Beliefs and practices of sexuality in pregnant teens in Cartagena, Colombia - 2014
DOI:
https://doi.org/10.14482/indes.23.2.7068Keywords:
Beliefs, practices, sexuality, teenagers.Abstract
It aims to make an analysis of the realities and social phenomena more evident in the daily life of the Cartagena communities of recent times: the beliefs and practices of sexuality in adolescents, in which most of the time due to ignorance and failures in education, usually generates a drawback or more disturbing for contemporary societies problems: unwanted pregnancies. Phenomenon that increasingly becomes part of everyday life and the dynamics of families in all socio-economic spheres, leading to continue tending by mechanisms of social intervention to educate, sensitize young people to safeguard their welfare. Thus, it will be reviewed and consideration of the reader some interpretations and concepts of authors who have addressed the above mentioned phenomenon; from an academic position until the scan job field, to finally argue the way from the institutions and stakeholders, you can configure those means, mechanisms or conducive to the education of adolescents.
References
Arias, I., Cañon, S. y Castaño, J. (2009). Relación entre comportamientos de riesgo y uso de drogas y alcohol en estudiantes de algunos colegios públicos de Manizales, Colombia. Archivos de Medicina, 132-145.
Bello, A., Palacio, J., Vera-Villaro, P., Oviedo-Trespalacios, O., Rodríguez, M., Atenas, K. y Pavez, P. (2013). Presentación de una escala para evaluar actitudes y creencias sobre la sexualidad reproductiva en adolescentes varones de la región Caribe colombiana. Universitas Psychologica, 13(1), 47-60.
Cartagena cómo Vamos. (2012). Informe Indicadores de Calidad de Vida Ca r tage n a 2011. Recuperado de http/www.cartagenacomovamos.org.co.
Departamento Nacional de Planeación. (2012). Documento Conpes social de prevención de embarazo en dolescentes, 147. Bogotá: Consejo Nacional de Política Económica y Social.
Florez, C. (2005). Fecundidad en Adolescentes: Diferencias sociales y geográficas 2005. Revista de la información Básica, 4(2), 26. Recuperado de https://www.dane.gov.co/revista_ib/html_r8/articulo1.html.
Fundación Juan Felipe Gómez Escobar. (2011). Caracterización sociodemográfica de adolescentes embarazadas. Cartagena: Fundación Juan Felipe Gómez.
Gamarra, P. y Iannacone, J. (2010). Factores asociados que influyen en el inicio de actividad sexual en adolescentes escolares de Villa San Francisco - Santa Anita, Lima, Perú, 2009. Biologist, 8(1), 54 -72.
Murillo, J. y Martinez, C. (2010). Investigación Etnográfica. Universidad Autónoma de Madrid. Recuperado de http://www.uam.es/personal_pdi/stmaria/jmurillo/InvestigacionEE/Presentaciones/Curso_10/I_Etnografica_Trabajo.pdf
Murray, N., Zabia, L., Toiledo, V., Luengo, X. (1998). Diferencias de género en factores que influyen en el inicio de relaciones sexuales en adolescentes escolares urbanos en Chile. Perspectivas internacionales de planificación familiar, 24, 4-10.
Olmos de Paz, T. (2010). Una reflexión sobre la transferencia y su interpretación en psicoanálisis con adolescentes. Bogotá: Federación Psiconalitica de America Latina.
Pérez, R., Agurto, K., Contrera, K., Medina, L., Muñoz, C., Parra, J. y Sáez, K. (2009). Vunerabilidad social y conductas de riesgo en adoelscentes chilenos. Revista Colombiana de Obstetricia y Ginecología, 328-333.
Profamilia. (2011). ENDS 2010. Recuperado de: http://www.profamilia.org.co/encuestas/Profamilia/Profamilia/images/stories/documentos/Principales_indicadores.pdf.
Reyes, L. (2007). La teoría de la acción razonada: Implicaciones para el estudio de las actitudes. INED, 7, 66-77. Universidad de Durango.
Quecedo, R. y Castaño, C. (2002). Introducción a la metodología de investigación cualitativa. Revista de Psicodidáctica, 014, 1-26
Szasz, I., Cáceres, C., Frasca, T., Pecheny, M. y Terto, V. (2004). El discurso de las ciencias sociales sobre las sexualidades. Ciudadanía sexual en América Latina: abriendo el debate , 65-75. Lima: Universidad Peruana Cayetano Heredia.
Valencia., P., Alvarado J. y Garzón, C. (2007). Estudio comparativo de las expectativas y percepciones sobre las relaciones de noviazgo en los estudiantes del IAM. Bogotá: Instituto Alberto Merani.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Research & Development provides free access to its content to those who register on the website under the principle that making research freely available to the public supports greater global knowledge sharing.
It runs under a Creative Commons CC BY-NC 4.0 License.
Neither the submission nor the processing of the articles implies costs for the authors or the institutions of which they are part.