Business Internationalization Strategies: An Analysis of the Border Cluster for Branding

Business Internationalization Strategies: An Analysis of the Border Cluster for Branding

Authors

  • Patricia Ramos Rubio Universidad Autónoma deCiudad Juárez
  • Jesús Alberto Urrutia De la Garza Universidad Autónoma de Ciudad Juárez.
  • Carlos González Macias Universidad Autónoma de Ciudad Juárez

Abstract

The article constitutes an evaluation carried out by exploring the current situation of Mexican businessmen at the border, particularly from Ciudad Juárez, Chihuahua, Mexico, that have companies and commercial operations in the city of El Paso, Texas, United States. The general objective was the compilation and analysis of elements that motivate companies to develop strategies for branding in the binational region. With a quantitative and qualitative approach, starting from interviews with a sample of businessmen with businesses in the North American city, and, in a second part, the selection of attributes highlighted by businessmen, a matrix of particularities in the internationalization of companies was generated. As immediate results, successful strategies to do business in the United States are highlighted. Also, opportunities to enhance human resources and attributes of the network are emphasized.

Author Biographies

Patricia Ramos Rubio, Universidad Autónoma deCiudad Juárez

Doctora en Ciencias de la Administración adscrito al Instituto de Ciencias Sociales y Administración de la Universidad Autónoma de Ciudad Juárez.

Jesús Alberto Urrutia De la Garza, Universidad Autónoma de Ciudad Juárez.

Doctor en Ciencias de la Administración por la Universidad Nacional Autónoma de México, Maestría en Negocios con especialidad en Mercadotecnia por la Universidad Tecmilenio AC, y licenciatura en Administración de Empresas por la Universidad Autónoma de Ciudad Juárez. Profesor investigador de tiempo completo en la Universidad Autónoma de Ciudad Juárez.

Carlos González Macias, Universidad Autónoma de Ciudad Juárez

Doctor en Ciencias Administrativas adscrito al Centro de Investigación en Ciencias Administrativas y Estudios Empresariales de la Universidad Autónoma de Ciudad Juárez.

Published

2022-03-01

How to Cite

Ramos Rubio, P., Urrutia De la Garza, J. A., & González Macias, C. (2022). Business Internationalization Strategies: An Analysis of the Border Cluster for Branding: Business Internationalization Strategies: An Analysis of the Border Cluster for Branding. Revista científica Pensamiento Y Gestión, (50), 46–68. Retrieved from https://rcientificas.uninorte.edu.co/index.php/pensamiento/article/view/13176