Phenomenological Horizons of the Spatiality in Being and Time: the Relevance of “Being-in” as a Way of Access to the Selfhood of Dasein [Spanish]

Authors

  • Juan José Garrido Periñán Universidad de Sevilla

Keywords:

Heidegger

Abstract

In order to get access to the specific way of being of Dasein, and from a certain radicalization of the existential “being-in”, this meditation constitutes a phenomenolo­gical attempt to analyze Spatiality in Heidegger’s Being and Time (1927). In this sense, it tries to develop this question in such a way that makes possible for the way of being of Dasein, which is often hidden by its own factual tendency to be understood as an intermundane entity, to show itself. This paper will show why the question concer­ning Spatiality in Being and Time was an indispensable one, although it was covered up by Temporality. The question concerning Spatiality is important because it is the medial horizon and the existential constitution of “being-in”, the spatiality of Dasein played a leading role in making Dasein’s way of being transparent. This transparency of Spatiality, which is based on Dasein’s possibility of un-distancing, was a first mode of Dasein’s having its own place in the world. first form of giving meaning to one’s own being. Because of the friction between the

Author Biography

Juan José Garrido Periñán, Universidad de Sevilla

Investigador Predoctoral FPU. Juan José Garrido Periñán
Subdirector de Differenz (Revista Internacional de estudios sobre Heidegger y sus derivas contemporáneas)

References

<p>Adrián, J.A. (2016). Guía de lectura de Ser y Tiempo. Vol.1. y 2. Barcelona: Herder.</p><p><br />Franck, D. (1986). Heidegger et le problème de l'espace. Paris: Éditions de Minuit.</p><p><br />Fräntzki, E. (1985). Die Kehre. Heideggers Schrift Vom Wesen der Wahrheit: Urfassungen und Druckfassungen. Pfaffenweiler: Centaurus- Verlagsgesellschaft.</p><p><br />Garrido-Periñán, J.J. (2014). Aperturidad e iluminación: el Dasein como ente iluminado. Aportaciones a Sein und Zeit de Martin Heidegger bajo el horizonte del claro del ser. Eikasia. Revista Internacional de filosofía 56, 203-216. Recuperado de: http://revistadefilosofia.com/numero56.htm</p><p><br />Garrido-Periñán, J.J. (2015a). Carta sobre el Humanismo: consideraciones del "ahí" del ser. ¿Es posible habitar el claro del ser? Eikasia: Revista Internacional de Filosofía 61, 302-320. Recuperado de: http://www.revistadefilosofia.org/numero60.htm</p><p><br />Garrido-Periñán, J.J. (2015b). Un diálogo entre naturaleza y libertad en el horizonte del ser. Kant y Heidegger. Endoxa: Series Filosóficas 36, 145-160. Doi: 10.5944/endoxa.36.2015.13956</p><p><br />Garrido-Periñán, J.J. (2016a). Intentos de una apertura fenomenológica de lo religioso desde el curso "Introducción a la fenomenología de la religión" de Martin Heidegger: el descubrimiento de la temporalidad como sí mismo del Dasein. Estudios Filosóficos, 65(189), 275-296.</p><p><br />Garrido-Periñán, J-J. (2016b). Ser-en-el-cuerpo: tentativas para un esclarecimiento sobre cómo aparece un cuerpo. En y mundo. Daimon: Revista Internacional de Filosofía, Suplemento 5, 63-73. Doi: 10.6018/daimon/269491</p><p><br />Garrido-Periñán, J.J. (2017a). Lichtung en Das Ende der Philosophie und die Aufgabe des Denkens: qué nos tiene qué decir el claro del ser. Tópicos: Revista de Filosofía, 53, 147-174. Doi: 10.21555/top.v0i53.810</p><p><br />Garrido-Periñán, J.J. (2017b). La experiencia de la religiosidad: caminos fenomenológicos en busca de la mismidad del Dasein. Heidegger y la fenomenología de la religión. Revista Portuguesa de Filosofía, 73(2), 533-556. Doi: 10.17990/rpf/2017_73_2_0533</p><p><br />Heidegger, M. (1973). Seminare. Gesamtausgabe, I. Abteilung, Band 15. Frankfurt am Main: Vittorio Klostermann.</p><p><br />Heidegger, M. (1976). Wegmarken. Gesamtausgabe, I. Abteilung, Band 9. Frankfurt am. Main: Vittorio Klostermann.</p><p><br />Heidegger, M. (1979). Prolegomena zur Geschichte des Zeitbegriffs, II. Abteilung. Band 20. Frankfurt am Main: Vittorio Klostermann.</p><p><br />Heidegger, M. (1988). Ontologie (Hermeneutik der Factizität). II Abteilung, Band 63. Frankfurt am Main: Vittorio Klostermann.</p><p><br />Heidegger, M. (1994). Zollikoner Seminare. II. Abteilung, Band 89. Frankfurt am Main: Vittorio Klostermann.</p><p><br />Heidegger, M. (1995). Phänomenologie des Religiösen Lebens. II. Abteilung, Band 60. Frankfurt am Main: Vittorio Klostermann.</p><p><br />Heidegger, M (1999). Die Idee der Philosophie und das Weltanschauungsproblem (Kriegsnotsemester 1919), Zur Bestimmung der Philosophie, II. Abteilung, Band 56/57 (pp. 3-117). Frankfurt am Main: Vittorio Klostermann.</p><p><br />Heidegger, M. (2002). Sein und Zeit. Tübingen: Max Niemeyer.</p><p><br />Heidegger, M. (2007). El arte y el espacio. [Traducido al español de Die Kunst und der Raum]. Barcelona: Herder.</p><p><br />Hermann, W-F. (1994). Wege ins Ereignis: zu Heideggers Beiträgen zur Philosophie. Frankfurt am Main: Vittorio Klostermann.</p><p><br />Ricoeur, P. (1988). Philosophie de la volunté I. Le voluntaire et l'involuntaire. Paris: Aubier.</p><p><br />Rosales, A. (1984). Zum Problem der Kehre im Denken Heideggers. Zeitschrift für philosophische Forschung, 38(2), 241-262. Recuperado de:<br /> http://www.jstor.org/stable/40279689</p><p><br />Sharr, A. (2009). La cabaña de Heidegger: un espacio para pensar. Barcelona: Gustavo Gill.</p><p><br />Sloterdijk, P. (2011). Sin Salvación: tras las huellas de Heidegger. [Traducido al español de Joaquín Chamorro]. Madrid: Akal.</p>

Published

2018-04-23

Issue

Section

Articles