Differences in socioeconomic status, climate and family adjustment of students with and without reports of bullying

Authors

  • Angel Alberto Valdés Cuervo Departmento de Educación. Instituto Tecnológico de Sonora, México
  • Ernesto Carlos Alonso Martínez Profesor Investigador, Instituto Tecnológico Superior de Cajeme, Sonora, México
  • Gisela Margarita Torres Acuña Profesora Investigadora. Instituto Tecnológico de Sonora, México

Keywords:

Familia, clima familiar, violencia escolar

Abstract

One transeccional quantitative study was conducted to establish the variables related to the family that differentiate one group of students who reported violent behavior toward peers at school, versus those who do not report such behaviors. Participated in the study 937 students from ten public high schools in the state, which were divided into two groups according to whether reported or not carry out violent behaviors toward their peers at school. The results showed that family variables such as socioeconomic status, family adjustment, the level of coexistence and conflict differed to both groups of students, which demonstrates the importance of studying the family context for understanding the violent behavior of adolescents within schools

Author Biographies

Angel Alberto Valdés Cuervo, Departmento de Educación. Instituto Tecnológico de Sonora, México

Angel Alberto Valdés Cuervo. Licenciado en Psicología, Universidad de la Habana, Cuba. Especialista en Docencia y Maestro en Investigación Educativa por la Universidad Autónoma de Yucatán. Profesor Investigador del Departamento de Educación del Instituto Tecnológico de Sonora. Líder del Cuerpo Académico de Procesos Educativos. Autor de artículos en Revista Iberoamericana de Educación, Liberabit, Enseñanza e Investigación en Psicología, Revista Electrónica de Investigación Educativa y Perfiles Educativos entre otras y cuatro libros publicados por el Manual Moderno y Pearson entre otras editoriales.

Ernesto Carlos Alonso Martínez, Profesor Investigador, Instituto Tecnológico Superior de Cajeme, Sonora, México

Doctor en Ciencias Sociales con especialidad en Desarrollo Urbano y Medio Ambiente por El Colegio de la Frontera Norte. Profesor Investigador Titular C del Instituto Tecnológico Superior de Cajeme. Presidente de la Red de Investigadores Educativos de Sonora

Ha publicado varios artículos de investigación en revistas arbitradas tales como Magis, Liberabit y Educatio entre otras y, presentado varias ponencias en Congresos especializados nacionales e internacionales.

Gisela Margarita Torres Acuña, Profesora Investigadora. Instituto Tecnológico de Sonora, México

Maestra en Educación. Coordinadora de la Maestría en Educación del Instituto Tecnológico de Sonora. Autora de varios capítulos de libros y artículos en revistas arbitradas

Published

2012-11-28

Issue

Section

Artículos