Educate Peasants and Train Citizens in Colombia during the Liberal Republic

Authors

  • Luis Alfonso Alarcón Meneses Universidad del Atlántico, Colombia

Keywords:

Peasants, citizens, education, Colombia

Abstract

In spite of the diverse vicissitudes confronted by the Colombian governments in principles of the century XX, these tried to generate a modernization process that included so much the city as the rural world and which necessarily happened to give continuity to the process of formation of citizen initiated in the XIX century. They applied a series of actions and educative programs directed to the rural population and with which they were tried to foment new agricultural practices, to generate new habits social and a citizen culture that allowed them to leave the ostracism in which was great part of the Colombian population. But this type of actions had to face the weakness of the State to carry out the policies of educative modernization, as well as to the local influence that the tradition even presents/displays in imaginary of the society the farmer, and to the strong opposition and rejection of the great proprietors, politicians and the church that saw in those actions a challenge that put into danger the control and power exerted on the rural population.

Author Biography

Luis Alfonso Alarcón Meneses, Universidad del Atlántico, Colombia

Profesor Universidad del Atlántico. Grupo de Investigaciones Históricas en Educación e Identidad Nacional. Programa de Historia - Facultad de Ciencias Humanas - Universidad del Atlántico.

References

Alarcón, L. (2010). Católicos y patriotas. Representaciones sobre las virtudes del ciudadano colombiano durante los primeros siglos de la vida republicana. En Revista Historia Caribe (15), 85-103.

Ascolani, A. (2000). Sistema educativo y trabajo agrícola, una débil relación. Boletín de la Sociedad Argentina de Historia de la Educación (6). Rosario.

Bejarano, J.A. (1987). Ensayos de historia agraria colombiana. Bogotá: Fondo Editorial cerec.

Civera, A. (1997). Entre surcos y letras. Educación para campesinos en los años 30. México: Colegio Mexiquense.

Donado, A. (1930). Informe sobre el estado de la educación rural en Colombia. Bogotá: mip.

Gilhodes, P. (1988). Las luchas agrarias en Colombia. Bogotá: ecoeEditores.

Helg, A. (2001). La educación en Colombia: 1918-1957. Bogotá: upc.

Herrera, M. & Jilmar Díaz, C. (Comps). (2001). Educación y cultura política. Bogotá: upnal.

Informes de instrucción pública del Departamento del Atlántico. (1935-1936-1937-1938). Barranquilla: Gobernación del Atlántico.

Jilmar Díaz, C. (2005). El pueblo: de sujeto dado a sujeto político por construir. El caso de la “Campaña de cultura aldeana” en Colombia (1934-1936). Bogotá: Universidad Pedagógica Nacional.

López Pumarejo, A. (1979). Obras selectas. Bogotá: Congreso de la República.

Mora Forero, J. (1998). La Iglesia frente a las reformas educativas de los años treinta en México y Colombia. En Revista Colombiana de Educación. Bogotá: upnc.

Palacios, M. & Saford, F. (2004). Colombia. País fragmentado, sociedad dividida. Bogotá: Norma.

Palacios, M. (1995). Entre la legitimidad y la violencia. Colombia 1875-1994. Bogotá: Norma.

Sánchez, G. (1983). Bandoleros, gamonales y campesinos: el caso de la violencia en Colombia. Bogotá: El Áncora.

Silva, R. (2005). República Liberal, intelectuales y cultura popular. Medellín: La Carreta Histórica.

Tirado Mejía, A. (1995). Aspectos políticos del primer gobierno de Alfonso López Pumarejo, 1934-1938.Bogotá: Planeta

Published

2011-03-01

How to Cite

Alarcón Meneses, L. A. (2011). Educate Peasants and Train Citizens in Colombia during the Liberal Republic. Investigación &Amp; Desarrollo, 18(2), 296–313. Retrieved from https://rcientificas.uninorte.edu.co/index.php/investigacion/article/view/987

Issue

Section

Research Articles