Construcción de un instrumento para evaluar la Responsabilidad Personal Existencial.
Keywords:
responsabilidad, evaluación, libertad, desresponsabilización, existencial, responsibility, existential, assessment, freedom, disregardAbstract
Resumen
El concepto de responsabilidad personal en la psicoterapia existencial, ha sido teorizado tradicionalmente sobre los aportes del existencialismo fenomenológico en filosofía, y si bien se ha contrastado en diferentes experiencias clínicas, esto no ha llevado a que se le someta a evaluación sistemática mediante la investigación cuantitativa, con lo cual, la escala aquí presentada resulta un aporte relevante a los métodos e insumos de investigación en psicología, especialmente para el enfoque existencial. El objetivo de este estudio es proponer una estrategia de medición adecuada para el constructo de responsabilidad personal existencial en personas entre los 17 y 35 años. Se presentan en este trabajo los procedimientos realizados y los resultados psicométricos en la evaluación exploratoria. La muestra estuvo compuesta por 479, jóvenes-adultos de la ciudad de Medellín. El análisis exploratorio permitió identificar dos factores, uno que evalúa la conciencia de libertad y otro la elección personal. Se encontró una adecuada consistencia interna con un alfa de Cronbach de 0,84.
Summary
The concept of personal responsibility in existential psychotherapy has traditionally been theorized based on the contributions of phenomenological existentialism in philosophy, and although it has been contrasted in different clinical experiences, this has not led to being subjected to systematic evaluation through quantitative research. , because of this, the scale presented here is a relevant contribution to the methods and inputs of research in psychology, especially for the existential approach. The objective of this study is to propose an adequate measurement strategy for the construct of existential personal responsibility in people between 17 and 35 years old. The performed procedures and psychometric results of the exploratory evaluation are presented in this paper. The sample consisted of 479, young adults from the city of Medellín. The exploratory analysis allowed the identification of two factors, one that evaluates the conscience of freedom and the other the personal choice. An adequate internal consistency was found with a Cronbach's alpha of 0.84.
References
Referencias
Adams, F., Steadman, A. (2004). Intentional Action and Moral Considerations: Still Pragmatic. Analysis, 64(3), 268 - 276. doi:http://dx.doi.org/10.1111/j.0003-2638.2004.00496.x
Anastasi, A. y Urbina S. (1998) Test Psicológicos. México: Prentice Hall.
Árnason, G. (2011). Neuroscience, free will and moral responsibility. Trames, 15(65/60), 147–155. doi:http://dx.doi.org/10.3176/tr.2011.2.03
Bados, A., García, E. y Fuste, A. (2002). Eficacia y utilidad clínica de la terapia psicológica. Revista Internacional de Psicología Clínica y de la Salud, 2, 477-502.
Barraza, A. (2007). La consulta a expertos como extrategia para la recolección de evidencias de validez basadas en el contenido. . Investigación Educativa Duranguense, 5-14.
Benson, J & Clark, F. (1983). A Guide for Instrument Development and Validation. The American journal of occupational therapy : official publication of the American Occupational Therapy Association. 36. 789-800. 10.5014/ajot.36.12.789.
Berlanga, A. (Mayo de 2013). Origen and development of Neuroethics: 2002-2012. Revista de bioética y derecho, 28, 48-60. Disponible en: http://scielo.isciii.es/pdf/bioetica/n28/articulo4.pdf
Bowden, C., & Galindo-Gonzalez, S. (2015). Interviewing when you’re not face-to-face: The use of email interviews in a phenomenological study. International Journal of Doctoral Studies, 10, 79-92. Retrieved http://ijds.org/Volume10/IJDSv10p079-092Bowden0684.pdf
Brooks, J., Narvaez, D., Bock, T. (Julio de 2013). Moral motivation, moral judgment, and antisocial behavior. World Journal Of Microbiology & Biotechnology, 9(2), 149-165.
Brouwers A., Tomic W. (2016) Factorial Structure of Längle’s Existence Scale. In: Batthyány A. (eds) Logotherapy and Existential Analysis. Logotherapy and Existential Analysis: Proceedings of the Viktor Frankl Institute Vienna, vol 1. Springer, Cham.
Bunge, M., Arcila, R. (2002). Filosofía de la psicología. México: Siglo XXI.
Busher, H., & James, N. (2007). Ethical Issues in Online Educational Research: Protecting Privacy, Establishing Authenticity in Email Interviewing. International Journal of Research and Method in Education, 30(1), 101-113.
Clark, A., Chalmers, D. (Enero de 1998). The Extended Mind. Analysis, 58(1), 7-19. Disponible en: https://icds.uoregon.edu/wp-content/uploads/2014/06/Clark-and-Chalmers-The-Extended-Mind.pdf
Cloninger, R. (1994). Temperament and Personality. Current Opinion in Neurobiology, 4, 266-273. PMID: 8038587
Cortada de Kohan, N. (1999). Teorías psicométricas y construcción de tests [Psychometrics theories and tests construction]. Buenos Aires: Lugar Editorial.
Costa, P. T., McCrae, R. R. (1999). Manual técnico del NEO-PI-R. Madrid: TEA.
Creswell, J. W. (2012). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research (4th ed.). Boston, MA: Pearson.
Creswell, J. W., & Plano Clark, V. L. (2007). Designing and conducting Mixed Methods research. Thousand Oaks, CA: Sage. doi:10.1177/1558689807306132
Croquevielle, M y Traverso, G (2011). El análisis existencial de Alfried Längle: La conducta en una vida con aprobación y consentimiento. En E. Martínez (ed.). Las psicoterapias existenciales (pp 119–136). Bogotá: Manual Moderno.
Crumbaugh, J. C., Maholick, L. T. (1964). An experimental study in existentialism: The psychometric approach to Frankl's concept of noogenic neurosis. Journal of Clinical Psychology, 20(2), 200-207. doi: http://dx.doi.org/10.1002/1097-4679(196404)20:2<200::AID-JCLP2270200203>3.0.CO;2-U
De Castro, A. (Abril de 2013). Libertad psicológica valoración y significado en relación con los determinismos. Revista Latinoamericana de Psicología Existencial, 6:12-18. Obtenido de https://luigidemarchi.files.wordpress.com/2013/05/revista_latinoamericana_6.pdf
Dzazópulos Ana María S., Prieto Paula Andrea H. (2004) Estandarización del Test Escala Existencial de A. Längle, C. Orgler, M. Kundi en Estudiantes Universitarios de Santiago de Chile. Santiago de Chile: Univ. de las Americas.
Escobar-Perez, J., & Cuervo-Martinez, Á. (2008). Validez de contenido y juicio de expertos: una aproximación a su utilización. . Avances en Medición, 27–36.
Eysenck, H. J., Eysenck, S. B. G. (1975). Manual of the Eysenck Personality Questionnaire (Junior and Adult). Kent, UK: Hodder & Stoughton.Fagan, J., Dyer, J., Kaufman, R., Pearson, J. (2017). Decision-Making Responsibility: Development and Initial Validation of a New Measure for Low-Income, Nonresident Fathers. Journal Of Family Issues, 39(2), 451-477. doi:http://dx.doi.org/10.1177/0192513X16650919
Fagan, J., Dyer, J., Kaufman, R., Pearson, J. (2017). Decision-Making Responsibility: Development and Initial Validation of a New Measure for Low-Income, Nonresident Fathers. Journal Of Family Issues, 39(2), 451-477. doi:http://dx.doi.org/10.1177/0192513X16650919
Frankl, V. (1991). El hombre en busca de sentido. Barcelona: Herder.
Frankl, V. (2009). El hombre doliente. Madrid: Herder.
García, G., & De Castro, A. (2008). La psicopatología como máscara de la existencia. Universitas Psychologica, 7 (2), 585-600.
Gazzaniga, M. S. (2006). El cerebro ético. Barcelona : Paidós.
Glannon, W. (Marzo de 2017). Psychopathy and responsibility: Empirical data and normative judgments. Philosophy, Psychiatry, & Psychology., 24(1), 13-15. doi:http://dx.doi.org/10.1353/ppp.2017.0001
Hall, D. T., Nougaim, K. E. (1968). An examination of Maslow's need hierarchy in an organizational setting. Organizational Behavior and Human Performance, 3, 12–35. doi:https://doi.org/10.1016/0030-5073(68)90024-X
Heguel, G. W. (1994). Fenomenología del Espíritu. (W. Roces, Trad.) México: Fondo de Cultura Económica.
Heidegger, M. (2005). Ser y tiempo (Quinta ed.). (J. E. Rivera, Trad.) Santiago de Chile: Editorial Universitaria. (Trabajo original publicado 1927).
Hellison, D. (1985). Goals and strategies for teaching physical education. Champaign: Human Kinetics.
Hernández-Sampieri, R., Fernández-Collado, C., & Baptista-Lucio, P. (2003). Metodología de la investigación. México: McGraw-Hill Interamericana.
Hersh, R., Reimer, J., Paolitto, D. (2002). El crecimiento moral. De Piaget a Kohlberg. Madrid: Narcea.
Hindriks, F. (Diciembre de 2011). Control, intentional action, and moral responsibility. Philosophical Psychology, 24(6), 787-801. doi:https://doi.org/10.1080/09515089.2011.562647
Illes, J., Raffin, T. A. (Diciembre de 2002). Neuroethics: An emerging new discipline in the study of brain and cognition. Brain and Cognition, 50(3), 341-344. PMID: 12480481
James, N., & Busher, H. (2012). Internet Interviewing. En J. Gubrium, J. Holstein, & A. M. McKinney, Handbook of Interview Research. (págs. 177-191). New York: Sage.
James, N., & Busher, H. (2016). Online Interviewing. En D. Silverman, Qualitative Research Methods (págs. 1-31). Leicester.
Jurkovic, G. J., Thirkield, A., Morrell, R. (2001). Parentification of Adult Children of Divorce: A Multidimensional Analysis. Journal of Youth and Adolescence, 30(2), 245-257. doi: https://doi.org/10.1023/A:1010349925974
Kane, R. (Septiembre de 2016). Moral Responsibility, Reactive Attitudes and Freedom of Will. The Journal of Ethics, 30(1-3), 229–246. doi:https://doi.org/10.1007/s10892-016-9234-9
Kennedy, T. S., Simonds, L. M. (2017). Does modifying personal responsibility moderate the mental contamination effect? Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry, 57, 198-205. doi:http://dx.doi.org/10.1016/j.jbtep.2017.06.004
Kerlinger, F. (2002). Investigación del comportamiento: técnicas y comportamiento. México: Editorial Interamericana.
Kierkegaard, S. (2007). El concepto de la angustia. España: Alianza editorial. (Trabajo original publicado 1844).
Kivits, J. (2005). Online Interviewing and the Research Relationship. En C. Hine (Ed.), Virtual Metods: Issues in Social Researh on the Internet (págs. 35-49). Oxford: Berg.
Kluever, R. C., Green, K. E. (1998). The Responsibility Scale: A Research Note on Dissertation Completion. Educational and Psychological Measurement, 58(3), 520-531. doi: https://doi.org/10.1177/0013164498058003011
Knobe, J. (2003). Intentional action in folk psychology: An experimental investigation. Philosophical Psychology, 16, 309-324. Disponible en: http://cogprints.org/2922/1/IntentionSkill.pdf
Konkolÿ Thege, Barna & Martos, Tamás. (2008). Reliability and validity of the Shortened Hungarian Version of the Existence Scale. Existenzanalyse. 25. 70-74.
Kozuch, B., McKenna, M. (2016). Free will, moral responsibility, and mental illness. En D. D. Moseley, & G. J. Gala, Philosophy and psychiatry: Problems, intersections, and new perspectives (págs. 89-113). New York: Routledge/Taylor & Francis Group.
Krause, M. (2011). La Psicoterapia: ¿Oficio sin Ciencia y Ciencia sin Oficio? Revista Colombiana de Psicología, 20(1), 89-98. doi:http://dx.doi.org/10.15446/rcp
Labrador, F.J., Echeburúa, E. y Becoña, E. (2000). Guía para la elección de tratamientos psicológicos efectivos: hacia una nueva psicología clínica. Madrid: Dykinson.
Längle A, Orgler Ch, Kundi M (2000) Die Existenzskala (ESK). Test zur Erfassung existentieller Erfüllung. Manual. Göttingen: Hogrefe.
Längle, A. (2007). Análisis existencial : la búsqueda de sentido y una afirmación de la vida [en línea]. Revista de Psicología, 3(5). Disponible en: http://bibliotecadigital.uca.edu.ar/repositorio/revistas/analisis-existencial-langle-alfried.pdf
Längle, A. (2008). Vivir con sentido. Aplicación práctica de la Logoterapia. . Buenos Aires: Lumen.
Längle, A., Orgler, C., Kundi, M. (2000). Escala existencial. Viena: Internationale gesell für logotherapie und existenzanalyse.
Längle, A., Orgler, CH. y Kundi, M. (2003).The Existence Scale.A new approach to assess the ability to find personal meaning in life and to reach existential fulfillment. European Psychotherapy, 4, 135 - 151
Längue, A. (2013). Análisis existencial: búsqueda de sentido y afirmación de la vida. Castalia: Revista de Psicología de la Academia.(24), 27-43.
Lemos, V. (2013). La operacionalización de constructos psicológicos en la infancia: dificultades y propuestas de superación. Anuario de Psicología/The UB Journal of Psychology - Facultat de Psicologia, Universitat de Barcelona, 43(2), 189-199.
Lewis, R. (2004). Kids behaving badly, or responsibly? Helping teachers help students to act responsibly. Professional Educator, 3(4), 17-19. Disponible en: https://research.acer.edu.au/cgi/viewcontent.cgi?article=1006&context=research_conference_2004
Lickona, T. (1992). Educating for Character: How Our Schools Can Teach Respect and Responsibility. Nueva York: Bantam Dell.
Lukas, E. (1986 (Versión castellana de 1996)). Logo-test. Test para la medición de la realización interior de sentido y de la frustración existencial. Buenos Aires: Almagesto.
Martel, J., McKelvie, S. J., Standing, L. (1987). Validity of an intuitive personality scale: Personal Responsibility as a predictor of academic achievement. Educational and Psychological Measurement, 47(4), 1153-1163. doi: https://doi.org/10.1177/0013164487474033
Martel, J., McKelvie, S. J., Standing, L. (1987). Validity of an intuitive personality scale: Personal Responsibility as a predictor of academic achievement. Educational and Psychological Measurement, 47(4), 1153-1163. doi: https://doi.org/10.1177/0013164487474033
Martín, Á. (2013). Manual práctico de psicoterapia gestalt. Bilbao: Desclee De Brouwer.
May, R. (1988). Libertad y destino en psicoterapia. España: Desclee De Brouwer S.A.
May, R. (1990). Will, decision, and responsabiliity. En K. (. Hoeller, Readings in existential psychology & psychiatry. Studies in existential psychology & psychiatry (Vol. vi, págs. 269-278). Seattle, WA, US: Review of Existential Psychology & Psychiatry.
Maynina, I., & Vasanov, A. (2011). Standardization of the Existence Scale to the Russian Sample. Existenzanalyse, 28(1), 88-93.
McBride, B. A., Mills, G. (1993). A comparison of mother and father involvement with their preschool age children. Early Child Research Quarterly, 8, 457-477. doi:10.1016/S0885-2006(05)80080-8
Meho, L. (2006). E-Mail Interviewing in Qualitative Research: A Methodological Discussion. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 57(10), 1284–1295. doi:10.1002/asi.20416
Méndez Martínez, Carolina, & Rondón Sepúlveda, Martín Alonso. (2012). Introducción al análisis factorial exploratorio. Revista Colombiana de Psiquiatría, 41(1), 197-207. Retrieved August 03, 2018, from http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-74502012000100014&lng=en&tlng=es.
Merleau-Ponty, M. (1994). Fenomenología de la percepción. Editorial Planeta-De Agostini, España. España: Planeta-De Agostini. (Trabajo original publicado 1945).
Messer, N. (Mayo de 2015). Determinism, Freedom and Sin: Reformed Theological Resources for a Conversation with Neuroscience and Philosophy. Studies in Christian Ethics, 28(2), 163-174. doi:10.1177/0953946815570591
Mordoh, E., Gurevicz, M., Lombardi, G. (2008). La implicación del sujeto del inconsciente en el síntoma. Anuario de investigaciones, 15, 81-85. Disponible en: http://ref.scielo.org/jx9nfn
Muñoz, J.F. (1989) Un enfoque de las ciencias ( El Modelo de Kuhn-Stegmuller ). Revista Educación y Pedagogía. Mayo-Agto, p. 66-80, Medellín.
Muñoz, J.F., Quintero, J. Munévar, R.A. (2002) Construcción de teoría a partir de la investigación acción, en la formación de educadores. Revista Reencuentro de La Universidad Autónoma Metropolitana. México, D.F. Xochimilco: v.34, n.34, p.54-63.
Nafsika, A., Allison, R. (2010). A virtue ethical account of making decisions about risk. Journal of Risk Research, 13(2), 217-230, doi: 10.1080/13669870903126309.
Nelson, R. H. (Diciembre de 2016). Review of Matthew L. Baum, The Neuroethics of Biomarkers: What the Development of Bioprediction Means for Moral Responsibility, Justice, and the Nature of Mental Disorder. The American Journal Of Bioethics: AJOB, W20-W22. doi: https://doi.org/10.1080/15265161.2016.1240264
Nordbye, G. H., Teigen, K. H. (2014). Being responsible versus acting responsibly: Effects of agency and risk taking on responsibility judgments. Scandinavian Journal of Psychology, 55, 102–114. doi:http://dx.doi.org/10.1111/sjop.12111
Orange, D. M. (2014). What kind of ethics? Loewald on responsibility and atonement. Psychoanalytic Psychology, 31(4), 560-569. doi:http://dx.doi.org/10.1037/a0038062
Oviedo, Heidi Celina, & Campo-Arias, Adalberto. (2005). Aproximación al uso del coeficiente alfa de Cronbach. Revista Colombiana de Psiquiatría, 34(4), 572-580. Retrieved August 03, 2018, from http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-74502005000400009&lng=en&tlng=es.
Payne, M. E., Eaton, C., Mee, L., Blount, R. (2012). Promoting Medication Adherence and Regimen Responsibility in Two Adolescents on Hemodialysis for End-Stage Renal Disease: A Case Study. Clinical Case Studies, 12(2) 95–110. doi: https://doi.org/10.1177/1534650112467079
Perls, F., Baumgardner, P. (2006). Terapia Gestalt. México: Pax México.
Piaget, J. (1996). Os Procedimentos da Educação Moral. En L. D. Macedo, Cinco estudos de educação moral (págs. 1-27). São Paulo: Casa do Psicólogo - (Coleção psicologia e educação).
Piaget, J. (1997). The moral judgment of the child. New York: Free Press Paperbacks.
Pinker, S. (2010). Ethics and the ethical brain. En P. A. Reuter-Lorenz, K. (. Baynes, G. R. Mangun, & E. A. Phelps, The cognitive neuroscience of mind: A tribute to Michael S. Gazzaniga (págs. 223-232). Cambridge: MIT Press.
Ponte, C. R., Sousa, H. L. (2011). Reflexões críticas acerca da psicologia existencial de Rollo May. Revista da Abordagem Gestáltica, 17(1), 47-58. Disponible en: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-68672011000100008
Prado-Abril, J., Sánchez-Reales, S. y Inchausti, F. (2017). En busca de nuestra mejor versión: Pericia y excelencia en Psicología Clínica [Searching for our best version: Expertise and excellence in Clinical Psychology]. Ansiedad y Estrés, 23, 110-117.
Rage, E., Tena, A. y Derbez, A. (2001). Confiabilidad y validez de tres instrumentos acerca de sentido de vida.Revista del CNEIP. Enseñanza e Investigación en Psicología. Nueva Época. 6(1), 63-72.
Rogers, C. (2011). Elproceso de convertirse en persona. Barcelona: Paidós.
Schneider, K. J., Leitner, L. M. (2002). Humanistic Psychotherapy. En E. S. Press, The Encyclopedia of Psychotherapy (Vol. I, págs. 949-957). New York: Elsevier Science.
Sridharan, V. (2014). Rational Action and Moral Ownership. Neuroethics, 7(2), 195-203. doi: https://doi.org/10.1007/s12152-013-9193-9
Stout, N. (2016). Conversation, responsibility, and autism spectrum disorder. Philosophical Psychology, 29(7), 1015-1028. doi:http://dx.doi.org/10.1080/09515089.2016.1207240
Strauss, A. y Corbin, J. (2002). Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Universidad de Antioquía: Colombia.
Tobon, L. (2018). Responsabilidad en psicología: tradición moral y existencial. Revista Katharsis, N 25, enero-junio 2018, pp.108-141, Disponible en https://doi.org/10.25057/issn.2500-5731
Tornimbeni, S., Pérez, E., y Olaz, F. (2008). Introducción a la psicometría. Buenos Aires: Paidós
Yalom, I. (1984/2010). Psicoterapia Existencial (Segunda ed.). Barcelona: Herder.
Zimmerman, B. J., Kitsantas, A. (2005). Homework practices and academic achievement: The mediating role of self-efficacy and perceived responsibility beliefs. Contemporary Educational Psychology, 30, 397–417. doi: https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2005.05.003
Downloads
Published
Versions
- 2022-01-19 (2)
- 2020-06-03 (1)
Issue
Section
License
The Editor and/or publisher submitting the current journal information, or article, hereby confirms: 1) the author’s participation in the work; 2) the author’s approval to be referred to as the author; and 3) the author’s acceptance to all the conditions included in the Copyright Assignment provision herein included. The author (hereinafter referred to as Assignor) hereby irrevocably transfers and assigns, at no cost, to the Revista Psicología del Caribe of the Psychology School at Universidad del Norte - ISSN: 2011-7485 - (hereinafter referred to as Assignee) all rights, titles and interests, including all copyrights in Colombia and throughout the World, related to the submitted article.
The Assignor acknowledges that he/she is the owner/creator and the article is original. The Assignor declares that the article had not, is not, or will not be submitted elsewhere for print or electronic publication. In such an event, the Editor of the Revista Psicología del Caribe should be notified, in writing, and his/her response is required prior to evaluating the submitted article. The Assignor swears there is no impediment that prevents this Copyright Assignment. The Assignor consents that he/she may be held accountable for any copyright violations, plagiarism, or any other claim that may surge.
In consideration of this provision, the Assignee is authorized to copy, reprint, distribute, publish, and commercialize the submitted article through electronic, digital, of paper means. However, the Assignee is obligated to comply with the moral rights of the author, as established in the Act 23 of 1982, art. 30.
All articles published in Psicología desde el Caribe and its contents are under Creative Commons license CC BY. Creative Commons Attribution 3.0