The Other Whose Word Can Transform Me. The Role of Otherness in Gadamer’s Hermeneutics [Spanish]

Authors

  • Andrés F. Contreras Universidad de Antioquia

Abstract

The paper shows the role of the other in Gadamer’s hermeneutics in the light of the idea of dialogue. Understanding requires the recognition of the other as a thou, the acceptance of the lack of distance from him and the openness to embrace what is said by him as a possible truth. Understanding has a dialectical structure that implies the cancellation of one’s own expectations and the access to a more comprehensive knowledge. Even though every understanding is historical, it discloses an aspect of the thing itself which results from the interaction of the I and the thou during the process of hermeneutical conversation and constitutes a common truth that has analogous characteristics to practical reason.

Author Biography

Andrés F. Contreras, Universidad de Antioquia

Doctor en Filosofía de la Universidad Paris-Sorbonne (Paris IV) y la Universidad Complutense de Madrid.

References

<p>Aristóteles. (1985). Ética Nicomáquea vol. 89 (J. Pallí Bonet, Trad.). Madrid: Biblioteca Clásica Gredos.</p><p><br />Bernstein, R. J. (1983). Beyond objectivism and relativism: Science, hermeneutics, and praxis. Philadelphia: University of Pensilvania Press.</p><p><br />Contreras, A. F. (2016). Historia y télos de la filosofía: El debate de Husserl, Heidegger y Gadamer en torno al humanismo. En D. M. Muñoz González (Ed.), ¿El fin del hombre? Humanismo y antihumanismo en la filosofía contemporánea (pp. 13-49). Bogotá: Editorial Bonaventuriana, Sociedad Colombiana de Filosofía.</p><p><br />Gadamer, H. G. (1994a). Autopresentación de Hans-Georg Gadamer. En M. Olasagasti (Trad.), Verdad y Método II (pp. 375-402). Salamanca: Ediciones Sígueme.</p><p><br />Gadamer, H. G. (1994b). Entre fenomenología y dialéctica. Intento de una autocrítica. En M. Olasagasti (Trad.), Verdad y Método II (pp. 11-29). Salamanca: Ediciones Sígueme.</p><p><br />Gadamer, H. G. (1994c). La universalidad del problema hermenéutico En M. Olasagasti (Trad.), Verdad y Método II (pp. 213-224). Salamanca: Ediciones Sígueme.</p><p><br />Gadamer, H. G. (1994d). Problemas de la razón práctica. En M. Olasagasti (Trad.), Verdad y Método II (pp. 309-318). Salamanca: Ediciones Sígueme.</p><p><br />Gadamer, H. G. (1994e). Rétórica, hermenéutica y crítica de la ideología. Comentarios metacríticos a Verdad y Método I. En M. Olasagasti (Trad.), Verdad y Método II (pp. 225-241). Salamanca: Ediciones Sígueme.</p><p><br />Gadamer, H. G. (1996a). Le problème de la conscience historique. Paris: Éditions du Seuil.</p><p><br />Gadamer, H. G. (1996b). Verdad y Método I. Fundamentos de una hermenéutica filosófica. Salamanca: Ediciones Sígueme.</p><p><br />Gadamer, H. G. (1998). Subjetividad e intersubjetividad, sujeto y persona. En A. Parada (Trad.), El giro hermenéutico (pp. 11-25). Madrid: Cátedra.</p><p><br />Gadamer, H. G. y Dottori, R. (2000). Die Lektion des Jahrhunderts: Ein philosophischer Dialog mit Riccardo Dottori (T. Günther, B. Hentschel, y D. Worf, Trads.). Münster: LIT.</p><p><br />Gutiérrez, C. B. (2002a). Del círculo al diálogo. El comprender de Heidegger a Gadamer. En C. B. Gutiérrez, Temas de Filosofía hermenéutica (pp. 177-197). Bogotá: Ediciones Uniandes.</p><p><br />Gutiérrez, C. B. (2002b). Ética y hermenéutica. En C. B. Gutiérrez, Temas de Filosofía hermenéutica (pp. 199-215). Bogotá: Ediciones Uniandes.</p><p><br />Habermas, J. (1971). Der Universalitätsanspruch der Hermeneutik. En J. Habermas, D. Henrich y J. Taubes (Eds.), Hermeneutik und Ideologiekritik (pp. 120-159). Frankfurt am Main: Suhrkamp Verlag.</p><p><br />Hegel, G. W. F. (2003). Fenomenología del espíritu (W. Roces, Trad.). México: Fondo de Cultura Económica.</p><p><br />Heidegger, M. (1981). Erläuterungen zu Hölderlins Dichtung (F. W. von Herrmann, Ed.). Frankfurt am Main: Vittorio Klostermann Verlag.</p><p><br />Heidegger, M. (2000). Los problemas fundamentales de la fenomenología (J. J. García Norro, Trad.). Madrid: Trotta.</p><p><br />Heidegger, M. (2002). De un diálogo del habla: entre un japonés y un inquiridor. En I. Zimmermann (Trad.), De camino al habla (pp. 64-116). Barcelona: Ediciones del Serbal.</p><p><br />Heidegger, M. (2003). Ser y Tiempo. 1 ed. (J. E. Rivera, Trad.). Madrid: Editorial Trotta.</p><p><br />Heidegger, M. (2008). Introducción a la investigación fenomenológica (J. J. García Norro, Trad.). Madrid: Editorial Síntesis.</p><p><br />Husserl, E. (1996). Meditaciones cartesianas (J. Gaos y M. García-Baró, Trads.). México: Fondo de Cultura Económica.</p><p><br />Ricœur, P. (1983). Temps et récit 1. L'intrigue et le récit historique (Vol. 1). Paris: Éditions du Seuil.</p><p><br />Rodríguez, R. (2011). La manera correcta de entrar en el círculo: La cuestión del sentido en Ser y Tiempo. En A. Rocha de la Torre (Ed.), Heidegger Hoy: Estudios y perspectivas (pp. 305-326). Bogotá, Buenos Aires: Editorial Bonaventuriana, Grama ediciones.</p><p><br />Vattimo, G. (2003). Comprender el mundo-transformar el mundo. En A. Gómez Ramos (Trad.), El ser que puede ser comprendido es lenguaje». Homenaje a Hans-Georg Gadamer (pp. 59-69). Madrid: Síntesis.</p><p><br />Walhof, D. R. (2006). Friendship, Otherness, and Gadamer's Politics of Solidarity. Political theory, 5 (34), 569-559. Recuperado de <br /> https://www.jstor.org/stable/20452489?seq=1#page_scan_tab_contents</p>

Published

2017-11-20

Issue

Section

Dossier: Figures of Otherness