Validación de Experimentos Cognitivos con PEBL y Wundt´s Lab
Keywords:
PEBL, Wunt´sLab, evaluación, medición, procesos, cognitivosAbstract
Se llevó a cabo un análisis de las características de validez y confiabilidad de pruebas experimentales computarizadas. Fue un estudio psicométrico, con 267 participantes y 589 aplicaciones pareadas de pruebas. Mediante análisis discriminante, se identificaron cuatro pruebas computarizadas PEBL y tres pruebas computarizadas Wundt´s Lab, consistentes con medidas óptimas de esfuerzo cognitivo (x2 = 647.6, gl = 6, p < .05), a diferencia de tres pruebas PEBL y cuatro pruebas Wundt´s Lab, que no mostraron tal evidencia. Un análisis de confiabilidad por Guttman de dos mitades, fue de .80. Adicionalmente, Se encontraron convergencias entre los desempeños de pruebas Mental Rotation de PEBL y Wundt´s Lab (F = 3.1, gl = 1, p = .81), así como asociaciones pareadas entre desempeños de pruebas de memoria operativa verbal y visoespacial, de atención y de percepción del movimiento. Finalmente, también se evidenciaron asociaciones relevantes entre los resultados de los participantes en las pruebas y la variable sexo. Los resultados apoyan la existencia de características psicométricas en siete pruebas computarizadas, haciendo relevante su uso en diversos campos de la evaluación cognitiva.
References
Abal, F., Blum, G. D., Aguerri, M. E., Galibert, M. S., Atorresi, H. F. & Lozzia, G. S. (2008). Test informatizados: Nuevos desafíos prácticos y éticos para la evaluación psicológica. SUMMA Psicológica UST, 6(1), 135-148. Doi: 10.18774/448x.2009.6.57
Acevedo-Triana, C. A., López-López, W. & Cárdenas, L. F. (2014). Recomendaciones en el diseño, la ejecución y la publicación de investigaciones en Psicología y ciencias del comportamiento. Revista Costarricense de Psicología, 33(2), 155-177. Disponible en http://www.rcps-cr.org/openjournal/index.php/RCPs/article/view/48
Acuña, I., Guzmán, J., Michelini, Y. & Godoy, J. C. (2017). Assesment of convergent and discriminant validity computerized decisión-making test. Avaliacoa Psicológica, 16(3), 375-383. Doi: http://dx.doi.org/10.15689/ap.2017.1603.12952
Argibay, J. C. (2006). Técnicas psicométricas. Cuestiones de validez y confiabilidad. Subjetividad y Procesos Cognitivos, 8, 15 – 33. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=339630247002
Baddeley, A. (1999). Percepción y recuerdo. En A. Baddeley, Memoria Humana teoría y práctica . Madrid: McGraw Hill.
Baddeley, A. (1999). Las imagenes visuales y la agenda viso-espacial. En Memoria humana teoría y práctica. Madrid: McGRAW-HILL.
Bateman, J. E., Ngiam, W. X. Q. & Birney, D. P. (2018). Relational encoding of objects in working memory: Changes detection performance is better for violations in group relations. Plos One, Open Acces. Disponible en https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0209207
Bechara. (2004). The Role of Emotion in Decision-Making: Evidence from Neurological Patients with Orbitofrontal Damage. Brain and Cognition, 30-40. Doi: 10.1016/j.bandc.2003.04.001
Bechara, A., Damasio, H., Tranel, D. y Anderson, S. W. (1998). Dissociation of
working memory from decision making within the human prefrontal cortex. J. Neurosci., 18(1), 428-437. Disponible en https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6793407/
Brandwayn, N., Macías, R. & Restrepo, D. E. (2015). Comparación en el desempeño de pruebas neuropsicológicas sistematizadas y de lápiz y papel en una muestra de estudiantes de psicología de la Pontificia Universidad Javeriana sede Bogotá. Tesis de Grado en Psicología, disponible en: https://repository.javeriana.edu.co/bitstream/handle/10554/21363/BrandwaynBricenoNatalia2015.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Buelow, M, & Suhr, J. (2009). Validez de construcción de la tarea de juego de Iowa. Neuropsychology Review. 19(1), 102-114. Doi: 10.1007/s11065-009-9083-4
Consideraciones éticas para la investigación científica (2014). Comunicado del 27 de Junio. Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia. Disponible en http://www.uptc.edu.co/export/sites/default/direccion_investigaciones/convocatorias/2015/doc/comunic_etica.pdf
Coolican, H. (1997) Métodos de Investigación y Estadística en Psicología. Manual Moderno 2° Ed. México.
Corsi, P. M. (1972). Human memory and the medial temporal region of the brain (Ph.D.). McGill University.
Cumming, G. (2014). The new statistics: why and how. Psychological Science, 25(1), 7-29. Doi:10.1177/0956797613504966
Dikmen S. S, Heaton R. K, Grant I, & Temkin N. R. (1999). Test-retest reliability and practice effects of the expanded Halstead-Reitan neuropsychological test battery. Journal of the International Neuropsychological Society, 5:346- 336. http://dx.doi.org/10.1017/S1355617799544056
Dougherty, J. H., Cannon, R. L., Christopher, C. R., Hall, L., Hare, F., Carr, E., Dougherty, A., Janowitz, J. & Arunthamakun, J. (2010). The computerized self test (CST): An interactive, Internet accesible cognitive screenging test for dementia. Journal of Alzheimer´s Disease, 20, 185-195. Doi: 10.3233/JAD-2010-1354
Dunn, T., Lutes, D. & Risko, E. (2016). Metacognitive evaluation in the avoidance of demand. Journal of Experimental Psychology: Human perception and performance. Open Science Framework. Disponible en https://osf.io/mfcxd/
Gansler, Jerram, Vannorsdall & Schretlen (2011). Comparing Alternative Metrics to Assess Performance on the Iowa Gambling Task. Journal of Clinical and Experimental Neuropsychology, 1040–1048. Doi: 10.1080/13803395.2011.596820
Germine, L., Nakayama, K., Duchaine, B., Chabris, C., Chaterjje, G., & Wilmer, J. (2012). Is the Web as good as the laboratory? Comparable performance of the web and the laboratory in cognitive / perceptive experiments. . Cambridge: Psychonomic Bulletin & Review. Doi: 10.3758/s13423-012-0296-9
Gluck, M. A., Mercado, E. & Myers, C. E. (2009). Aprendizaje y Memoria: del cerebro al comportamiento. McGraw Hill, Bogotá.
Gur, R., Richard, J., Hughett, P., Calkins, M., Macy, L., & Bilker, W. (2010). A cognitive neuroscience-based computerized battery for efficient measurement of individual differences: Standardization and initial construct validation. Journal of Neuroscience Methods, 254-262. Doi: 10.1016/j.jneumeth.2009.11.017
G*Power. (2018) Statistical Power Analyses for Windows. Universitat Dusserldorf. Recuperado de http://www.gpower.hhu.de/
Gusev, A. N., Mikhaylova, O. A. & Utochkin, I. S. (2014). Stimulus determinants of the phenomenon of change blindness. Psychology in Russia. 7(1), 122-134. Doi: 10.11621/pir.2014.0112
Hogan. (2015). Prueba psicológicas: Una introducción práctica. Mexico: Manual Moderno 2° Edición.
Inzlicht, M., Shenhav, A. & Olivola, C. (2018). The effort paradox: Effort is both costly and valued. Trends in Cognitive Science, 22(4). 337-349, doi: 10.1016/j.tics.2018.01.007
Ishii, A., Tanaka, M. & Watanabe, Y. (2014). Neural Mechanisms of Mental Fatigue. Reviews in the Neurosciences, online. Doi: 10.1515/revneuro-2014-0028
Kahneman, D. (2012). Pensar rápido, pensar despacio. Pinguin Random House. Bogotá, Colombia.
Kessels, R. P. C., van Zandvoort, M. J. E., Postma, A., Kappelle, L. J., & de Haan, E. H. F (2000). The Corsi Block-Tapping Task: Standardization and Normative Data. Applied Neuropsychology, 7(4), 252–258. Doi: 10.1207/s15324826an0704_8. PMID 11296689
Koban, C. D. (2008). sesgos cognitivos en la toma de decisiones. International Journal, 68-73. https://doi.org/10.21500/20112084.968
Kurzban, R., Duckworth, A., Kable, J. & Myers, J. (2013). An opportunity cost model of subjective effort task performance. Behavioral and Brain Sciences, 36, 661-726. Doi: 10.1017/S0140525X12003196
Ley de habeas data de 2008, Recuperado de http://wp.presidencia.gov.co/sitios/normativa/leyes/Documents/Juridica/Ley%201266%20de%2031%20de%20diciembre%202008.pdf
Ley número 23 de 1982 sobre derechos de autor. Recuperado de http://derechodeautor.gov.co/documents/10181/182597/23.pdf/a97b8750-8451-4529-ab87-bb82160dd226
Loannidis, J. P. A. (2005) Why Most Published Research Findings Are False. PLoS Med 2(8). e124. Doi: https://doi.org/10.1371/journal.pmed.0020124
López, R., Sanmartín, P., & Méndez, F. (2013). Revisión de las evaluaciones adaptativas computarizadas (CAT). Educación y Humanismo, 27-40. Disponible en file:///C:/Users/Lenovo/Downloads/2345-Texto%20del%20art%C3%ADculo-2238-1-10-20170417.pdf
Martin, W. (2008). Psicología Experimental: Cómo hacer experimentos en Psicología. Cenage Leraning.
Milne, A., Culverwell, A., Guss, R., Tuppen, J. & Whelton, R. (2008). Screening for dementia in primary care: a review of the use, efficacy and quality of measures. International Psychogeriatics, 1-16. Doi: 0.1017/S1041610208007394
Montero, I., & León, O. G. (2007). A guide for naming research studies in Psychology. International Journal of Clinical and Health Psychology, 7(3), 847-862. Disponible en https://www.redalyc.org/pdf/337/33770318.pdf
Mueller, S. (11 de 24 de 2015). PEBL Test Battery. Retrieved. Obtenido de Wiki: http://pebl.sourceforge.net/wiki/index.php/PEBL_Test_Battery.
Municipio de Tunja (2015). Política Pública de Juventud. Disponible en http://186.116.13.48/obsocial/documentos/POLITICA%20PUBLICA.pdf
Parsons, T. D., Larson, P., Kratz, K., Thiebaux, M., Bluestein, B., Buckwalter, G. & Rizzo, A. A. (2004). Sex differences in mental rotation and spatial rotation in a virtual envionment. Neuropsychologia, 42, 555-562. Doi: doi:10.1016/j.neuropsychologia.2003.08.014
PEBL Change Detection Task -Wiki (2013). Change Detection Task. Disponible en http://pebl.sourceforge.net/wiki/index.php/Change_Detection_task
PEBL Corsi Blocks Test, Wiki (2019). Corsi Block Tapping Test. Disponible en https://en.wikipedia.org/wiki/Corsi_block-tapping_test
PEBL – Digit Span Wiki (2013). Digit Span. Recuperado de http://pebl.sourceforge.net/wiki/index.php/Digit_Span
PEBL Time Wall Wiki (2013). Timewall. Disponible en http://pebl.sourceforge.net/wiki/index.php/Timewall
PEBL-Wiki (2014). PEBL Test Battery. Retrieved from http://pebl.sourceforge.net/wiki/index.php/PEBL_Test_Battery.
Peterson, L. R.; Peterson, M. J. (1959). Short-term retention of individual verbal items. Journal of Experimental Psychology. 58 (3): 193–198. CiteSeerX 10.1.1.227.1807. doi:10.1037/h0049234. PMID 14432252).
Pietsch, S. & Jansen, P. (2012). Different mental rotation performance in students of music, sport and education. Learning and Individual Differences. 22(1), 159-163. Doi: 10.1016/j.lindif.2011.11.012
Piper. B., & Mueller. S. (2014). The Psychology Experiment Building Language (PEBL) and PEBL Test Battery. Journal of Neuroscience Methods, 250–259. doi:http://doi.org/10.1016/j.jneumeth.2013.10.024
Piper, B., Li, V., Elwaz, M., Kobel, Y., Benice, T., Chu, A., & Mueller, S. (2011). Executive Function on the Psychology Experiment Building Language Tests. Behavior Research Methods, 110-123. Doi: 10.3758/s13428-011-0096-6.
Piper, B., Mueller, S., Geerken, A., Dixon, K., Kroliczak, G. O., & Miller, J. (2015). Reliability and validity of neurobehavioral function on the Psychology Experimental Building Language test battery in young adults. PeerJ. Doi: 10.7717/peerj.1460. eCollection 2015
Piper, B. J., Mueller, S. T., Talebzadeh, S., & Ki, M. J. (2016). Evaluation of the Validity of the Psychology Experiment Building Language Tests of Vigilance, Auditory Memory, and Decision Making. PeerJ, e1772. http://doi.org/10.7717/peerj.1772.
Prieto, G. & Delgado, A. R. (2010). Fiabilidad y Validez. Papeles del Psicólogo, 31(1), 67-74. Disponible en http://www.papelesdelpsicologo.es/pdf/1797.pdf
Ramos, C. (2017). Adaptación del Test Stroop Victoria en Estudiantes Ecuatorianos. Revista Iberoamericana de Diagnóstico y Evaluación , 57-64. https://doi.org/10.21865/RIDEP44.2.05
Ramos, C. A., Guevara, Bolaños, M. E. & Ramos, D. A. (2015). Adaptación y estudio descriptivo del experimento G/No-Go en una muestra de estudiantes ecuatorianos. Revista tecnologica ESPOL, 28(2), 119-133. Disponible en http://www.rte.espol.edu.ec/index.php/tecnologica/article/download/364/243.
Reitan, R. M. & Woltson, D. (1985). The Halstead-Reitan neuropsychological test battery: Theory and clinical interpretation. Tucson, AZ: Neuropsychology Press.
Research, D. L. (2017). Wundt´s Lab . Obtenido de http://www.delarosaresearch.com/detail.php?productid=139#features-tab
Ruano, L., Sousa, A., Severo, M., Alves, I., Colunas, M., Moreira, S. & Cruz, V. (2016). Development of a self-administered web-based test for longitudinal cognitive assessment. Scienific Reports, 1-10. Disponible en https://www.nature.com/articles/srep19114
Ruiz, M., Guevara, M. A. & Hernández, M. (2008). Desarrollo computacional de pruebas para evaluar funciones ejecutivas: Hanoi y Wisconsin. Avances en la investigación científica en el CUCBA. Disponible en http://www.cucba.udg.mx/sites/default/files/publicaciones1/avances/avances2008/Biologia/CienciasAmbientales(pp231-390)/RuizDiazMarina(pp383-390)/383-390.pdf
Simons, D. J. & Levin, D. T. (1998). Failure to detect changes to people during a real-world interaction. Psychonomic Bulletin, 5(4), 644-649. Disponible en https://link.springer.com/content/pdf/10.3758%2FBF03208840.pdf
Shapiro, K. L., Arnell, K. M. & Raymond, J. E. (1997). The attentional blink. Trends in Cognitive Sciences, 1(8). 291-295. Doi: 10.1016/S1364-6613(97)01094-2.
Shenhav, A., Musslick, S., Lieder, F., Kool, W., Griffiths, T., Cohen, J. & Botvinick, M. (2017). Toward a rational and mechanistic account of mental effort. Annual Review of Neuroscience, 40, 99-124. Doi: 10.1146/annurev-neuro-072116-031526
Shepard, R. N. (1978). The mental image. American Psychologist, 33, 125-137. https://doi.org/10.1037/0003-066X.33.2.125
Shiffman, H. R. (2004). Sensación y percepción: un enfoque integrador. México: Manual Moderno.
Smith, E. E. & Kosslyn, S. M. (2008). Procesos cognitivos: modelos y bases neurales. Madrid: Pearson Prentice Hall.
Sperling, G. (1960). The information available in brief visual presentations. Psychological Monographs: General and Applied, 74(11), 1-29. Disponible en https://doi.org/10.1037/h0093759
Suárez de Oliveira, R; Trezza, B; Busse, A & Filho, W. (2014). Computerized test and cognitive impact of interventions. Dement Neuropsychol, 107-111. Doi: 10.1016/j.eatbeh.2016.08.012
Tsiakas, M., Gagnon, M., Awad, N., & Messier, C. (2003). Addressing the Differences in Speed of Processing of the Intervening Calculation Task on the Modified Brown-Peterson Task. Applied Neuropsychology, 11(2), 103-106. Doi: 10.1207/s15324826an1102_6
Wang, T., Ren, X., Li, X. & Schweizer, K. (2015). The modeling of temporary storage and its effect on fluid intelligence: Evidence from both Brown-P eterson and complex span tasks. Intelligence, 49, 84-93. Doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.intell.2015.01.002
Weller, J. A., Levin, I. P., Bechara, A. (2010). Do individual differences in Iowa Gambling Task performance predict adaptive decision making for risky gains and losses? Journal of Clinical and Experimental Neuropsychology, 32 (2), 141–150. https://doi.org/10.1080/13803390902881926
Yaghmale, F. (2003). Content validity and its estimation. Journal of Medical Education. 3(1), 25-27. Retrieved from file:///C:/Users/Lenovo/Downloads/Content_validity_and_its_estimation.pdf
Published
Versions
- 2023-03-30 (3)
- 2022-01-20 (2)
- 2020-12-10 (1)
Issue
Section
License
The Editor and/or publisher submitting the current journal information, or article, hereby confirms: 1) the author’s participation in the work; 2) the author’s approval to be referred to as the author; and 3) the author’s acceptance to all the conditions included in the Copyright Assignment provision herein included. The author (hereinafter referred to as Assignor) hereby irrevocably transfers and assigns, at no cost, to the Revista Psicología del Caribe of the Psychology School at Universidad del Norte - ISSN: 2011-7485 - (hereinafter referred to as Assignee) all rights, titles and interests, including all copyrights in Colombia and throughout the World, related to the submitted article.
The Assignor acknowledges that he/she is the owner/creator and the article is original. The Assignor declares that the article had not, is not, or will not be submitted elsewhere for print or electronic publication. In such an event, the Editor of the Revista Psicología del Caribe should be notified, in writing, and his/her response is required prior to evaluating the submitted article. The Assignor swears there is no impediment that prevents this Copyright Assignment. The Assignor consents that he/she may be held accountable for any copyright violations, plagiarism, or any other claim that may surge.
In consideration of this provision, the Assignee is authorized to copy, reprint, distribute, publish, and commercialize the submitted article through electronic, digital, of paper means. However, the Assignee is obligated to comply with the moral rights of the author, as established in the Act 23 of 1982, art. 30.
All articles published in Psicología desde el Caribe and its contents are under Creative Commons license CC BY. Creative Commons Attribution 3.0