Patrones de interacción profesor-estudiante en colegios colombianos de alto y bajo desempeño en ciencias
Keywords:
Interacciones en Clase, Profesores, Estudiantes, Secundaria, Ciencia,Abstract
El objetivo de este estudio fue comparar los patrones de interacción profesor estudiante en colegios colombianos de alto y bajo rendimiento en el área de ciencias. Para esto se observaron las interacciones de 12 profesores y 118 estudiantes en clases de física, química y biología de secundaria. Se utilizó la pauta de observación Classroom Assessment Scoring System (CLASS-Upper Elementary) para describir las interacciones en los dominios de apoyo pedagógico, apoyo emocional y organización de la clase durante tres sesiones de clase de una misma unidad temática. Las puntuaciones en estos dominios fueron comparadas entre los colegios de alto y bajo desempeño en pruebas estandarizadas en ciencias. En general no se encontraron diferencias significativas en los patrones de interacción entre profesor y estudiantes pertenecientes a colegios de alto desempeño y bajo desempeño en ciencias. Sin embargo, dentro del dominio de apoyo pedagógico se encontraron diferencias en relación con las dimensiones de comprensión del contenido y dialogo instruccional; en estas dimensiones, los patrones de interacción de los profesores-estudiantes pertenecientes a colegios con alto desempeño en ciencias mostraron mejores desempeños que los de bajo desempeño. Se discuten las implicaciones educativas de los hallazgos y se realizan sugerencias para trabajos observacionales similares.
References
Downloads
Published
Versions
- 2023-03-30 (3)
- 2022-01-19 (2)
- 2020-06-03 (1)
Issue
Section
License
The Editor and/or publisher submitting the current journal information, or article, hereby confirms: 1) the author’s participation in the work; 2) the author’s approval to be referred to as the author; and 3) the author’s acceptance to all the conditions included in the Copyright Assignment provision herein included. The author (hereinafter referred to as Assignor) hereby irrevocably transfers and assigns, at no cost, to the Revista Psicología del Caribe of the Psychology School at Universidad del Norte - ISSN: 2011-7485 - (hereinafter referred to as Assignee) all rights, titles and interests, including all copyrights in Colombia and throughout the World, related to the submitted article.
The Assignor acknowledges that he/she is the owner/creator and the article is original. The Assignor declares that the article had not, is not, or will not be submitted elsewhere for print or electronic publication. In such an event, the Editor of the Revista Psicología del Caribe should be notified, in writing, and his/her response is required prior to evaluating the submitted article. The Assignor swears there is no impediment that prevents this Copyright Assignment. The Assignor consents that he/she may be held accountable for any copyright violations, plagiarism, or any other claim that may surge.
In consideration of this provision, the Assignee is authorized to copy, reprint, distribute, publish, and commercialize the submitted article through electronic, digital, of paper means. However, the Assignee is obligated to comply with the moral rights of the author, as established in the Act 23 of 1982, art. 30.
All articles published in Psicología desde el Caribe and its contents are under Creative Commons license CC BY. Creative Commons Attribution 3.0