Complementary and Alternative Medicine: A new professional arena for Clinical Nurse Specialists and Health Educators

Authors

  • Helda Perez-Pinzon California State University, Fresno Fresno,
  • Luz Marina Alonso Universidad del Norte
  • Elizabeth Fajardo Ramos Universidad del Tolima

Abstract

Abstract

Complementary and Alternative Medicine (CAM) is a growing field for health professio- nals in the United States and Latin America. Since the creation of the Center for Comple- mentary and Alternative Medicine at the National Institutes of Health, new modalities of care have gained acceptance and recognition among health providers. Among health providers are nursing personnel and health educators. In the United States, the difference in the role between health educators and nursing personnel is clear. In Latin America such difference is less clear since in many countries the profession of “Health Educator” does not exist and the functions of this professional are taken by nursing personnel. This article discusses the potential role of complementary and alternative medicine for both professions. The American Holistic Nurses Association and professional associations for the certification of health educators have made a call to these health professionals to become more engaged in the understanding and practice of holistic health. Clinical emphasis on complementary and alternative medicine (CAM) can be a very viable option for clinical nurse specialists (CNS) and Health educators (HE). CAM can be a new professional are- na for these health professionals, especially for those interested in teaching future health providers.

Palabras clave: Complementary and alternative medicine, nursing care, health education.

Resumen

La medicina complementaria y alternativa (CAM) es un área creciente para los profesiona- les de la salud en los Estados Unidos y en America Latina. Desde la creación del Centro de Medicina complementaria y alternativa de los Institutos Nacionales de Salud en los Estados Unidos, nuevas modalidades de cuidado han ganado aceptación y reconocimiento entre los proveedores de servicios de salud. Entre los proveedores de servicios de salud se encuentran el personal de enfermería y los educadores en salud. En los Estados Unidos la diferencia en el rol de los educadores en salud y el professional de enfermería es clara. En America Latina tal diferencia es menos clara ya que en muchos paises la profesión de “Educador en Salud” no existe y las funciones de éste son asumidas por el personal de enfermería. Este articulo discute el papel potencial que la medicina complementaria y alternativa tiene para las dos profesiones. La Asociación Americana de Profesionales de Enfermería Integral y las asociaciones profesionales para los Educadores en Salud en los Estados Unidos han hecho un llamado a estos profesionales de la salud para que sean más activos en el conocimiento y la práctica de la salud integral.

El énfasis clinico en CAM puede ser una opción muy viable para los profesionales de enfermería clínica (CNS) y para los educadores en salud (HE). La CAM puede ser una nueva área professional para estos profesionales de la salud, y especialmente para aquellos interesados en enseñar a los proveedores de salud del futuro.

Palabras clave: Medicina Complementaria y Alternativa, Cuidado de Enfermería, Educación en Salud.

Author Biographies

Helda Perez-Pinzon, California State University, Fresno Fresno,

Professor Department of Public Health

Luz Marina Alonso, Universidad del Norte

Economista, master en salud pública de la UPR, master en demografía de la UPR, certificado graduado en gerontologia Universidad de Puerto Rico. Atlántico (Barranquilla) Pais: Colombia. Docente de salud pública de la Universidad del Norte. Coeditora de la Revista Cientifica Salud Uninorte

Published

2012-03-15

How to Cite

Perez-Pinzon, H., Alonso, L. M., & Fajardo Ramos, E. (2012). Complementary and Alternative Medicine: A new professional arena for Clinical Nurse Specialists and Health Educators. Salud Uninorte, 28(1). Retrieved from https://rcientificas.uninorte.edu.co/index.php/salud/article/view/3903

Issue

Section

Reflexion Article

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>