008). La crisis de las ciencias europeas y la fenomenología trascendental. J. Iribarne (Trad.). Buenos Aires: Prometeo Libros.
La Agencia de la ONU para los Refugiados (s.f.). Cambio climático y desplazamiento por desastres. ACNUR. Recuperado de: www.acnur.org/cambio-climatico-y-desplazamiento-pordesastres.html#:~:text=El%20cambio%20clim%C3%A1tico%20afecta%20a,
las%20personas%20a%20cruzar%20fronteras
López, R. (2005). La respuesta ética: una necesidad impostergable. Medellín: Universidad Pontificia Bolivariana.
Mascaró, L. (2016). El proyecto matemático de la naturaleza en la filosofía heideggeriana del período de Marburgo (1923-1927). Tópicos (México), (50), 95-122. Recuperado de: www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0188-66492016000100005&lang=es.
Megías, J. (2015). El dominio sobre la naturaleza: de la moderación escolástica al relativismo Kantiano. Persona y derecho, 70, 147-169. https://doi.org/10.15581/011.70.147-169
Miralbell, I. (2008). La teoría aristotélica de la abstracción y su olvido moderno. Sapientia, 63(223), 2-27. Recuperado de: http://bibliotecadigital.uca.edu.ar/repositorio/revistas/teoria-aristotelica-abstraccion-olvido-moderno.pdf
Newton, I. (2016). Principios matemáticos de la filosofía natural. E. Rada (Trad.). EPub: Casc. Recuperado de: https://ww3.lectulandia.com/book/principios-matematicos-la-filosofia-natural-principia/
Organización Naciones Unidas (14 de septiembre de 2022). Frente a la crisis del agua, el mundo podría aprender mucho de la gestión de los pueblos indígenas. Noticias ONU. https://news.un.org/es/story/2022/09/1514361
Organización Naciones Unidas (s.f.). Agua. Paz, dignidad e igualdad en un planeta sano. www.un.org/es/global-issues/water.
Parra, J. & Arango, A. (2018). La economía del dónut: siete formas de pensar como un economista para el siglo XXI. Investigación y desarrollo, 26(2), 159-170. Recuperado de: http://dx.doi.org/10.14482/indes.26.2.330.
Sabato, E. (2015). Hombres y engranajes. Barcelona: Seix Barral. Sheffield, J. (8 de mayo 2020) Naturaleza y economía. La república. Net. Recuperado de: https://www.larepublica.net/noticia/
naturaleza-y-economia.
Smith, A. (1996). La riqueza de las Naciones. C. Rodríguez (Trad.). Madrid: Alianza.
Toledo, V. (2012). Diez tesis sobre la crisis de la modernidad. Polis, 11(33), 1-7. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-65682012000300014
Tomás de Aquino, S. (2001). Suma de Teología. J. Martorell (Trad.) Madrid: Biblioteca de Autores Cristianos.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Eidos

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:1. The Author retains copyright in the Work, where the term "Work" shall include all digital objects that may result in subsequent electronic publication or distribution.
2. Upon acceptance of the Work, the author shall grant to the Publisher the right of first publication of the Work.
The Author shall grant to the Publisher a nonexclusive perpetual right and license to publish, archive, and make accessible the Work in whole or in part in all forms of media now or hereafter known under a Creative Commons 3.0 License Attribution-NonCommercial 3.0 Unported CC BY-NC 3.0, or its equivalent, which, for the avoidance of doubt, allows others to copy, distribute, and transmit the Work under the following conditions: (a) Attribution: Other users must attribute the Work in the manner specified by the author as indicated on the journal Web site;(b) Noncommercial: Other users (including Publisher) may not use this Work for commercial purposes;
4. The Author is able to enter into separate, additional contractual arrangements for the nonexclusive distribution of the journal's published version of the Work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), as long as there is provided in the document an acknowledgement of its initial publication in this journal.
5. Authors are permitted, and Eidos promotes, to post online the preprint manuscript of the Work in institutional repositories or on their Websites prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (see The Effect of Open Access). Any such posting made before acceptance and publication of the Work is expected be updated upon publication to include a reference to the Eidos's assigned URL to the Article and its final published version in Eidos.