Los niños(as) económicamente aventajados en el espacio del centro comercial
Keywords:
Economical child learning, Cultural transmission, Urban spacesAbstract
This article was based on the assumption that the cultural and social transmission of the adults and Malls, would rebound on the behaviors and rituals that the children (which in the case of the present study belonged to the upper and middle-upper class), displayed in the consuming spaces, specially when this one is the Mall. However, and contrary to the above, it was also postulated that given the stage of development in which these children are in (9 to 11 years), they would re-appropriate the space as stated by Certeux (1996).
The methodology was descriptive, exploratory and quantitative, using the technique of non-participatory observation. The results accounted for diverse behaviors of the children inside the Mall, the analysis of which allowed to sustain what was postulated regarding the cultural transmission of the adults and the Mall, but not the hypothesis of the re-appropriation.
References
ABELLO, R., AMAR, J. & LLANOS, M. (1999). Desarrollo de conceptos económicos en niños y adolescentes colombianos y su interacción en los sectores educativos y Calidad de vida. Proyecto cidhum. Barranquilla: Universidad del Norte, Colciencias y D. I. P.
AMAR, J. (2002). Las representaciones sociales de los conceptos económicos en niños que viven en contextos de pobreza. Barranquilla: Centro de Investigaciones en Desarrollo Humano, cidhum, División de Humanidades y Ciencias Sociales Universidad del Norte.
BOURDIEU, P. (2002). Las Estructuras Sociales de la Economía (primera reimpresión). Buenos Aires: Manantial.
CERTAUX, M. D.(1996). La Invención de lo cotidiano. México: Universidad Iberoamericana.
DELVAL, J. (1989). La Representación Infantil del Mundo Social. En El Mundo Social en la mente Infantil. T. Elliot, E. Ileana & L. Josetxu (comps.). Madrid: Alianza Editorial.
DENEGRI, M., KELLER, A., RIPOLI, M., PALAVECINOS, M. & DELVAL, J. (1997). La construcción de representaciones sociales acerca de la pobreza y desigualdad social en la infancia y la adolescencia. Chile: Universidad de la Frontera.
DENEGRI, M. (1998, julio) La construcción de conceptos económicos. ¿Cómo comprenden los niños y adolescentes la economía? Boletín de la Red para la educación del consumidor, 3. Chile.
GREENBERG, M.T., SPELTZ, M.L. & DEKLYEN, M. (1993). The role of attachment in the early development of disruptive problems. Development and Psy chopathology 5, 191-213.
GREENBERG, L.S. (1991). Research on the processof change. Psychotherapy reserch,1,14-24.
MAGENDZO, S. & BAHAMONDES, M. (2002). «La Participación de los niños pobres en el «espectáculo» del consumo». Castalia, Revista de Psicología Universidad Academia de Humanismo Cristiano, 1(3), 9-12.
MATURANA, H. (1990). Emoción y Lenguaje en Educación y Política. Santiago: Colección Hachette/ Comunicación.
MOULIÁN, T. (1998). El Consumo me Consume. Santiago: lom Ediciones.
SARLO, B. (1996). Escenas de la vida Posmoderna. Intelectuales, Arte y Video Cultura en la Argentina. Buenos Aires: Ariel.
WEBLEY, P. & LEA, S.E.G. (1993). The Partial Unacceptability of Money as Repayment of Neighborly Help: Human Relation, 46
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Research & Development provides free access to its content to those who register on the website under the principle that making research freely available to the public supports greater global knowledge sharing.
It runs under a Creative Commons CC BY-NC 4.0 License.
Neither the submission nor the processing of the articles implies costs for the authors or the institutions of which they are part.