Managerial Sciences faculty Students’ perceptions about University Social Responsibility

Authors

  • Manuel Ulises Diaz Molina Universidad de la Empresa, Uruguay
  • Silvia Facal Santiago Universidad de la Empresa, Uruguay

Keywords:

Social Responsibility, University, investigation, perception, business degree careers.management of technology and innovation as an es-sential component of their corporate strategy

Abstract

The theories of Social University Responsibility find sustenance in terms of management and functioning organizational, educational, cognitive impacts, epistemologists and social that give him a different characteristic on the Social Responsibility associated with the companies. Therefore, the objective of this study is to know the perceptions held by university students of third and fourth year -the highs levels- of Business Administration, Marketing, Foreign Trade and Public Accountant degrees, about Social Responsibility in their university –Universidad de la Empresa-. The methodology used is mixed(quantitative and qualitative approach), corresponding to a exploratory and descriptive research with and non probability sampling –convenience- and utilized as technology of obtaining of information the survey. The results indicate that the majority of the polled pupils know the terms related to thesustainable development, nevertheless these concepts have not been obtained in the formality curricular of the university studied careers, but they have been acquired in the education extra university (not formal).

Author Biography

Manuel Ulises Diaz Molina, Universidad de la Empresa, Uruguay

Doctor por la Universidad de Santiago de Compostela (España),Ingeniero Agrónomo Universidad de la Frontera (Chile, ex-becario AECI) (España). Actualmente, Profesor Investigador Facultad de Ciencias Empresariales Universidad de la Empresa, Montevideo Uruguay. Profesor Titular integrante Unidad de Investigación Facultad. Lineas de Investigación Empresa-Medioambiente-RSE.

References

Alvarado, A. (2008). Responsabilidad Social Empresarial percibida des de una perspectiva sostenicéntrica, y su influencia en la reputación de la empresa y en el comportamiento del turista. Tesis Doctoral, Universitat de Valencia. 457 p.

Bowen, H.R. (1953). Social responsibilities of the businessman. New York: Harper & Row. Citado en: Alvarado A. Responsabilidad Social Empresarial percibida desde una perspectiva sostenicéntrica, y su influencia en la reputación de la empresa y en el comportamiento del turista. Tesis Doctoral. Universitat de Valen cia, 457 p.

Caballero, E., Moreira, N. & Moreira, P. (2008). Responsabilidad Social: marco teórico a nivel Institucional en Reino Unido y Brasil, análisis de las herramientas de reporte utilizadas en Brasil y estudios de casos de empresas que actúan en el país pertenecientes a los siguientes sectores: Laboratorios farmacéuticos, medios de comunicación, empresas de publicidad y encuestadoras. Tesis de Grado Contador Público. Universidad de la República. 287 p.

Carrizo, L. (2006). Conocimiento, responsabilidad social y desarrollo. Retos y desafíos hacia la universidad transdisciplinaria. [Mimeo]. Conferencia presentada en el I Foro Regional sobre Respon sabilidad Social Universitaria. Córdoba, Argentina. 2005 Disponible en: http://www.ausjal.org/cartas/carta25.pdf

Carroll, A.B. (1979). A three-dimensional conceptual model of corporate performance. The Academy of Management Review, 4 (4), 17.

Carroll, A.B. (1999). Corporate social responsibility: evolution of a defi nitional construct. Business & Society, 38 (3), 268-295.

Domínguez, M., & López C. (2009). Estudiantes universitarios opinan sobre la responsabilidad social universitaria. Universidad de León. Humanismo y Trabajo Social, 8, 223-246.

Drucker P. (1994). La sociedad post-capitalista. Bogotá: Norma.

Gibbons, M. et al. (1994), The new production of knowledge. The dynamics of science and research in contemporary societies. Londres: Sage.

Jiménez, M., De Ferrari, J., Delpiano, C. & Andrade L. (2004). Universidad Construye País. Observando la Responsabilidad Social Universitaria Disponible en http://www.redivu.org/docs/publicaciones/Proyecto_Universidad_Construye_Pais_OBSERVANDO.pdf

Joyner, B. & Payne, D. (2002). Evolution and implementation: a study of values, business ethics and corporate social responsibility. Journal of Business Ethics,41 (4), 297-311.

Klein, Julie T. et al. (Eds.) (2001). Transdisicplinarity: joint problem solving among science, thecnology an society. Basel: Birkhauser Verlag.

Kliksberg, B. (2006). Más ética, más desarrollo.Buenos Aires: Edit. RSL, 224 p.

Lantos, G. (2001). The boundaries of strategic corporate social responsibility. Journal of Consumer Marketing, 18 (7), 595-632.

Licandro, O. (2009). Responsabilidad Social Universitaria: un reto para las universidades uruguayas1. Disponible en:http://www.redunirse.org

Martí, J. J. & Martí, M. (2010). La responsabilidad Social universitaria: una universitat empática? Revista Nou Dise, 362 (4).

Martí-Vilar, M. et al.(2010). Estudio iberoamericano sobre influencia de la educación universitaria en la responsabilidad social. Disponible en: http://www.universidades-responsables.org/wordpress/wpcontent/uploads/2011/05/Comunicación-CIPE2011-Estudio-Variables-RSU.pdf

Martí, J. J., Martínez, F., Martí, M. & Marí, R. (2008). Responsabilidad social universitaria: acción aplicada de valoración del bienestar psicológico en personas adultas mayores institucionalizadas. Revista Polis, 5 (18).

Ministerio de Educación y Cultura (2009). Anuario estadístico. Dirección de Educación Área de Investigación y EstadísticaDisponible en: http://www.mec.gub.uy/innovaportal/file/4269/1/anuario_estadistico_educacion_2009.pdf

Minvielle, A. (2006). Les parties prenantes: un objet frontière. In Bonnafous-oucher, M. y Pesqueux, Y.: Décider avec les parties prenantes. Approches d’une nouvelle théorie de la société civile. Paris: La Découverte.

Moir, L. (2001). What do we mean by corporate social responsibility? Corporate Governance, 1 (2), 16-22.

Moreno, E. (2007). Estado de percepción de la RS de estudiantes universitarios. XIII World Forum Corporate Social Responsibility International Association of Jesuit Bussiness Schools IAJBS Gua da lajara Mexico.Disponible en: http://www.iajbs.org/resources/118.pdf

Nava, R. (2008). La Responsabilidad Social Universitaria.III Jornadas de Desarrollo Gerencial Cabimas, 12 y 13 de 2008. Disponible en: http://www.redeconomia.org.ve/documentos/desageren/resociuniv.pdf

Rivera, N. & Lissi M.R. (2004). La Responsabilidad Social: cómo la viven tres grupos de estudiantes de enseñanza media en Chile. Psykhe, 13, (2), 117 – 130 Disponible en: http://www.scielo.cl/scielo.php?pid=S0718-22282004000200009&script=sci_arttext.

Stoney, C. & Winstanley, D. (2001). Stakeholding: confusion or utopia? Mapping the conceptual terrain. Journal of Management Studies, 38 (5), 603-626

Torres, M. & Trápaga, M. (2010). Responsabilidad Social de la Universidad. Retos y perspectivas. Buenos Aires: Paidós SAICF, 236 p.

Tünnerman, C. (2000). La educación superior y los desafíos del siglo XXI. Managua: Fondo Editorial CIRA.

UNESCO (2009). Comunicado conferencia mundial sobre la educación superior: la nueva dinámica sobre la educación superior y la investigación para el cambio social y el desarrollo París: UNESCO. Disponible en: http//.www.unesco.org./education/WCHE2009/comunicado_es.pdf (último acceso marzo 2011)

Van Marrewijk, M. (2003). Concepts and definitions of CSR and corporate sustainability: between agency and communion. Journal of Business Ethics,44 (2/3), 95-105.

Vallaeys, F. (2005). La Responsabilidad Social de la Universidad. Disponible en: http://palestra.pucp.edu.pe/index.php?id=111

Vallaeys, F. (2007). Breve marco teórico de Responsabilidad Social Universitaria, Universidad de las Américas de Puebla, Banco Interamericano de Desarrollo, http://www.udlap.mx/rsu/pdf/1/BreveMarcoTeodelaResponsabilidad SocialUniv.pdf,

Vallaeys, F. (2008). Responsabilidad Social Universitaria: Una nueva filosofía de gestión ética e inteligente para las universidades. Educación Superior y Sociedad, 12, (2) 193-219. Disponible en: http://unesdoc.unesco.org/images/0018/001820/182067s.pdf

Published

2011-12-05

How to Cite

Diaz Molina, M. U., & Facal Santiago, S. (2011). Managerial Sciences faculty Students’ perceptions about University Social Responsibility. Investigación &Amp; Desarrollo, 19(2), 340–365. Retrieved from https://rcientificas.uninorte.edu.co/index.php/investigacion/article/view/2079

Issue

Section

Research Articles