Síntomas de Depresión asociados al Síndrome de Burnout y a condiciones socio-laborales de Docentes de Colegios Públicos de Envigado-Colombia.
Keywords:
depression, burnout síndrome, teachers, education, mental health.Abstract
El objetivo del estudio fue evaluar los síntomas de depresión en docentes de colegios públicos del municipio de Envigado-Colombia y su asociación con el síndrome de burnout y las condiciones socio-laborales. Participaron un total de 194 docentes seleccionados mediante un muestreo probabilístico estratificado proporcionado. Se usaron los instrumentos SCL-90-R para evaluar los síntomas de depresión, el cuestionario Maslach para Burnout, y una encuesta sociodemográfica. Los resultados muestran que, 65,8% de los docentes presentan síntomas de depresión, y, en el modelo multivariado se identificó que la dimensión del síndrome de burnout agotamiento emocional incrementa los síntomas de depresión en los docentes (OR=4,0, IC=1,67-9,58). El estudio concluye que la depresión es de alta prevalencia en la población docente.References
Beer, J. y Beer, J. (1992). Burnout and stress, depression and self-esteem of teachers. Psychological Reports, 71, 1.331-1.336.
Bianchi, R., Schonfeld, I. S., & Laurent, E. (2015). Is burnout separable from depression in cluster analysis? A longitudinal study. Social psychiatry and psychiatric epidemiology, 50(6), 1005-1011.
Buzzetti, M. (2005). Validación del Maslach Burnout Inventory (MBI), en dirigentes del colegio de profesores de A.G de Chile. (Tesis de grado). Universidad de Chile, 1-139.
Cornejo Chávez, R. Condiciones de trabajo y bienestar/malestar docente en profesores de enseñanza media de Santiago de Chile. Educação & Sociedade [Internet]. 2009;30(107):409-426. Recuperado de: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=87313702006">https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=87313702006
Díaz Bambula, F., López Sánchez, A., & Varela Arévalo, M. (2010). Factores asociados al síndrome de burnout en docentes de colegios de la ciudad de Cali, Colombia. Universitas Psychologica, 11(1), 217-227. https://doi.org/10.11144/Javeriana.upsy11-1.fasb">https://doi.org/10.11144/Javeriana.upsy11-1.fasb
Freeman, A., Tyrovolas, S., Koyanagi, A., Chatterji, S., Leonardi, M., Ayuso-Mateos, J. L., ... & Haro, J. M. (2016). The role of socio-economic status in depression: results from the COURAGE (aging survey in Europe). BMC public health, 16(1), 1098.
Gómez-Vélez, D. F., Leal-Terranova, O. E., & Arias-Moreno, P. (2015). Síntomas Osteomusculares en Docentes: Una revisión de la literatura. Revista Colombiana de Salud Ocupacional, 4(2), 24-29.
Guevara-Manrique, A. C., Sánchez-Lozano, C. M., & Parra, L. (2015). Estrés laboral y salud mental en docentes de primaria y secundaria. Revista colombiana de salud ocupacional, 4(4), 30-32.
Guglielmi, R.S. y Tatrow, K.(1998). Occupational stress, burnout, and health in teachers: A methodological and theoretical analysis. Review of Educational Research, 68, 61-99
Kidger, J., Brockman, R., Tilling, K., Campbell, R., Ford, T., Araya, R., ... & Gunnell, D. (2016). Teachers' wellbeing and depressive symptoms, and associated risk factors: A large cross sectional study in English secondary schools. Journal of affective disorders, 192, 76-82.
McLean, L., & Connor, C. M. (2015). Depressive symptoms in third?grade teachers: Relations to classroom quality and student achievement. Child development, 86(3), 945-954.
McLean, L., & Connor, C. M. (2015). Depressive symptoms in third?grade teachers: Relations to classroom quality and student achievement. Child development, 86(3), 945-954.
Moreno-Jiménez, B., Arcenillas, M.V., Morante, M.E. y Garrosa, E. (2005): Burnout en profesores de primaria: Personalidad y sintomatología. Revista de psicología del trabajo y las organizaciones, 21, 71-88.
Moriana Elvira, JA, Herruzo Cabrera, J. Estrés y burnout en profesores. International Journal of Clinical and Health Psychology [Internet]. 2004; 4(3):597-621. Recuperado de: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=33740309">http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=33740309
Muñoz, C. F. M., & Otálvaro, C. M. C. (2012). Burnout docente y estrategias de afrontamiento en docentes de primaria y secundaria. Revista Colombiana de Ciencias Sociales, 3(2), 226-242.
Piñones, Á. C., Calderón, C. M., & Urbina, R. F. (2016). Situación contractual y su relación con satisfacción laboral, clima organizacional y absentismo en docentes. Salud & Sociedad, 7(1), 98-111.
Preciado, J., Pérez, C., Calzada, M., & Preciado, P. (2005). Frecuencia y factores de riesgo de los trastornos de la voz en el personal docente de La Rioja. Estudio transversal de 527 docentes: cuestionario, examen de la función vocal, análisis acústico y vídeolaringoestroscopia. Acta Otorrinolaringológica Española, 56(4), 161-170.
Rivero, R.L.F., Cruz, F.M.A. (2008). Trastornos psíquicos y psicosomáticos: problemas actuales de salud de los docentes mexicanos. Salud de los trabajadores, 16(2): 73-86.
Roldán Aguilar, E. E, Lopera Zapata M. H, Londoño Giraldo F. J, Cardeño Tejada J L, Zapata Vidales S. A. Análisis descriptivo de las variables: nivel de actividad física, depresión y riesgos cardiovasculares en empleados y docentes de una institución universitaria en Medellín (Colombia). Apunts. Medicina de l'Esport, Volume 43, Issue 158, 2008, Pages 55-61, ISSN 1886-6581, [Internet]. Recuperado de: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1886658108700720">https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1886658108700720
Sanchez, R. O., & Ledesma, R. D. (2009). Análisis psicométrico del Inventario de Síntomas Revisado (SCL-90-R) en población clínica. Revista argentina de clínica psicológica, 18(3), 265-274.
Schonfeld, I. S., & Bianchi, R. (2016). Burnout and depression: two entities or one?. Journal of Clinical Psychology, 72(1), 22-37.
Sieglin, V., & Ramos Tovar, M. E. (2007). Estrés laboral y depresión entre maestros del área metropolitana de Monterrey. Revista mexicana de sociología, 69(3), 517-551.
Soria-Saucedo, R., Lopez-Ridaura, R., Lajous, M., & Wirtz, V. J. (2018). The prevalence and correlates of severe depression in a cohort of Mexican teachers. Journal of affective disorders, 234, 109-116.
Szigeti, R., Balázs, N., Bikfalvi, R., & Urbán, R. (2017). Burnout and depressive symptoms in teachers: Factor structure and construct validity of the Maslach Burnout inventory?educators survey among elementary and secondary school teachers in Hungary. Stress and Health, 33(5), 530-539.
Van Horn, J.E. y Schaufeli, W.B. (1997). A canadian-dutch comparison of teachers’ burnout. Psychological Reports, 81, 371-382
WHO, (2017). Salud Mental en el Lugar de Trabajo. Recuperado el 5 de Julio de 2018:http://www.who.int/mental_health/in_the_workplace/es/">http://www.who.int/mental_health/in_the_workplace/es/
WHO, (2018). Depresión. Recuperado el 5 de Julio de 2018: http://www.who.int/es/news-room/fact-sheets/detail/depression">http://www.who.int/es/news-room/fact-sheets/detail/depression
Published
Versions
- 2022-01-19 (2)
- 2020-07-21 (1)
Issue
Section
License
The Editor and/or publisher submitting the current journal information, or article, hereby confirms: 1) the author’s participation in the work; 2) the author’s approval to be referred to as the author; and 3) the author’s acceptance to all the conditions included in the Copyright Assignment provision herein included. The author (hereinafter referred to as Assignor) hereby irrevocably transfers and assigns, at no cost, to the Revista Psicología del Caribe of the Psychology School at Universidad del Norte - ISSN: 2011-7485 - (hereinafter referred to as Assignee) all rights, titles and interests, including all copyrights in Colombia and throughout the World, related to the submitted article.
The Assignor acknowledges that he/she is the owner/creator and the article is original. The Assignor declares that the article had not, is not, or will not be submitted elsewhere for print or electronic publication. In such an event, the Editor of the Revista Psicología del Caribe should be notified, in writing, and his/her response is required prior to evaluating the submitted article. The Assignor swears there is no impediment that prevents this Copyright Assignment. The Assignor consents that he/she may be held accountable for any copyright violations, plagiarism, or any other claim that may surge.
In consideration of this provision, the Assignee is authorized to copy, reprint, distribute, publish, and commercialize the submitted article through electronic, digital, of paper means. However, the Assignee is obligated to comply with the moral rights of the author, as established in the Act 23 of 1982, art. 30.
All articles published in Psicología desde el Caribe and its contents are under Creative Commons license CC BY. Creative Commons Attribution 3.0