La Relación del SELF con el consumo en hombres y mujeres entre 18 y 24 años, estudiantes de la Universidad del Norte
Keywords:
Self, consumo, dimensiones del self, discrepancia, correlación.Abstract
El objetivo de esta investigación fue establecer la relación que existe entre el self y el consumo en 364 hombres y mujeres con edades entre 18 y 24 años, estudiantes de la Universidad del Norte, en la ciudad de Barranquilla, Colombia. El self se de?ne como el producto de la internalización en la constante reinterpretación de la interacción individuo-sociedad. Según Luna-Arocas (1998), la identidad o self está compuesta por siete dimensiones: dimensión intelectual, física, belleza física, personal, social, emocional y socioeconómica. A veces estas dimensiones se construyen como partes independientes que afectan a una unicidad global denominada auto concepto (Luna-Arocas 2005).
La muestra del estudio estuvo conformada por 364 estudiantes, el 53.6 % eran mujeres y el 46,4%, hombres. Los participantes fueron seleccionados mediante un muestreo aleatorio simple. El instrumento utilizado está basado en el NESE, que diseñó y validó Roberto Luna-Arocas (1996) y fue modi?cado por las investigadoras, que lo conformaron con 114 ítems, y le consiguieron un índice de con?abilidad de 0.948. El análisis de los resultados arroja datos muy importantes para la comprensión de la Psicología del Consumidor, particularmente, acerca de sus comportamientos, que demuestran la existencia de una correlación signi?cativa y directamente proporcional entre la variable self y consumo, (0.613).
Downloads
Published
Issue
Section
License
The Editor and/or publisher submitting the current journal information, or article, hereby confirms: 1) the author’s participation in the work; 2) the author’s approval to be referred to as the author; and 3) the author’s acceptance to all the conditions included in the Copyright Assignment provision herein included. The author (hereinafter referred to as Assignor) hereby irrevocably transfers and assigns, at no cost, to the Revista Psicología del Caribe of the Psychology School at Universidad del Norte - ISSN: 2011-7485 - (hereinafter referred to as Assignee) all rights, titles and interests, including all copyrights in Colombia and throughout the World, related to the submitted article.
The Assignor acknowledges that he/she is the owner/creator and the article is original. The Assignor declares that the article had not, is not, or will not be submitted elsewhere for print or electronic publication. In such an event, the Editor of the Revista Psicología del Caribe should be notified, in writing, and his/her response is required prior to evaluating the submitted article. The Assignor swears there is no impediment that prevents this Copyright Assignment. The Assignor consents that he/she may be held accountable for any copyright violations, plagiarism, or any other claim that may surge.
In consideration of this provision, the Assignee is authorized to copy, reprint, distribute, publish, and commercialize the submitted article through electronic, digital, of paper means. However, the Assignee is obligated to comply with the moral rights of the author, as established in the Act 23 of 1982, art. 30.
All articles published in Psicología desde el Caribe and its contents are under Creative Commons license CC BY. Creative Commons Attribution 3.0