Aristotle, the Socratic. Some Limits of Aristotle’s Review on Socratic Intellectualism [Spanish]

Authors

  • Esteban Bieda Universidad de Buenos Aires Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET)

Abstract

Aristotelian criticism of the so called “Socratic intellectualism” in Nicomaquean Ethics VII is well known. However, on many occasions Aristotle gives part of reason to the Socratic position. The aim of this work is twofold: (i) to review a specific aspecto of the way in which Aristotle may have understood Socratic intellectualism specially regarding someone who is actually knowing that what he or she is aboutto do is wrong; (ii) to review why, in that specific aspect, Aristotle’s own position is not, as is often said, so distant from the Socratic.


Author Biography

Esteban Bieda, Universidad de Buenos Aires Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET)

Universidad de Buenos Aires

Ivestigador CONICET

References

<div>Bieda, E. (2003). La filosofía práctica y el método dialéctico aristotélicos: ¿es la argumentación práctica una especie de dialéctica? Areté, XV(2), 193-215. Recuperado de: http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/arete/article/view/482/476</div><div><br /></div><div><br /></div><div>Bieda, E. (2011). Creer o saber, esa no es la cuestión. Opinión y conocimiento en el Protágoras de Platón. Circe de clásicos y modernos, XV(1), 27-40. Recuperado de: https://cerac.unlpam.edu.ar/index.php/circe/article/view/2494/2392</div><div><br /></div><div><br /></div><div><div>Bieda, E. (2012). Boceto de una desintegración psíquica en el Gorgias de Platón. Hypnos, XXIX, 237-257. Recuperado de: https://hypnos.org.br/index.php/hypnos/article/view/183/185</div><div><br /></div><div><br /></div><div>Boeri, M. (2010). Aristóteles. Acerca del alma. Buenos Aires: Colihue.</div><div><br /></div><div>Broadie, S. (1991). Ethics with Aristotle. Oxford: Oxford University Press.</div><div><br /></div><div><br /></div><div>Calvo Martínez, T. (2000). Aristóteles. Acerca del alma. Madrid: Gredos.</div><div><br /></div><div><br /></div><div>Cooper, J. M. (2009). NE VII. 1-2: Introduction, Method, Puzzles. En C. Natali (Ed.), Aristóteles. Nicomachean Ethics, Book VII. Symposium Aristotelicum (pp. 9-40). Oxford: Oxford University Press</div><div><br /></div><div><br /></div><div>Dahl, N. O. (1984). Practical Reason, Aristotle and Weakness of the Will. Minneapolis: University of Minnesota Press.</div><div><br /></div><div><br /></div><div>Gauthier, R. A. &amp; Jolif, J. Y. (1970). Aristote. L’Éthique a Nicomaque. Paris: Publications Universitaires.</div><div>Gómez-Lobo, A. (1998). La Ética de Sócrates. Santiago de Chile: Andrés Bello.</div><div><br /></div><div><br /></div><div>Gosling, J. (1990). Weakness of the Will. London &amp; New York: Routledge.</div><div><br /></div><div><br /></div><div>Gulley, N. (1965). The Interpretation of ‘No One Does Wrong Willingly’ in Plato’s Dialogues. Phronesis, X(1), 65-90. doi:10.1163/156852865X00086</div><div><br /></div><div><br /></div><div>Hamlyn, D. W. (1968). Aristotle’s De Anima Books II, III. Oxford University Press.</div><div><br /></div><div><br /></div><div>Hardie, W. F. R. (1968). Aristotle’s Ethical Theory. Oxford: Clarendon Press.</div><div><br /></div><div><br /></div><div>Joachim, H. (1962). Aristotle-The Nicomachean Ethics. Oxford: Clarendon Press.</div><div><br /></div><div><br /></div><div>Kenny, A. (1979). Aristotle’s Theory of the Will. London: Duckworth.</div><div><br /></div><div><br /></div><div>Makin, S. (2006). Aristotle. Metaphysics. Book ?. Oxford: Clarendon Press.</div><div><br /></div><div><br /></div><div>Natali, C. (1999). Aristotele. Etica Nicomachea. Bari: Laterza.</div><div><br /></div><div><br /></div><div>Pallí Bonet, J. (1985). Aristóteles. Ética nicomaquea-Ética Eudemia. Madrid: Gredos.</div><div><br /></div><div><br /></div><div>Platón (2008). Protagoras. N. Denyer (trad.). Oxford: Cambridge University Press.</div><div><br /></div><div><br /></div><div>Polansky, R. (2007). Aristotle’s De Anima. Oxford: Cambridge University Press.</div><div><br /></div><div><br /></div><div><div>Reeve, C.D.C. (2014). Aristotle. Nicomachean Ethics. Indianapolis: Hackett.</div><div><br /></div><div><br /></div><div>Robinson, R. (1977). Aristotle on Akrasía. En J. Barnes, M. Schofield &amp; R. Sorabji (Eds.), Articles on Aristotle. 2 Ethics and Politics (pp. 79-91). London: Duckworth.</div><div><br /></div><div><br /></div><div>Rorty, A. O. (1980). Akrasia and Pleasure. En A. O. Rorty (ed.), Essays on Aristotle’s Ethics (pp. 267-284). Los Angeles: University of California Press.</div><div><br /></div><div><br /></div><div>Ross, W.D. (1925). Aristotle. The Nicomachean Ethics. Oxford: Oxford University Press.</div><div><br /></div><div><br /></div><div>Rowe, C. &amp; Broadie, S. (2002). Aristotle. Nicomachean Ethics. Oxford: Oxford University Press.</div><div><br /></div><div><br /></div><div>Shields, C. (2016). Aristotle. De Anima. Oxford: Clarendon Press.</div><div><br /></div><div><br /></div><div>Sinnot, E. (2007). Aristóteles. Ética nicomaquea. Buenos Aires: Colihue.</div><div><br /></div><div><br /></div><div>Tricot, J. (1947), Aristote. De l’ame. Paris: Vrin.</div><div><br /></div><div><br /></div><div>Vigo, A. (1999). Incontinencia, carácter y razón según Aristóteles. Anuario filosófico, XXXII(1), 59-105. Recuperado de: https://revistas.unav.edu/index.php/anuario-filosofico/article/view/29594/25977</div><div><br /></div><div><br /></div><div>Vigo, A. (2002). Autodistanciamiento y progreso moral. Reflexiones a partir de un motivo de la ética socrática. Diadokhé, 5(1-2), 65-101.</div></div><div><br /></div><div><br /></div></div>

Published

2020-12-12

Issue

Section

Articles