Public repudiation acts on YouTube: Amplification and mobilizing effects

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14482/INDES.29.1.305.8

Keywords:

Social media, communication impact, social mobilization, social participation, audience reaction, Youtube

Abstract

Social media have favored the production and consumption of content on matters of citizen interest, such as those of social claim to authorities. Within these, there is a typology of videos broadcasted on YouTube and other social media networks, in which political personalities are rebuked in public space by casual pedestrians. These spontaneous encounters, recorded on mobile devices and posted on the World Wide Web, potentially serve as an alternative form of social protest and, consequently, could incite citizen mobilization and participation. This article examines this phenomenon from the analysis of the amplification properties and the social mobilization effects of a selection of repudiation acts against political personalities from Colombia and Venezuela. Based on the literature on social movements on the Web, and through the application of a mixed methodology, this study examines the variables of diffusion and virality, participation, influence, continuity, unity and mobilization in four distinctive cases. The results allow us to conclude that, despite the rise and qualities attributed to social platforms, these contents do not reach concrete effects on audiences that are translated into actions beyond online participation.

Author Biographies

Sergio Alberto Llano Aristizabal, Universidad del Norte, Colombia

Doctor en Política, Comunicación y Cultura (Universidad Complutense de Madrid). Magíster en Comunicación en las Organizaciones (Universidad Complutense de Madrid). Máster en Dirección de Tecnologías de la Información (Universidad Oberta de Cataluña). Profesor – Universidad del Norte, Barranquilla.

Correo electrónico:  sllano@uninorte.edu.co

ORCID ID: http://orcid.org/0000-0003-1481-0621

Yenny Peña Escobar, Universidad del Norte, Colombia

Doctora en Comunicación (Universidad del Norte). Magíster en Comunicación (Universidad del Norte). Profesora – Universidad del Norte, Barranquilla.

Correo electrónico:  yescobar@uninorte.edu.co

ORCID ID: http://orcid.org/0000-0002-7580-0630

References

Adell A., R. y Robles M., J. M. (2000). Reseña de ‘La construcción de los movimientos sociales’ de Enrique Laraña. Reis. Revista Española de Investigaciones Sociológicas, 89, 357-363. https://bit.ly/3pOYFfd

Albaladejo, Á. F. y Berenguer, C. M. (2016). Los movimientos sociales en las agendas mediática y política en España: el caso de la PAH. OBETS: Revista de Ciencias Sociales, 11(1), 165-185. https://doi.org/10.14198/OBETS2016.11.1.07

Alonso-Muñoz, L. (2016). Estrategia comunicativa de la Plataforma de Afectados por la Hipoteca en las redes sociales. Revista de La Asociación Española de Investigación de la Comunicación, 3(5), 42-53. https://doi.org/10.24137/raeic.3.5.6

Alguacil G., J. (2007). Nuevos movimientos sociales: nuevas perspectivas, nuevas experiencias, nuevos desafíos. Polis. Revista Latinoamericana, 17, 1-33. https://bit.ly/3sjCPSI

Arcila-Calderón, C., Barbosa-Caro, E. y Cabezuelo-Lorenzo, F. (2016). Técnicas big data: análisis de textos a gran escala para la investigación científica y periodística. El profesional de la información, 25(4), 623-631.

Arévalo Salinas, Á.I. (2018). Propuesta metodológica para el análisis de YouTube y su relación con los movimientos sociales [ponencia]. II Congreso Internacional Move.net sobre Movimientos Sociales y TIC, Sevilla, España. https://bit.ly/3pTZDHa

Arrate C., A. (2016). El papel de las redes sociales en los movimientos sociales. [tesis de pregrado, Universidad de Valladolid]. https://bit.ly/3bvRmEg

Baack, S. (2015). Datafication and empowerment: How the open data movement re-articulates notions of democracy, participation, and journalism. Big Data & Society, 2(2), 1-11. https://doi.org/10.1177/2053951715594634

Castells, M. (1997). La era de la información: economía, sociedad y cultura. Alianza Editorial.

Castells, M. (2001). Internet y la sociedad red. La Factoría, 14(15), 1-12. https://bit.ly/3son8K7

Castells, M. (2011). Autocomunicación de masas y movimientos sociales en la era de Internet. Anuari del conflicte social, 1(1), 11-19. https://bit.ly/2NsHEdZ

Castells, M (2012). Redes de indignación y esperanza: los movimientos sociales en la era de Internet. Alianza Editorial.

De Ugarte, D. (2007). El poder de las redes. https://bit.ly/3qWqxiS

Elías P. C. J. (2018). Activismo y comunicación en la era digital. ¿Perjudican las redes sociales la movilización ciudadana? Icono 14, 16(1), 24-63. https://doi.org/10.7195/ri14.v16i1.1126

Eyerman, R. y Jamison, A. (1991). Social movements: A cognitive approach. The Pennsylvania State University Press.

Fernández, J. L. (2015). ¿Una sola comunicación masiva? LIS Letra. Imagen. Sonido. Ciudad Mediatizada, 13, 10-14. https://bit.ly/3dKMC0e

Fischer, E. y Reuber, A. R. (2011). Social interaction via new social media: (How) can interactions on Twitter affect effectual thinking and behavior? Journal of business venturing, 26(1), 1-18. https://doi.org/10.1016/j.jbusvent.2010.09.002

Funk, M. (Ed.). (2020). How many YouTube channels are there? https://bit.ly/2P4h7nr

Losifidis, A., Tsapanos, N. y Pitas, I. (2015). Graphs in social and digital media. En I. Pitas (Ed.), Graph-Based Social Media Analysis (pp. 1-19). CRC Press.

García-Galera, M. C., Del-Hoyo-Hurtado, M. y Fernández-Muñoz, C. (2014). Jóvenes comprometidos en la Red: el papel de las redes sociales en la participación social activa. Comunicar: Revista Científica de Comunicación y Educación, 22(43), 35-43.

Lago M., S. (2015). Movimientos sociales y acción colectiva en la sociedad red. Chasqui. Revista Latinoamericana de Comunicación, 128, 113-130. https://bit.ly/3sqbLS8

La Rosa, A. (2016). Movimientos sociales, redes sociales y recursos simbólicos. Correspondencias & análisis, 6, 47-60. http://doi.org/10.24265/cian.2016.n6.03

León, O., Burch, S. y Tamayo, E. (2005). Movimientos sociales y comunicación. Flacso.

Lévy, P. (2004). Inteligencia colectiva. Por una antropología del ciberespacio. Organización Panamericana de la Salud.

Martí, S. (2004). Los movimientos sociales en un mundo globalizado: ¿alguna novedad? América Latina Hoy, 36, 79-100. https://bit.ly/37FvyoD

Ramos, W. (2015). Los movimientos sociales en la web 2.0: La construcción de la opinión pública sobre la protesta social #noalarepartija [tesis de Maestría, Universidad Nacional Mayor de San Marcos]. https://bit.ly/2OYr3ij

Reig, D. (Ed.). (2011). #Yeswecamp: nosotros sí podemos. El Caparazón. https://bit.ly/37LoG97

Riechmann, F. J. y Fernández B., F. (1994). Redes que dan libertad: introducción a los nuevos movimientos sociales. Paidós.

Rodríguez G., I. (Ed.) (2002). El efecto de las TIC en la organización de la acción colectiva: la virtualización de los movimientos sociales. https://bit.ly/2NCfVYb

Rovira S., G. (2012). Movimientos sociales y comunicación: la red como paradigma. Anàlisi: quaderns de comunicació i cultura, 45, 91-104. https://bit.ly/37N2pIe

Sádaba, I. (2012). Acción colectiva y movimientos sociales en las redes digitales. Aspectos históricos y metodológicos. Arbor, 188(756), 781–794. https://doi.org/10.3989/arbor.2012.756n4011

Scott, A. y Street, J. (2000). From media politics to e-protest. Information, Communication & Society, 3(2), 215-240. https://doi.org/10.1080/13691180050123712

SocialBlade. (2019). Analytics Made easy. https://bit.ly/2ZPgVur

Voyant Tools. (2019). Voyant, see trough your text. https://bit.ly/3qYnNSq

Published

2021-12-28

How to Cite

Llano Aristizabal, S. A., & Peña Escobar, Y. (2021). Public repudiation acts on YouTube: Amplification and mobilizing effects. Investigación &Amp; Desarrollo, 29(1), 217–239. https://doi.org/10.14482/INDES.29.1.305.8

Issue

Section

Research Articles