EFFECTS OF A PROGRAM OF PEDAGOGICAL INTERVENTION IN COGNITIVE APTITUDES OF A SAMPLE OF STUDENTS

Authors

  • Leonor de Certain Jaramillo Docente Uninorte
  • Fernando Iriarte Diaz-Granados Universidad del Norte
  • Margarita Osorio Universidad del Norte

Keywords:

Aptitudes cognoscitivas, educación preescolar, cognitive aptitudes, preschool education

Abstract

The study aimed to determine the effects of an educational intervention program on cognitive skills of a sample of students in the transition level of Barranquilla and Ciénaga. A pre-experimental design was carried out with a pretest and a posttest of cognitive skills of students in public schools transition belonging to low-income areas. The measurement was performed by the Cognitive Abilities Test, which explores four skills: vocabulary, concepts, quantitative concepts and different concept in children of preschool and primary education. The analysis of results was performed using the Student T Test Statistic. In general the data and statistical analysis obtained by the study indicate that the intervention made in the institutions in Barranquilla and Ciénaga showed positive results in most of the institutions intervened.

Author Biographies

Leonor de Certain Jaramillo, Docente Uninorte

Leonor Jaramillo, Fernando Iriarte Y margarita Oosrio docentes de planta del departamento de educacion
de la Universidda del Norte

Fernando Iriarte Diaz-Granados, Universidad del Norte

Doctor en Educación. Universidad de Salamanca. España. Profesor y Tutor de investigaciones de la Maestría en Educación de la Universidad del Norte. Miembro del grupo de investigación en Cognición y Educación de la Universidad del Norte. Fundador de la línea de investigación sobre Desarrollo del Pensamiento.

Margarita Osorio, Universidad del Norte

Magister en Educación Universidad de Antioquia. Profesor y Tutor de investigaciones de la Maestría en Educación de la Universidad del Norte. Miembro del grupo de investigación en Cognición y Educación de la Universidad del Norte en la línea de investigación sobre Infancia.

Published

2010-11-09

Issue

Section

Artículos