Alterations in the executive functions of the Colombian population exposed to traumatic events caused by the armed conflict
Keywords:
executive functions, memory, traumatic event, cognitive impairment, attack, armed conflictAbstract
Colombia has suffered an internal conflict that has lasted more than 60 years, leaving a total of 8,775,884 direct victims of the armed conflict, figures ranging from 1984 to 2018.
As a result of this situation, the objective of this research is to conduct a documentary review of the studies published in Colombia on the state of the executive functions of the Colombian population exposed to traumatic events caused by the armed conflict.
To carry out the selection of research, the guidelines set out in the PRISMA flowchart version 2020 were used, the search for research was carried out in the databases Dialnet, Scielo, Science Direct and Redalyc, concluding with a search in Google Scholar, leaving 14 documents for the review.
During the analysis, it was identified that executive functions present alterations as a result of one or more traumatic experiences caused by the armed conflict, where alterations in working memory, inhibitory response and cognitive flexibility stand out.
On the other hand, it was observed that evaluating only the executive functions does not account for the global affectations generated in individuals by the experience of trauma.
References
Agudelo, K. L., Jiménez, J. J., Úsuga, B. A., Diossa, M. S., & Fernández, S. M. (2023). Perfil cognitivo en personas víctimas del conflicto armado en Medellín-Colombia. Tecnológico de Antioquia, Institución Universitaria. https://dspace.tdea.edu.co/handle/tdea/3198
Agudelo, L. S., Nieto, M. L., Montero, J. d., & Hurtado, O. L. (2015). Referentes teóricos de Fisioterapia en neurorehabilitación, una revisión sistemática exploratoria. Revista Movimiento Científico, 9(1), 67-72. https://revmovimientocientifico.ibero.edu.co/article/view/858/711
Alcaide, J. N. (s.f.). Las Funciones Ejecutivas: definición, alteraciones y rehabilitación. Impulsa Neuropsicologia, Terapias de Estimulación Cognitiva: https://impulsaneuropsicologia.com/las-funciones-ejecutivas-definicion-alteraciones-y-rehabilitacion/
APA, A. A. (2014). Guía de consulta de los criterios diagnósticos del DSM-5TM. Editorial Médica Panamericana.
Arango, M. C., Grajales, D. V., López, S. C., & Vásquez, M. A. (2021). Funciones ejecutivas en personas que han sido víctimas directas e indirectas del conflicto armado colombiano que residen en el departamento del Quindío. Tempus Psicologico, 4(1), 121-134. https://doi.org/https://doi.
Arango, M. C., Grajales, D. V., López, S. C., & Vásquez, M. A. (2021). Funciones ejecutivas en personas que han sido víctimas directas e indirectas del conflicto armado colombiano que residen en el departamento del Quindío. Tempus Psicologico, 4(1), 121-134. https://doi.org/10.30554/tempuspsi.4.1.3626.2021
Arango, O., Puerta, I., & Pineda, D. (2008). Estructura factorial de la función ejecutiva desde el dominio conductual. Diversitas: Perspectivas en Psicología, 4(1), 63-77. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-99982008000100006
Arcila, M. E., Medina, S. Y., Gómez, A. M., Guzmán, D. L., & Arenas, D. A. (2021). Neurocognición en adultos con antecedentes de maltrato y hechos victimizantes durante la infancia . Cuadernos Hispanoamericanos de Psicología, 20(2), 1-15. https://doi.org/10.18270/chps..v20i2.3635
Aupperle, R., Melrosea, A., Stein, M., & Paulus, M. ( 2012). Executive Function and PTSD: Disengaging from Trauma. Neuropharmacology, 62(2), 686–694. https://doi.org/10.1016/j.neuropharm.2011.02.008
Baquerizo, M., & Hidalgo, J. A. (2012). Neurobiología de la memoria y procesos neuroquímicos implicados. Apuntes de Ciencia & Sociedad, 2(2), 160-164. https://doi.org/10.18259/acs.2012018
Barba, J., Denia, T., Bartolomé, G., Ruiz, D., Adán, M., & Guinea, F. (2007). Implicación del hipocampo y la amígdala en el rendimiento neuropsicológico de pacientes con trastorno por estrés postraumático. Mapfre Medicina , 18(1), 92-101.
Bellis, M., Hooper, S., Spratt, E., & Woolley, D. (2009). Neuropsychological Findings in Childhood Neglect and their Relationships to Pediatric PTSD. International Neuropsychological Society, 15(6), 868–878. https://doi.org/10.1017/S1355617709990464
Candelario, D. C., Romero, H. E., López, M. J., Montero, A. L., Caicedo, K. P., & Guamán, R. E. (2018). Fundamentos biológicos de la memoria desde un enfoque epistemológico. Revista Inclusiones, 5(4), 167-183. https://revistainclusiones.org/index.php/inclu/article/view/2308
Delgado, L. C., & Valencia, M. B. (2012). Exploración neuropsicológica de la atención y la memoria en niños y adolescentes víctimas de la violencia en Colombia: estudio preliminar. Revista CES Psicología, 5(1), 39-48. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/3977282.pdf
Diamond, A. (2013). Executive Functions. Annual Review of Psychology, 64, 135-168. https://doi.org/10.1146/annurev-psych-113011-143750
Donnelly, C., Amaya, L., & March. (1999). Psychopharmacology of pediatric posttraumatic stress disorder. Journal of Child and Adolescent Psychopharmacology, 9(4), 203-220. https://doi.org/10.1089/cap.1999.9.203
Ernesto, B. M., Soraya, L. H., & Mayilín, M. T. (2006). Funciones ejecutivas en estudiantes universitarios que presentan bajo y alto rendimiento académico. Psicología desde el Caribe(18), 109-138.
Ferraro, R. (2011). La protección de las víctimas de los conflictos armados no internacionales. 23-35. https://www.oas.org/es/sla/ddi/docs/publicaciones_digital_XXXVIII_curso_derecho_internacional_2011_Romaric_Ferraro.pdf
Giraldo, Y. G., & Carvajal, J. C. (2017). Perfil de Funciones Ejecutivas de los estudiantes que cursan grado 11 de educación media, pertenecientes a una Institución Oficial en un municipio de Antioquia (tesis de pregrado, Corporación Universitaria Minuto de Dios). Repositorio institucional UNIMINUTO. http://uniminuto-dspace.scimago.es:8080/handle/10656/5124
Gómez, J. F., Barbosa, M. Á., & Acosta, M. R. (2021). Análisis de las funciones ejecutivas en un grupo de desmovilizados condenados por homicidio agravado. Tesis Psicológica, 16(1), 1-21. https://doi.org/https://doi.org/10.37511/tesis.v16n1a10
González, C. A. (2011). Alteraciones neuropsicológicas en el estrés postraumático (tesis posgrado, Universidad de Salamanca). Repositorío Documental Gredos. http://hdl.handle.net/10366/115856
González, D. A., Quirama, T. C., & Botero, M. G. (2022). Análisis comparativo de las funciones ejecutivas según el nivel de escolaridad en jóvenes adultos residentes en la ciudad de Medellín. Anuario de Psicología, 52(2), 168-180. https://doi.org/10.1344/anpsic2022.52/2.6
Hernández, J. A., Rojas, P. D., & Arteaga, I. H. (2018). Perfil neuropsicológico de atención y memoria en víctimas del conflicto armado colombiano. Revista de Psicología, 36(2), 701-718. https://doi.org/10.18800/psico.201802.011
Higuera, J. A. (21 de Noviembre de 2016). psicoterapeutas. https://psicoterapeutas.com/trastornos/traumas/#:~:text=Qu%C3%A9%20es%20un%20trauma,(esto%20incluye%20abusos%20continuados).
Histórica, G. d. (2013). ¡BASTA YA! Colombia: Memorias de guerra y dignidad. Bogotá :Centro Nacional de Memoria Histórica. https://www.centrodememoriahistorica.gov.co/micrositios/informeGeneral/descargas.html
Jakupcak, M., Conybeare, D., Phelps, L., Hunt, S., Holmes, H., Felker, B., . . . McFall, M. (2007). Anger, hostility, and aggression among Iraq and Afghanistan war veterans reporting PTSD and subthreshold PTSD. Journal of Traumatic Stress, 20(6), 945–954. https://doi.org/10.1002/jts.20258
La Comisión, d. l. (11 de Julio de 2022). Cifras de la Comisión de la Verdad presentadas junto con el Informe Final. COMISIÓN DE LA VERDAD: https://web.comisiondelaverdad.co/actualidad/noticias/principales-cifras-comision-de-la-verdad-informe-final#:~:text=Seg%C3%BAn%20el%20CNMH%2C%20desde%201958,agentes%20del%20Estado%20(3%20%25).
Lezak, M. D., Howieson, D., Bigler, E., & Tranel, D. (2012). Neuropsychological Assessment. Oxford University Press.
Meriño, D. P., & Arias, L. P. (2020). Perfil neuropsicológico de un grupo de militares heridos por artefacto explosivo. Psicología desde el Caribe, 39(2). http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-417X2022000200001
Miller, E., & Cohen, J. (2001). An Integrative Theory of Prefrontal Cortex Function. Annual Review of Neuroscience, 24, 167-202. https://doi.org/10.1146/annurev.neuro.24.1.167
Molins, F., & Serrano, M. (2019). Bases neurales de la aversión a las pérdidas en contextos económicos: revisión sistemática según las directrices PRISMA. Revista de Neurologia, 68(2), 47-58. https://doi.org/10.33588/rn.6802.2018276
Nader, A. (2022). Trauma y Amnesia Disociativa: La visión de Pierre Janet. Revista chilena de neuro-psiquiatría, 60(1), 92-101. https://doi.org/10.4067/s0717-92272022000100092
OMS. (2022). Clasificación Internacional de Enfermedades (CIE-11) (11 ed.). Organización Mundial de la Salud.
Osorio, M. B. (2016). Descripción de los rasgos de personalidad y las características neuropsicológicas en excombatientes del conflicto armado colombiano [Tesis doctoral, Universidad Complutense de Madrid]. Docta Complutense. https://hdl.handle.net/20.500.14352/27139
Padilla, C. A., & Alcaraz, A. C. (2006). Alerta roja: El incidente crítico, aprendiendo de nuestros errores. Tribuna docente, 8(4), 1-8. https://www.uv.es/gibuv/Blog/IncidenteCritico.pdf
Péreza, B., Jiménez, H., & Martínez, O. (2016). Bases neurales de la toma de decisiones. Neurología, 31(5), 319-325. https://doi.org/10.1016/j.nrl.2015.03.001
Ramírez, N. H., Díaz, C. A., Maldonado, A. V., Rodríguez, M. P., & Olaya, N. L. (2014). Afectaciones psicológicas de niños y adolescentes expuestos al conflicto armado en una zona rural de Colombia. Acta Colombiana de Psicología, 17(1), 79-89. https://doi.org/10.14718/ACP.2014.17.1.9
Ramos, C., & Pérez, C. (2017). Control inhibitorio y monitorización en población infantil con TDAH. Avances en Psicología Latinoamericana, 35(1), 117-130. https://doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/apl/a.4195
Restrepo, J. E., Yara, E. A., Betancur, J. C., & Tavera, L. N. (2014). Perfil emocional de un grupo de militares colombianos víctimas de minas antipersona o artefactos explosivos improvisados. Revista Colombiana de Psiquiatría, 43(2), 87-95. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.1016/j.rcp.2014.02.004
Ríos, S. (2017). Breve historia del conflicto armado en Colombia. En C. A. González, Revista de Paz y Conflictos (Vol. 10, págs. 327-330). https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=205052042015
Seijas, R. (2013). Trastorno por estrés postraumático y cerebro. Asociación Española de Neuropsiquiatría, 33(119), 511-523. https://doi.org/10.4321/S0211-57352013000300004
Siegel, D. (2016). Guía de bolsillo de neurobiología interpersonal un manual integrativo de la mente. Editorial Eleftheria, S.L. Olivella, Barcelona, España.
Teicher, M., Ito, Y., Glod, C., Andersen, S., Dumont, N., & Ackerman, E. (2006). Preliminary Evidence for Abnormal Cortical Development in Physically and Sexually Abused Children Using EEG Coherence and MRI. Annals of the New York Academy of Sciences, 821(1), 160-175. https://doi.org/10.1111/j.1749-6632.1997.tb48277.x
Tobón, C., Acevedo, D. C., Velilla, L., Duque, J., Ramos, C. P., & Pineda, D. (2016). Perfil psiquiátrico, cognitivo y de reconocimiento de características emocionales de un grupo de excombatientes de los grupos armados ilegales en Colombia. Revista Colombiana de Psiquiatría, 45(1), 28-36. https://doi.org/10.1016/j.rcp.2015.07.004
Valdivia, J. Z., & Vilca, B. C. (2019). Neurobiología del trastorno de estrés postraumático. Revista mexicana de neurociencia, 20(1), 21-28. https://doi.org/10.24875/RMN.M19000023
Valencia, M. B., & Delgado, L. C. (2016). Perfil neuropsicológico del trastorno por estrés postraumático agudo en una muestra de personas, víctimas de un atentado con carro-bomba en Colombia: estudio descriptivo. Archivos de Medicina (Manizales), 16(2), 436-444. https://doi.org/10.30554/archmed.16.2.2491.2016
Valencia, M. B., Delgado, L. C., & Acevedo, D. C. (2017). Alteraciones en el funcionamiento cognitivo en una muestra de niños, niñas y adolescentes con trastorno de estrés postraumático derivado del conflicto armado en Colombia. Revista CES Psicología, 10(2), 50-65. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.21615/cesp.10.2.4
Weber, D., & Reynolds, C. (2004). Clinical Perspectives on Neurobiological Effects of Psychological Trauma. Neuropsychology Review, 14(2), 115-129. https://doi.org/10.1023/b:nerv.0000028082.13778.14
Zapata, L. F., Reyes, C. D., Lewis, S., & Barceló, E. (2009). Memoria de trabajo y rendimiento académico en estudiantes de primer semestre de una universidad de la ciudad de barranquilla. Psicología desde el caribe, 66-82. http://www.scielo.org.co/pdf/psdc/n23/n23a05.pdf
Zegarra-Valdivia, J., & Chino-Vilca, B. (2019). Neurobiología del trastorno de estrés postraumático. Revista mexicana de neurociencia, 20(1), 21-28. https://doi.org/10.24875/RMN.M19000023
Downloads
Published
Issue
Section
License
The Editor and/or publisher submitting the current journal information, or article, hereby confirms: 1) the author’s participation in the work; 2) the author’s approval to be referred to as the author; and 3) the author’s acceptance to all the conditions included in the Copyright Assignment provision herein included. The author (hereinafter referred to as Assignor) hereby irrevocably transfers and assigns, at no cost, to the Revista Psicología del Caribe of the Psychology School at Universidad del Norte - ISSN: 2011-7485 - (hereinafter referred to as Assignee) all rights, titles and interests, including all copyrights in Colombia and throughout the World, related to the submitted article.
The Assignor acknowledges that he/she is the owner/creator and the article is original. The Assignor declares that the article had not, is not, or will not be submitted elsewhere for print or electronic publication. In such an event, the Editor of the Revista Psicología del Caribe should be notified, in writing, and his/her response is required prior to evaluating the submitted article. The Assignor swears there is no impediment that prevents this Copyright Assignment. The Assignor consents that he/she may be held accountable for any copyright violations, plagiarism, or any other claim that may surge.
In consideration of this provision, the Assignee is authorized to copy, reprint, distribute, publish, and commercialize the submitted article through electronic, digital, of paper means. However, the Assignee is obligated to comply with the moral rights of the author, as established in the Act 23 of 1982, art. 30.
All articles published in Psicología desde el Caribe and its contents are under Creative Commons license CC BY. Creative Commons Attribution 3.0