Classification of the means and methods used in high-intensity functional training: A Critical Reflection

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14482/sun.39.01.234.567

Keywords:

Exercise, physical fitness, exercise movement techniques

Abstract

High-intensity functional training represents a new fitness paradigm, it is also a type of
exercise that is growing worldwide in terms of practitioners and fitness centers that offer
it, despite the documentation regarding how to perform this type of exercise is scarce, so different
problems can arise in this area of physical activity, sports and health due to a lack of knowledge of how to carry out this type of high-intensity physical exercise. The study objective
of this article is to make a critical reflection on the means and methods applied in high
intensity functional training. After consulting the literature, the following classification is
proposed for the means (calisthenics/gymnastics, cardiometabolic and lifting), while the
methods obtained two classifications, one based on the modality (means) and the other on
the organizational (structure of the session). In conclusion, this new proposal is more in
line with the reality of high-intensity functional training from the bases of sports training

Author Biographies

Brian Johan Bustos-Viviescas, SENA, Risaralda -Colombia

Instructor del Centro de Comercio y Servicios. Servicio Nacional de Aprendizaje Regional Risaralda. Colombia. Licenciado en Educación Básica con Énfasis en Educación Física, Recreación y Deporte (Universidad de Pamplona-Colombia). Especialista en Métodos y Técnicas de Investigación (Fundación Universitaria Claretiana-Colombia). Maestro en Actividad Física y Entrenamiento Deportivo (Universidad Montrer-México) bjbv12@hotmail.es  – bjbustos@sena.edu.co

 

Andres Alonso Acevedo-Mindiola, Universidad de Pamplona, Colombia

Licenciado en educación básica con énfasis en educación física, recreación y deportes – Universidad de Pamplona, Colombia. Docente de la Universidad de Pamplona andres.acevedo@unipamplona.edu.co

Luis Alfredo Duran Luna, Universidad de Pamplona, Colombia

Licenciado en educación básica con énfasis en educación física, recreación y deportes - Universidad de Pamplona, Colombia. Especialista en Aplicación de TIC para la enseñanza (en formación) – Universidad de Santander, Colombia. Docente de la Universidad de Pamplona

 aldulu4@gmail.com - Cgarcia44@cuc.edu.co

Carlos Enrique Garcia Yerena, Corporación Universitaria de la Costa, Colombia

Corporación Universitaria de la Costa - Barranquilla, Colombia. Licenciado en educación básica con énfasis en educación física, recreación y deportes - Universidad de Pamplona, Colombia. Magister en Ciencias de la Actividad Física y el Deporte – Universidad de Pamplona, Colombia

garciyereis@hotmail.com 

Published

2023-06-15

How to Cite

Bustos-Viviescas, B. J., Acevedo-Mindiola, A. A., Duran Luna, L. A., & Garcia Yerena, C. E. (2023). Classification of the means and methods used in high-intensity functional training: A Critical Reflection. Salud Uninorte, 39(1). https://doi.org/10.14482/sun.39.01.234.567

Issue

Section

Reflexion Article