Confirmatory factor analysis of the Scale of Attitude towards Statistics in psychology students in Mexico
Keywords:
Actitudes hacia la estadística , estudiantes de Psicología, validación, analisis factorialAbstract
The five-factor model of the Attitude Scale towards Statistics (EAE-25) proposed by Auzmendi (1992) to measure the predisposition of students towards statistical content has been questioned in different researches. The purpose of this study was to analyze the psychometric properties of the EAE-25 in a sample of 291 Mexican undergraduate students in Psychology. The validity and reliability of the scale were examine using Confirmatory Factor Analysis (CFA) and Cronbach's alpha. The results of the AFC show partial signs of stability, five items were eliminated, but the five original factors remain. The scale configured in this way shows an acceptable internal consistency, the items are positively related to each other in each factor and each item discriminates between university students according to their favorable and unfavorable attitude towards statistics, as well as those with high performance from those with low performance.
References
Referencias
Aiken, L. (2003). Test psicológicos y evaluación. Pearson.
American Psychological Association. (2017). American Psychological Association. Ethical Principles of Psychologists and Code of Conduct. American Psychologist, 57(12), 1–20. https://apa.org/ethics/code/ethics-code-2017.pdf%0Ahttp://doi.apa.org/getdoi.cfm?doi=10.1037/0003-066X.57.12.1060
Arevalo, E., Castillo-Jimenez, D., Cepeda, I., López, J., & Pacheco, R. (2020). Ansiedad y depresión en estudiantes universitarios: relación con rendimiento académico. Revista Interdisciplinaria de Epidemiología y Salud Pública. 1(1). http://dx.doi.org/10.18041/2665-427X/ijeph.1.5342
Arredondo, E., Ramírez-Cruz, J., García-García, J., & López-Mójica, J. (2020). Actitudes hacia la estadística de psicólogos en formación en México. Revista Contextos de Educación, 21(29), 47–57.
Auzmendi, E. (1992). Las actitudes hacia la matemática – estadística en las enseñanzas medias y universitarias. Mensajero.
Ávila-Toscano, J. H., Vargas-Delgado, L. J., Oquendo-González, K. P., & Mercado, D. del C. (2020). Predictores de la ansiedad ante la estadística: ansiedad ante los exámenes y baja depuración cognitiva. Revista Iberoamericana de Psicología, 12(3), 93–100. https://doi.org/10.33881/2027-1786.rip.12310
Bautista, A., Morales, M., Dórame, L., & Peralta, G. (2016). Un estudio sobre las actitudes hacia la estadística en estudiantes universitarios. Epistemus, 10(20), 48–54. www.epistemus.uson.mx
Byrne, B. (2016). Structural Equation Modeling With AMOS. Basic Concepts, Applications, and Programming (3.a ed). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315757421
Carbonero, M., & Navarro, J. (2006). Entrenamiento de alumnos de Educación Superior en estrategias de aprendizaje en matemáticas. Psicothema, 18(3), 348–352.
Cendales, B., Vargas-Trujillo, E., & Barbosa, C. (2013). Factores psicológicos asociados al desempeño académico en los cursos universitarios de estadística: diferencias por sexo y área de titulación. (Spanish). Avances en Psicología Latinoamericana, 31(2), 363–375. http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=fua&AN=90510267&lang=es&site=ehost-live
Comas, C., Martins, J., Nascimento, M., & Estrada, A. (2017). Estudio de las actitudes hacia la estadística en estudiantes de psicología. Bolema - Mathematics Education Bulletin, 31(57), 479–496. https://doi.org/10.1590/1980-4415v31n57a23
Darias, E. (2000). Escala de actitudes hacia la estadística. Psicothema, 12(2), 175–178.
Escobedo, M., Hernández, J., Estebané, V., & Martínez, G. (2016). Modelos de ecuaciones estructurales: características, fases, construcción, aplicación y resultados. Ciencia & Trabajo, 18(55), 16–22. https://doi.org/10.4067/s0718-24492016000100004
Fernández, R., Solano, N., Rizzo, K., Gomezescobar, A., Iglesias, L., & Espinosa, A. (2016). Las actitudes hacia las matemáticas en estudiantes y maestros de educación infantil y primaria: revisión de la adecuación de una escala para su medida [Attitudes towards mathematics in students and teachers of early childhood and primary education: review].
Revista Iberoamericana de Ciencia, Tecnología y Sociedad - CTS, 11(33), 227–238. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=92447592012
Flores, W., & Auzmendi, E. (2015). Análisis factorial de una escala de actitud hacia las matemáticas. Aula de Encuentro, 1(17), 45–77. www.auladeencuentro.safa.edu
Flores, W., & Olivar, S. (2016). Actitudes hacia la estadística en la formación del profesorado para contextos multiculturales. Revista Universitaria del Caribe, 17(2), 27–37. https://doi.org/10.5377/ruc.v17i2.3235
Hair, J., Anderson, R., Tatham, R., & Black, W. (2007). Análisis Multivariante (5.a ed.). Prentice Hall.
Hidalgo, S., Maroto, A., & Palacios, A. (2005). El perfil emocional matemático como predictor de rechazo escolar: relación con las destrezas y los conocimientos desde una perspectiva evolutiva. Educación Matemática, 17(2), 89–116. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=40517205
Juárez-Lugo, C. S. & Jacobo-Mata, A. (2021). Actitudes hacia la estadística en estudiantes de Psicología. Revista de Educación y Desarrollo. 59. 49-55. https://www.cucs.udg.mx/revistas/edu_desarrollo/anteriores/59/59_Juarez.pdf
Kerlinger, F., & Lee, H. (2002). Investigación del Comportamiento (4.a ed.). Mc Graw Hill.
Lloret-Segura, S., Ferreres-Traver, A., Hernández-Baeza, A., & Tomás-Marco, I. (2014). El análisis factorial exploratorio de los ítems: una guía práctica, revisada y actualizada. Anales de Psicologia, 30(3), 1151–1169. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.6018/analesps.30.3.199361
Méndez, D., & Macía, F. (2007). Análisis Factorial Confirmatorio de la Escala de Actitudes hacia la Estadística. Cuadernos de Neuropsicología, 1(3), 174–371.
Montes, M., & López, G. (2017). Literacidad y alfabetización disciplinar: enfoques teóricos y propuestas pedagógicas. Perfiles Educativos, 39(155), 162–178. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2017.155.58062
Moral de la Rubia, J., González, M., Landero, R., & Quezada, L. (2021). Validación del modelo de cinco factores de la Escala de Actitud hacia la Estadística en estudiantes mexicanos de psicología. Interdisciplinaria Revista de Psicología y Ciencias Afines, 38(1), 133–148. https://doi.org/10.16888/interd.2021.38.1.9
Noblecilla, E., Acosta, J., & Mejía, D. (2019). Análisis Multivariada de la Escala de Actitudes hacia la Estadística en los estudiantes de la Facultad de Ciencias Físicas y Matemáticas de la Universidad Nacional Pedro Ruiz Gallo. Universidad Nacional Pedro Ruiz Gallo, 2, 1–10. http://revistas.unprg.edu.pe/openjournal/index.php/MATHEMA/article/view/399
Nortes, R. & Nortes, A. (2020). Actitud hacia las matemáticas en el grado de maestro de primaria. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 23(2), 225-239. https://doi.org/10.6018/reifop.348061
Palma, M., Garcés, F., Canalias, S. & Albán, P. (2020). Analisis factorial de la Escala de Actitud hacia la Estadistica: Estudio con estudiantes de las escuelas de formación de oficiales militares de la Universidad de las Fuerzas Armadas ESPE. Revista Iberica de Sistemas yTecnología de la Información, 29(5), 692-700. https://www.proquest.com/docview/2394537779?sourcetype=Scholarly%20Journals
Pedrosa-Jesús, C. León-Mantero, C. & Cuida, M. A. (2020). Estudio de las actitudes hacia las matemáticas en los grados de Educación Infantil y Primaria. Matemáticas, Educación y Sociedad, 3(3), 18-28. https://journals.uco.es/mes/article/view/13011
Regatto, J.P. & Viteri, V. M. (2024). Actitudes hacia la estadística y su relación con la autoregulación del aprendizaje en universitarios de Ecuador. Alpha & Omega, 1(2), 11-25. https://doi.org/10.24133/alphaomega.vol01.02.2024.art01
Rodríguez, N. (2011). Actitudes de los estudiantes universitarios hacia la estadistica. Interdisciplinaria, 28(2), 199–205.
Rojas-Kramer, C., Limón-Suárez, E., Moreno-García, E. & García-Santillán, A. (2018). Factors that Explain the Attitude
Towards Statistic in High-School Students: Empirical Evidence at Technological Study Center of the Sea in Veracruz, Mexico. European Journal of Contemporary Education, 7, 1, 165-176. DOI: 10.13187/ejced.2018.1.165
Ruiz-Ruano, A. M. & López, J. 2023). Una versión reducida de la Escala de Actitudes hacia la Estadística. PSYKHE, 32(1), 1-13. https://doi.org/10.7764/psykhe.2020.25207
Salinas, J., & Mayen, S. (2016). Estudio exploratorio de las actitudes hacia la estadística en estudiantes mexicanos de bachillerato. Avances de Investigación en Educación Matemática, 10, 73–90.
Tejero-González, C. M., & Castro-Morera, M. (2011). Validación de la escala de actitudes hacia la estadística en estudiantes españoles de ciencias de la actividad física y del deporte. Revista Colombiana de Estadistica, 34(1), 1–14.
Valencia, D. (2017). Actitudes hacia la estadística en estudiantes de psicología de una universidad privada de Lima. Acta Psicológica Peruana, 2(1), 104–117.
Zamora, S., Monroy, L., & Chávez, C. (2009). Análisis factorial: una técnica para evaluar la dimensionalidad de las pruebas. Centro Nacional de Evaluación Superior, A.C.
Downloads
Published
Issue
Section
License
The Editor and/or publisher submitting the current journal information, or article, hereby confirms: 1) the author’s participation in the work; 2) the author’s approval to be referred to as the author; and 3) the author’s acceptance to all the conditions included in the Copyright Assignment provision herein included. The author (hereinafter referred to as Assignor) hereby irrevocably transfers and assigns, at no cost, to the Revista Psicología del Caribe of the Psychology School at Universidad del Norte - ISSN: 2011-7485 - (hereinafter referred to as Assignee) all rights, titles and interests, including all copyrights in Colombia and throughout the World, related to the submitted article.
The Assignor acknowledges that he/she is the owner/creator and the article is original. The Assignor declares that the article had not, is not, or will not be submitted elsewhere for print or electronic publication. In such an event, the Editor of the Revista Psicología del Caribe should be notified, in writing, and his/her response is required prior to evaluating the submitted article. The Assignor swears there is no impediment that prevents this Copyright Assignment. The Assignor consents that he/she may be held accountable for any copyright violations, plagiarism, or any other claim that may surge.
In consideration of this provision, the Assignee is authorized to copy, reprint, distribute, publish, and commercialize the submitted article through electronic, digital, of paper means. However, the Assignee is obligated to comply with the moral rights of the author, as established in the Act 23 of 1982, art. 30.
All articles published in Psicología desde el Caribe and its contents are under Creative Commons license CC BY. Creative Commons Attribution 3.0