Relationship between attribution of success and failure and school anxiety in chilean students of secondary education

Authors

  • Nelly Gromiría Lagos San Martín Departamento de Ciencias de la Educación de la Universidad del Bío-Bío, sede Chillán, Chile
  • Cándido José Inglés Saura Universidad Miguel Hernández, Elche
  • Carlos Javier Ossa Cornejo Universidad del Bío-Bío
  • Carolina Gonzálvez-Maciá Universidad de Alicante, España
  • María Vicent-Juan Universidad de Alicante
  • José Manuel García-Fernández Universidad de Alicante

Keywords:

Ansiedad escolar, Atribuciones causales, educación secundaria

Abstract

The aim of this study was to determine the relationship between attributions of academic success and failure in Language and Maths, and School Anxiety in Chilean high school students. It involved 1314 students from 15 secondary educational institutions, of Ñuble’s province in Chile, whose age range was from 13 to 17 years (M = 15.55, SD = 1.32). School Anxiety was assessed with the School Anxiety Inventory (SAI), and causal attributions with the Sydney Attribution Scale (SAS). Results showed that students who attributed less their successes and failures to external causes in Language had higher means in school anxiety. On the other hand, subjects who had higher school anxiety attributed their success due to less ability in Maths and their failures to the lack of ability in Maths and Language. Finally, students who attributed their success due to effort in Language showed higher means in school anxiety. We conclude that the data support previous findings and warn about the need to manage these issues in school process.

Author Biographies

Nelly Gromiría Lagos San Martín, Departamento de Ciencias de la Educación de la Universidad del Bío-Bío, sede Chillán, Chile

profesora de Educación General Básica, mención en Trastornos del Aprendizaje, master en Orientación Educacional por la Universidad del Bío-Bío, Chile y docente jornada completa de esa casa de estudios.

actualemente becaria del programa MECESUP UBB0704-D2011 de la Universidad del Bío-Bío, para realizar estudios de doctorado en investigación educativa en Universidad de Alicante España, lugar de residencia desde 2011-2015.

Cándido José Inglés Saura, Universidad Miguel Hernández, Elche

Profesor titular del Departamento de Psicología de la salud de la Universidad Miguel Hernández, Elche, España

Carlos Javier Ossa Cornejo, Universidad del Bío-Bío

Profesor jornada completa del Departamento de Ciencias de la Educación de la Universidad del Bío-Bío, sede Chillán, Chile

Carolina Gonzálvez-Maciá, Universidad de Alicante, España

Becaria Predoctoral del Departamento de Psicología Evolutiva y Didáctica de la Universidad de Alicante, Alicante, España.

María Vicent-Juan, Universidad de Alicante

Becaria predoctoral del Departamento de Psicología Evolutiva y Didáctica de la Universidad de Alicante, Alicante, España

José Manuel García-Fernández, Universidad de Alicante

Profesor titular del Departamento de Psicología evolutiva y didáctica de la Universidad de Alicante, Alicante, España

Published

2016-07-21

Issue

Section

Artículos