Partic Participating and Non-participating Schoolchildren in a School Integration Program of a Public Educational Establishment in the Province of Biobío, Chile Have a Similar Nutritional Status, Physical Condition, and Academic Performance
DOI:
https://doi.org/10.14482/sun.38.2.613.2Keywords:
Mainstreaming, Primary and Secondary, Education, Physical Fitness; Nutritional Status, Academic PerformanceAbstract
Introduction: There is ample evidence on Chilean schoolchildren with high levels of overweight obesity, a low level of physical activity and physical fitness. However, there is little evidence that compares the nutritional status, physical activity and physical fitness between participating and non-participating schoolchildren in mainstreaming education. Objective: To analyze differences in nutritional status, physical condition, and school performance among schoolchildren from the third to fifth grade participating and non-participating in mainstreaming education of a public educational establishment in the province of Biobío, Chile. Materials and methods: Cross-sectional, descriptive and correlational study. A convenience sample of 107 schoolchildren was analyzed. Nutritional status and physical fitness were measured. In addition, to measure school performance, the grade point averages of language and mathematics were obtained. Results: A prevalence of overweight and obesity slightly higher than national reference values ??was reported. There were no significant differences between the nutritional status, physical condition and school performance for the participating and non-participating schoolchildren in mainstreaming education. Additionally, the schoolchildren with the highest body mass index had a lower grade point average in the language and communication. Conclusions: The similarity in the levels of nutritional status, physical fitness and school performance, as well as the prevalence of overweight and obesity associated with low school performance, should be considered when designing and implementing program to promote physical activity in schoolchildren.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
(COPIE Y PEGUE EL SIGUIENTE TEXTO EN UN ARCHIVO TIPO WORD CON TODOS LOS DATOS Y FIRMAS DE LOS AUTORES, ANEXE AL PRESENTE ENVIO JUNTO CON LOS DEMAS DOCUMENTOS)
AUTORIZACIÓN PARA REPRODUCCIÓN, USO, PUBLICACIÓN Y DIVULGACIÓN DE UNA OBRA LITERARIA, ARTISTICA O CIENTIFICA
NOMBRE DE AUTOR y/o AUTORES de la obra y/o artículo, mayor de edad, vecino de la ciudad de , identificado con cédula de ciudadanía/ pasaporte No. , expedida en , en uso de sus facultades físicas y mentales, parte que en adelante se denominará el AUTOR, suscribe la siguiente autorización con el fin de que se realice la reproducción, uso , comunicación y publicación de una obra, en los siguientes términos:
1. Que, independientemente de las reglamentaciones legales existentes en razón a la vinculación de las partes de este contrato, y cualquier clase de presunción legal existente, las partes acuerdan que el AUTOR autoriza de manera pura y simple a La UNIVERSIDAD DEL NORTE , con el fin de que se utilice el material denominado en la Revista
2. Que dicha autorización se hace con carácter exclusivo y recaerá en especial sobre los derechos de reproducción de la obra, por cualquier medio conocido o por conocerse, comunicación pública de la obra, a cualquier titulo y aun por fuera del ámbito académico, distribución y comercialización de la obra, directamente o con terceras personas, con fines comerciales o netamente educativos, transformación de la obra, a través del cambio de soporte físico, digitalización, traducciones, adaptaciones o cualquier otra forma de generar obras derivadas. No obstante lo anterior, la enunciación de las autorizaciones es meramente enunciativa y no descartan nuevas formas de explotación económica y editorial no descritas en este contrato por parte del AUTOR del artículo, a modo individual.
3. Declara que el artículo es original y que es de su creación exclusiva, no existiendo impedimento de ninguna naturaleza para la autorización que está haciendo, respondiendo además por cualquier acción de reivindicación, plagio u otra clase de reclamación que al respecto pudiera sobrevenir.
4. Que dicha autorización se hace a título gratuito.
5. Los derechos morales de autor sobre el artículo corresponden exclusivamente al AUTOR y en tal virtud, la UNIVERIDAD se obliga a reconocerlos expresamente y a respetarlos de manera rigurosa.
EL AUTOR