A Sight on Complexity landscapes to understand criminal territorialization
DOI:
https://doi.org/10.14482/INDES.30.1.361.1Keywords:
Territory , Criminality, Social problems, Violence, Identity, Social policy, Human geographyAbstract
This paper is a reflection produced after a series of interventions carried out at the sector known as “The Bronx” in the city of Bogotá, financed by the national and district government. The main aim was, on the one hand, to understand the role that some dynamics They have to prevent crime, and on the other hand, design and implement a strategy in local school environments that will help to reduce the individual vulnerability of young people in the sector. The work outlines develop social policy guidelines articulating elements of human geography, sociology and psychology around proposals such as the Zonas de Orientación Escolar. Among the conclusions can be found indications about the importance of considering the effect that territorial dynamics have on the effectiveness of the design and implementation of social policies, as well as the difficulty of defining indicators that allow comparability with similar experiences.
References
Avendaño, J., Forero, J., Oviedo, B., Trujillo, M. (2019) Entre el Cartucho y el Bronx en Bogotá: ¿territorios del miedo o expresiones de injusticia socioespacial? Cuadernos de Geografía: Revista Colombiana de Geografía 28 (2): 442-459
Berger, P. & Luckman, T. (2012) La construcción social de la realidad; Amorrortu: Buenos Aires.
Bronfenbrenner, U. (2015) La Ecología del Desarrollo Humano; Paidós: Barcelona.
Bruner, J. (2000) Actos de Significado; Alianza: Madrid.
Dabas, E. (2006) Viviendo Redes: Experiencias y Estrategias Para Fortalecer la Trama Social; Ediciones Ciccus: Buenos Aires.
Giménez, G. (2005) Territorio e identidad. Breve introducción a la geografía cultural En Trayectorias, vol. VII, núm. 17, enero-abril, 2005, pp. 8-24
Harvey, D. (2006) Space as a Keyword En Spaces of Global Capitalism; Verso: London.
Harvey, D. (2007) Espacios del Capital: Hacia una Geografía Crítica; Akal: Madrid.
Herner, M. (2010) La Teoría de las Representaciones Sociales: Un Acercamiento desde la Geografía en Huellas No 14 p150 – 162
Lefebvre, H. (1970) De la ciudad a la sociedad urbana En La Revolución Urbana; Alianza: Madrid.
Martín, A. (2015) La desconfianza en las instituciones como expresión del cambio político y cultural; Revista de ciencias sociales No. 67 Oct, Nov, 2015 pp. 33 - 70
Milanese, E. (2009) Tratamiento Comunitario de las Adicciones y de las Consecuencias de la Exlcusión Grave: Manual de Trabajo para el Operador; Centro Cáritas de Formación: Méjico.
Milanese, E. (2016) Tratamiento Comunitario: Manual de Trabajo Tercera edición RAISSS, OEA: Senad.
Ministerio de Salud (2012) Lineamientos generales para desarrollar las Zonas de Orientación Escolar: Cartilla Participante; Ministerio de Salud: Bogotá.
Montañez, G. & Delgado, O. (1998) Espacio, Territorio y Región: Conceptos Básicos para Un Proyecto Nacional En Cuadernos de Geografía Vol II No 1 – 2
Raffespin, C. (2013) Por Una Geografía del Poder; El Colegio de Michoacán: Méjico.
Robledo, A. y Rodríguez, P. (2008) Emergencia del sujeto excluido: Aproximación genealógica a la no ciudad en Bogotá; Pontificia Universidad Javeriana: Bogotá.
Taylor, C. (1993). El Multiculturalismo y “la Política del Reconocimiento”; Fondo de Cultura Económica: Méjico.
Taylor, C. (1996). Identidad y Reconocimiento En Revista Internacional de Filosofía Política. No. 7 p 10–19
Tuan, Y. (2005) Space and Place; University of Minnesota Press: Minneapolis.
El autor fue el responsable de la Gestión del conocimiento en las intervenciones señaladas en este documento. En el caso del Ministerio de la Justicia y el Derecho de la República de Colombia, el trabajo se realizó mediante el contrato 396 de 2016, y en el caso de la Secretaría de Educación Distrital de la ciudad de Bogotá, con el convenio 3750 de 2016. El autor no tiene conflictos de intereses ni actualmente mantiene ningún tipo de vínculo con las instituciones que financiaron estas intervenciones.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Research & Development provides free access to its content to those who register on the website under the principle that making research freely available to the public supports greater global knowledge sharing.
It runs under a Creative Commons CC BY-NC 4.0 License.
Neither the submission nor the processing of the articles implies costs for the authors or the institutions of which they are part.