Medidas de apoyo a la creación de empresas en el Caribe Colombiano análisis de la oferta y la demanda de servicios

Authors

Keywords:

Entrepreneurship

Abstract

The aim of this paper is to present the finds of an investigation realized in the Colombian Caribbean on the programs of support to the entrepreneurship. Taking as a theoretical frame the economic institutional theory, there are identified the created programs and the barriers that they can be presenting for the side of the demand (knowledge, utilization and valuation of the programs) and for the side of the offer (aptitude to develop them). The results are compared with Spain. The information is obtained of sources primary and secondary. 121 interviews are applied, 30 to representatives of organizations of support and 91 to entrepreneurs. In general the results show little knowledge and utilization of the existing programs.

Author Biographies

Liyis Gómez, Universidad del Norte, Colombia

Ingeniera industrial, universidad de la guajira; magister en administración de empresas, universidad del Norte. Candidato a doctor en creación, estrategia y gestión de empresas, universidad Autónoma de Barcelona; profesora de la división de ciencias administrativas, universidad del Norte.

José María Veciana, Universidad Autónoma de Barcelona, España

Departamento de economía de la empresa, Universidad Autónoma de Barcelona.

David Urbano, Universidad Autónoma de Barcelona, España

Departamento de economía de la empresa, Universidad Autónoma de Barcelona.

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Published

2022-01-16

How to Cite

Gómez, L., Veciana, J. M., & Urbano, D. (2022). Medidas de apoyo a la creación de empresas en el Caribe Colombiano análisis de la oferta y la demanda de servicios. Investigación &Amp; Desarrollo, 12(2), 372–395. Retrieved from https://rcientificas.uninorte.edu.co/index.php/investigacion/article/view/1078

Issue

Section

Research Articles